قیمت محصول :     38000 تومان
  افزودن به سبد خرید

سبد خرید

  • سبد خریدتان خالی است.

استانداردهای لازم برای طراحی فرودگاه

بازدیدها: 0

این فایل در قالب ورد Word در ۷۶ صفحه تهیه و تظیم و در آن به استانداردهای لازم برای طراحی فرودگاه پرداخته است.
۴ – ۱ مقدمه
برنامه ریزی فرودگاه ، فرآیند پیچیده ای است که در آن ، تحلیل یک فعالیت بدون توجه به تاثیر آن بر روی فعالیت های دیگر ، راه حل های قابل قبولی ارائه نخواهد داد.برنامه ریزی فرودگاه نیاز به مطالعه گسترده تری نسبت به سایر مدل های حمل و نقل دارد.زیرا هوانوردی یکی از پرتحرک ترین صنایع بوده و پیش بینی اطلاعات مورد نیاز آینده آن بسیار پیچیده می باشد.حمل و نقل هوایی برخلاف حمل و نقل جاده ای ، آبی و راه آهن هنوز به یک مرحله ثابت طراحی نرسیده است. پیش بینی احتیاجات آتی فرودگاه بسیار مشکل می باشد. زیرا ممکن است درحین عملیات ساختمانی که مدت زیادی به طول می کشد نوع جدیدی هواپیما وارد بازار گردد.بنابراین مهندسین طراح فرودگاه باند دائما در جریان پروه های حال و آ ینده موسسات هوانوردی باشند .
در گذشته طرح های جامع و فرودگاهی فقط بر اساس نیازهای محلی حمل و نقل هوایی برنامه ریزی می شد . در زمانهای اخیر ، این طرح ها در یک طرح سیستمی فرودگاه ها گرد آمده اند که نه تنها نیاز یک محوطه به فرودگاهی خاص را بررسی می کند ، بلکه نیازهای همه جانبه مجموعه ای از فرودگاه هایی را نیز که در یک منطقه ، ایالت یا کشور ارائه خدمات می کنند ، مورد بررسی قرار می دهد. در برنامه ریزی فرودگاه باید احتیاجات ترافیک هوایی کل کشور را مورد بررسی قرار داد.زیرا در غیر این صورت اگر احتیاجات ترافیک هوایی محلی مورد بررسی قرار گیرد هنگامی که این فرودگاه وارد شبکه سراسری حمل و نقل هوایی شود ، از نظر امکانات رفاهی و اداری جوابگوی کل شبکه نخواهد بود.در صورتیکه برنامه ریزی جامع هوایی بر روی کل کشور انجام گیرد ، می توان اطلاعات زیر را استخراج نمود :
۱٫ موقعیت تقریبی فرودگاه ها بر روی نقشه کل کشوری
۲٫ طبقه بندی فرودگاه ها
۳٫ موقعیت کانال های هوایی
۴٫ مسیرهای مسافرت هوایی
برای یک برنامه ریزی جامع کشوری اطلاعات زیر باید جمع آوری گردد :
۱٫ جمعیت
۲٫ خصوصیات توپوگرافی و زمین شناسی منطقه
۳٫ فرودگاه های موجود مجاور
۳٫ خصوصیات ترافیک هوایی
۴ – ۲ ملاحظات برنامه ریزی و طراحی پایانه مسافری
۴ – ۲ – ۱ اهداف
مجموعه پایانه مسافری که شامل پیشگاه هواپیما نیز می باشد ، یکی از عناصر اصلی فرودگاه بوده و مرکزی است خدماتی برای پردازش و انتقال مسافر و توشه از طریق دسترسی زمینی به هواپیما و برعکس و نیز از هواپیما به هواپیما، تصمیم گیری درمورد تسهیلات و تجهیزات پایانه مسافری ، بعد از جمع آوری اطلاعات از کلیه واحدهای درگیر از قبیل شرکت های هواپیمایی ، خدمات و عملیات هوانوردی ، خدمات رفاهی ، مدیریت فرودگاه ، کارکنان وغیره صورت می پذیرد.مسافران انتظار دارند که پایانه دارای تسهیلات راحت و جذاب بوده و طریقه رفتار با آنان موثر ، پسندیده و بدون اتلاف وقت انجام شود . به همین دلیل طرح پایانه مسافری باید کاربردی و دارای معماری زیبا باشد.
در تغییرات و اصلاحات طرح مجموعه پایانه و ایپرون یک فرودگاه اهداف کلی طرح عبارتند از :
۱- توسعه و ساخت و برآورد ابعاد فرودگاه (در طرح جامع)
۲- تامین قابلیت و توانایی فرودگاه برای پاسخگویی به تقاضای میان مدت و بلند مدت
۳- بررسی عملی بودن طرح از لحاظ مالی و عملکردی
۴- به حداکثر رساندن کارایی تسهیلات موجود
۵- بهینه نمودن ارتباط بین اجزای فرودگاه در طول ساعت اوج
۶- ملاحظات زیست محیطی ، انعطاف پذیری طرح برای پاسخگویی به الزام های آینده و …

این اهداف منتج از نیازهای گروههای مختلف کاربران فرودگاه می باشد که عبارت است از نیاز مسافران به آسایش و راحتی ، تامین دسترسی آسان به کمک علائم و نشانه ها ، به حداقل رساندن اتلاف وقت ، پاسخگویی به نیازهای ناوگان هواپیمایی موجود و آینده ، تامین خدمات لازم برای روان کردن جریان حرکت مسافر و بار ، تامین بهره وری اقتصادی و ایمنی ، کاهش هزینه های عملیاتی و تعمیر و نگهداری ، حفظ عملکرد مطلوب پایانه و معماری زیبا و …[ آیین نامه طراحی محوطه زمینی فرودگاه ها ، نشریه شماره ۱۹۷ ، معاونت امور فنی دفتر امور فنی و تدوین معیارها ، انتشارات سازمان برنامه و بودجه ، ۱۳۷۹ ، فصل دوم ، ص ۱]
۴ – ۲ – ۲ ویژگی های مسافران
مسافران از نظر اهداف سفر به دو طبقه اصلی تقسیم می شوند : یکی افرادی که با اهداف شغلی سفر می کنند و دیگری افرادی که با دلایل سیاستی ، امور شخصی و یا زیارت سفر می نمایند .
مسافر شغلی معمولا با تجربه تر و غالبا از خدمات پایانه مسافری که در اختیار عموم است استفاده بیشتری می کند. دسته دیگر که درصد بالایی را نیز شامل می شوند افرادی هستند که آشنایی کمتری با طرز کار شرکت های هوایی و خدمات و امتیازات موجود در پایانه مسافری دارند ، اختلاف قابل ملاحظه در نسبت این دو نوع مسافر می تواند در تعداد پرسنل و فضای مورد نیاز پایانه تاثیرگذار باشد.
۴ – ۲ – ۳ شناسایی حجم و انواع مختلف مسافران
حجم مسافران فرودگاه از طریق پیش بینی محاسبه و تعیین می شود ، دو سطح از این پیش بینی ها مورد استفاده قرار می گیرد ، یکی حجم مسافر سالیانه که برای تعیین ابعاد اولیه ساختمان پایانه مورد استفاده قرار می گیرد ، و دیگری حجم مسافر ساعتی است. در واقع حجم مسافران ساعت اوج به عنوان حجم ساعت طرح برای طراحی پایانه مورد استفاده قرار می گیرد. (حجم ساعت طرح در حدود ۰۳/۰ تا ۰۵/۰ درصد حجم مسافران سالیانه است و عمدتا تحت تاثیر برنامه زمان بندی و ترکیب ناوگان شرکت های هوایی است.)
مسافران از نظر سفر به عنوان داخلی یا بین المللی طبقه بندی می شوند که در هر مورد مسافر ممکن است خروجی، ورودی ، گذری و یا انتقالی باشد . مسافران داخلی به مسافرانی اطلاق می شود که در مسیرهایی واقع در محدوده مرزهای یک کشور مسافرت کرده و از بازرسی ماموران کنترل های قانونی نظیر گمرک ، گذرنامه و قرنطینه معاف می باشند.

این موضوع شامل ترافیک درون اتحادیه های گمرکی ، جامعه اقتصادی مناطق آزاد تجاری که مقامات دولتی با عبور آزاد کالا و مسافر از آنها موافق هستند نیز می شود، با توجه به جزئیات موافقت نامه ها ، ممکن است ترافیک در یک جهت روند داخلی و در جهت دیگر روند بین الملی داشته باشد.
مسافران بین المللی به مسافرانی اطلاق می شود که بین کشورهای مختلف سفر می کنند و تحت کنترل های قانونی نظیر گمرکی و گذرنامه و قرنطینه قرار می گیرند.مسافران خروجی ، مسافرانی هستند که از یک فرودگاه با هدف عزیمت از راه هوایی استفاده می کند . مسافران ورودی مسافرانی هستند که با هواپیما به یک فرودگاه به عنوان مقصد وارد می شوند و به پرواز خود ادامه می دهند. مسافران گذری مسافرانی هستند که وارد فرودگاهمی شوند و دوباره با همان هواپیما فرودگاه را ترک و به سفر خود ادامه می دهند.
مسافران انتقالی ، مسافرانی هستند که از راه هوا به فرودگاه وارد می شوند و ممکن است بخواهند برای مقصد دیگری به پرواز خود ادامه دهند.
شناسایی انواع مسافران ضروری است . زیرا انواع مسافران دارای تقاضاهای متفاوتی در اجزای مختلف پایانه هستند.به عنوان مثال ، فرودگاه هایی که بخش عمده ای از خدمات رسانی آنها به مسافران انتقالی اختصاص دارد ، نسبت به فرودگاه هایی که بخش اصلی خدمات آنها به مسافران ورودی و خروجی ارائه می شود ، شبکه دسترسی و تسهیلات بخش زمینی بسیار کمتری نیاز دارد.
۴ – ۲ – ۴ اصول جریان مسافر
اصول جریان مسافر در یک پایانه عبارتند از :
– سهولت دسترسی به فرودگاه بوسیله جاده یا خط راه آهن.
– پیش بینی توقف گاه در مکان های مناسب و یا فواصل قابل قبول از پایانه.
– مسیرها (تا حد امکان) کوتاه ، مستقیم و واضح در نظر گرفته شوند به طوری که با مسیرهای سایر مسافران جامه دانها و ترافیک وسایل نقلیه برخورد و تلاقی نداشته باشد.
– از ایجاد اختلاف سطح در مسیرهای پیاده روی (تا حد ممکن) پرهیز شود.
– با ایجاد تنوع بوسیله کارهای معماری و نصب تابلوها و چشم اندازهای زیبا ، به جذابیت محیط در مسیر مسافران افزوده شود.
– مسافران بدون استفاده از راهنمایی یا دستورات کارمندان داخل پایانه قادر باشند به مقصد برسند.
– در شرایط ترافیک سنگین حجم عبور زیاد را تنها با استفاده از مسیسرهای اصلی بتوان تامین کرد.
– مسافران خروجی در نزدیک ترین نقطه مسکن فرصت تحویل توشه های خود را داشته باشند.
– در تحویل توشه مسافران تسریع شده و چرخ های دستی حمل توشه در اختیار مسافران قرار داده شود.
– مسافران نباید مجبور شوند که از یک نوع کنترل بیش از یک بار عبور کنند.
– کنترل های امنیتی آخرین کنترلی است که مسافران از آن می گذرند هر محل کنترلی که در یک فرودگاه جهت بازرسی بدنی مسافران و وسائل دستی آنها قرار داده می شود بهتر است به اندازه کافی دور از دروازه خروجی باشد تا بیشترین مانع جهت دسترسی افراد غیر مجاز از هواپیما را فراهم نماید.
– مسیرهای حرکت طوری طراحی شوند که تا حد ممکن پیوستگی و توالی در آنها رعایت شود.
– مسافران به شرح زیر جداسازی شوند :
●جریان مسافران داخلی خروجی از مسیر مسافران بین المللی خروجی .
●جریان مسافران داخلی ورودی از مسیر مسافران بین المللی ورودی .
●مسافران خروجی بعد از نقاط کنترل امنیتی از مسافران ورودی .
– از نوشتارهایی که باعث دودلی و تردید مسافران می شود احتراز گردد مانند بکار بردن اصطلاحات فنی مبهم در تابلوهای راهنما.
– سرعت حرکت و گنجایش مسیرهای مسافران با سایر سیستم ها ، نظیر مسیر حرکت توشه ها و زمان سرویس دهی به هواپیما و همچنین گنجایش کلی فرودگاه منطبق و سازگار شود.
۴ – ۲ – ۵ ویژگی های ترافیکی
در هر فرودگاه نیازهای پایانه ای بر اساس تحلیل مشخصه های ترافیکی از جمله حجم مسافران و توشه به تفکیک مبدائی ، مقصدی ، گذری و انتقالی تعیین می شود.

۴ – ۲ – ۵ – ۱ محاسبه حجم مسافر ساعت اوج
از آنجا که بهره برداری از ظرفیت تسهیلات فرودگاهدر طی روزها و ساعات اوج ترافیک به بحرانی ترین حد می رسد لذا پایانه های مسافری باید به نحوی طراحی شوند که در طی این دوره ها پاسخگوی حجم ترافیک باشند.
برآورد احجام مسافر در گروههای داخلی و بین المللی ، منظم یا دربستی (چارتر)، انتقالی (ترانسفر) یا گذری (ترانزیت) ، شغلی یا تفریحی ، بین قاره ای یا کوتاه برد و سیستم دسترسی به فرودگاه باید به نحوی مطلوب انجام گردد.روش های متعددی از سوی سازمان های مختلف برای محاسبه حجم تردد مسافران در ساعت اوج ارائه شده است که از جمله آنها می توان به lCAO ، lATA ، FAA و غیره اشاره نمود. این روش ها عموما متکی به آمار و اطلاعات گذشته یا مفروض به آینده هستند. کاربرد این روش ها هم در مورد مسافران داخلی و هم برای مسافران بین المللی امکان پذیر است.
با توجه به شرایط موجود در کشور روش های زیر بر حسب مورد ، توصیه می شود :
الف – روش سی امین شلوغترین ساعت
منظور از به کارگیری سی امین شلوغ ترین ساعت ، طراحی برای حجم ترافیک ساعت اوجی است که به طور منظم قابل تکرار است.
در صورتی که آمار و اطلاعات کافی موجود نباشد می توان برآورد سی امین شلوغ ترین ساعت را مطابق روش زیر انجام داد :
۱٫روز اوج ورود و خروج هواپیماها در چندین سال مشخص شود .
۲ . ساعت اوج ورود و خروج مسافران بر مبنای اطلاعات ثبت شده مسافران هواپیما مشخص شود .
۳ . نسبت مجموع ترافیک ساعت اوج مسافران ثبت شده در روزهای اوج تقسیم شود تا یک نسبت وزنی از ترافیک ساعت اوج به روز اوج بدست آید.
۴ . دو ماه اوج ترافیک در سال از طریق تحلیل تغییرات فصلی مشخص شود .
۵ . تعداد مسافرانی را که در روز متوسط در طی دو ماه اوج در سال از فرودگاه استفاده می کنند محاسبه و فرض شود که این روز متوسط ، بیانگر سی امین یا چهلمین روز شلوغ سال است .
۶ . نسبت حجم ترافیک ساعت اوج در روز شلوغ اعمال گردد حجم مسافر ساعت اوج بر حسب نوع سرویس تعیین شود .
۷٫ نسبت حجم مسافر ساعت اوج ترافیک سالانه در حجم جریان پیش بینی شده در سال طرح اعمال شود تا حجم مسافر ساعت اوج در سال طرح بدست آید .
ب – روش تقریبی
چون در پاره ای از فرودگاه ها ممکن است دسترسی به کلیه آمارو اطلاعات امکان پذیر نباشد می توان از روش تقریبی زیر برای بدست آوردن حجم طراحی ساعت اوج استفاده نمود :
حجم تردد سالانه مسافران × ۰۸۴۱۷/۰ = متوسط تعداد ماهانه مسافران
حجم تردد متوسط ماهانه × ۰۳۲۲۶/۰ = متوسط تعداد روزانه مسافران
حجم تردد متوسط روزانه × ۲۶/۱ = حجم تردد روز اوج
حجم تردد اوج روزانه × ۰۹۱۷/۰ = حجم تردد ساعت اوج
پ – شلوغ ترین ساعت جدول زمانی پرواز
با استفاده از ضرایب اشغال متوسط و جداول زمانی پرواز موجود پیشش بینی شده ، حجم شلوغ ترین ساعت جدول زمانی قابل محاسبه است. این روش در معرض خطاهای ناشی از پیش بینی ، تغییرات غیر قابل انتظلر جدول زمان بندی و تجهیزات شرکت های هواپیمایی و نوسانات ضریب اشغال متوسط قرار دارد.
۴ – ۲ – ۵ – ۲ محاسبه حجم مستقبلین و مشایعین ساعت اوج
مشایعین و مستقبلین که به بدرقه یا پیشواز مسافرین می آیند اغلب با حجم مسافران به طور همزمان در پایانه حضور می یابند. این افراد نیاز به تسهیلات و فضاهای عمومی را فزایش می دهند. نسبت همراهان (مستقبلین و مشایعین) به مسفران در فرودگاه های مختلف متفاوت است و بستگی به عواملی چون بزرگی و عملکرد فرودگاه و ملاحظات دیگر از قبیل تعداد و حجم عملیات شرکت های هواپیمایی مستقر در آن کشور و آن فرودگاه دارد. نسبت همراهان به مسافران بنا به سنت ها و مقتضیات محلی و نوع ترافیک مسافری نیز تغییر می کند.
اداره هوانوردی فدرال آمریکا در بخش تعیین سطح سالن انتظار بهترین روش تعیین نسبت همراهان به مسافران را انجام مطالعات محلی در فرودگاه مورد نظر ذکر نموده است و در نبود این مطالعات نسبت یک نفر همراه را به ازاء هر نفر مسافر برای مقاصد طراحی منطقی دانسته است.
نسبت همراهان به مسافران در فرودگاه های کشور و با توجه به کمبود آمار و اطلاعات نسبتا دقیق در این زمینه ، برای طرح مقدماتی یا توسعه پایانه می توان برای پایانه های مسافری داخلی نسبت همراهان شامل مستقبلین و مشایعین به مسافران را در محدوده ۵/۰ تا ۱ و برای پایانه های مسافری بین المللی این نسبت را در محدوده ۱ تا ۵/۱ بنا به موقعیت و شرایط محلی فرودگاه (غیر از حج تمتع) توصیه می شود.
۴ – ۳ الگوی پایانه
الگوی پایانه های مسافری باید با طرح باندهای پرواز ، تاکسی روها ، شکل پیشگاه هواپیما و شبکه دسترسی زمینی فرودگاه هماهنگ باشد. الگوی پایانه با بررسی مطالعه و عواملی چون حجم و نوع ترافیک ، تعداد شرکت های هواپیمایی ، انواع سفر (داخلی و بین المللی) ، اراضی در دسترس ، شبکه دسترسی و سایر عوامل که در طرح فرودگاه تاثیر زیادی دارند ، تعیین می گردد. هنگام طراحی باید در مورد شکل کلی پایانه و درجه تمرکز فعالیت های فرودگاهی تصمیم گیری شود.

۴ – ۳ – ۱ انواع الگوهای پایانه در سطح

قبل از خرید: توضیحات محصول را به خوبی بخوانید و در صورت نیاز به راهنمایی از بخش کاربری و سیستم تیکت استفاده نمایید .
بعد از خرید: تنها راه پشتیبانی محصولات سیستم تیکت می باشد .
بعد از خرید: از پنل کاربری محصول خود را دریافت نمایید . برای دریافت آخرین نسخه محصولات و دسترسی همیشگی به محصولات خریداری شده حتما در سایت عضو شوید .

افزودن به سبد خرید
0