قیمت محصول :     63000 تومان
  افزودن به سبد خرید

سبد خرید

  • سبد خریدتان خالی است.

باغ های ایرانی

بازدیدها: 0

این فایل در قالب پاورپوینت PowerPoint در ۱۲۶ اسلاید تهیه و تظیم و در آن به باغ های ایرانی پرداخته است.

باغ
هر باغبان که گل به سوی برزن آورد
شیراز را دوباره به یاد من آورد.

معماری اسلامی
استاد مربوطه:جناب مهندس نعمتی
دانشجو:سارا حاجی رضایی

پاییز۸۹
دوره باغ سازی درجهان
شروع باغ سازی از حدود ۳۰۰۰-۲۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح است .
اولین باغ ها در مصر بوده است.
باغ مصری:
باغها در مصر باستان يکي از اجزاي ضروري زندگي مردم بودند که در جلوي خانه ها و معابد آنها ديده ميشدند. تفکر حاکم اين بود که حتي خدايان هم از باغها لذت مي برند. به همين دليل معابد توسط گياهان سبز و شاداب احاطه شده بودند.
باغهاي مصر باستان فقط براي تفريح نبودند؛
بلکه معاني نمادين بسياري به وسيله ي درختان که هرکدام نمادي از خدايي بودند، به نمايش درمي آوردند.
آنها همچنين نقش ديگري وابسته مراسم تدفين و دنياي مردگان داشتند.
البته باغها براي توليد غذا نيز کاربرد داشتند و سبزيجات و شراب از انها تهيه مي گشت.(۱)
 
مشخصات باغ مصری
شواهد حاکی آن است که تمامی باغ های مصری فرمال و هندسی بوده اند .
زیبایی شناسی باغ مصری: پلان قرینه استخری مستطیل یا تی شکل در جلوی عمارت یا در محور طولی باغ وجود دارد. ردیفی از درختان یا دیواری دور باغ را احاطه می کند. آلاچیق در محور اصلی یا اطراف استخر موجود است. درختان میوه در باغ کاشته می شود. کاشت انواع نخل ها در حاشیه و ردیف های خارجی و کاشت درختان کوتاه تر در ردیف های جلویی( منجر به پرسپکتیو نقطه ای میشود).(۲)

درختان و گياهان باغ مصری:
به طور کل حدود ۱۸ گونه از درختان به وسيله ي مصريان باستان کاشته مي شد.
باغهای مصری شامل انجیر مصری،انار،پسته و عناب بودند.
همچنین آفتاب گردان، گلهاي ذرت، رز، زنبق، سوسن، گل تلگرافي، گل ياس، ميخک، نرگس، پاپيتال، مرزنگوش، حنا، داودي ، خشخاش ،پاپيروس(نماد مصر سفلی) و نيلوفر آبي(نماد مصر علیا) نیز از گلهای باغ مصری هستند.(۱)

سیستم آبیاری باغ ها
برای آبیاری باغ به دو روش عمل میکردند: ۱-تا اوایل پادشاهی جدید به وسیله شدوف(دستگاهی که یک طرف آن سنگ و طرف دیگر سطل چرمی قرار می دادند).این دستگاه توسط کارگران حمل میشد. ۲-کانال هایی که از نیل جدا میشد و سپس به صورت جوی در سطح باغ پخش می شد.(۲)
بررسی موردی:
باغ آمون حوتپ:
اجزای تشکیل دهنده باغ آمون حوتپ

باغ آمون حوتپ:

دومین دوره باغ سازی در یونان
ادامه باغ سازی مصریان و پارسیان
باغ ها محل تجمع فلاسفه و بحث و جدال مردم بودند. اولین باغ های عمومی در یونان شکل گرفت.

سومین دوره باغ سازی
باغسازی روی سقف به دلیل کمبود فضا.
امروزه در مناطق بسیاری از ایتالیا تاثیر این نوع باغ سازی را می توان مشاهده نمود.

در قرون وسطی باغ سازی پیشرفت چشمگیری نداشت اما از اوایل قرن ۱۳ به تدریج رو به تکامل نهاد.دوره قبل از قرن ۱۳ به باغسازی قبل از رنسانس معروف است.
در اواخر قرن ۱۶ و اوایل قرن ۱۷ دوران جهش علوم طبیعی است،سبک ها و روشهای اختصاصی باغ سازی مشخص شد.این دوره ،دوره ی باغ سازی بعد از رنسانس است.از همین دوره حفظ فضای سبز،طراحی و ایجاد مکان های زیبا برای مردم و متخصصان مفهوم یافت.(۳)

سبک ایتالیایی
اولین دوره باغ سازی بعد از رنسانس.
اوایل پرورش گل و گیاه برای تهیه عطر و دارو بوده است.
باغ ترکیبی از مجموعه درختان زینتی و پوشش گیاهانی مثل شمشاد می باشد.
توجه بیشتری به مجسمه نسبت به گل و گیاه می شد.
باغ ها بر روی کوه ،بیرون شهر و مشرف به شهر بودند و وسعت زیادی داشتند.
مستطیل شکل ودارای تراس بودند.(۳)و(۴)
سبک فرانسوی
اوج باغ سازی:پرهزینه ترین و زیباترین باغ ها مربوط به این دوره است.
فضای باغ نسبت به باغ ایتالیایی بزرگتر و متشکل از مجموعه ای
منظم از باغچه ها،مجسمه ها و آب نماها می باشد.
در قرن ۱۶ باغ فرانسوی متاثر از باغ ایتالیایی میشود.(۳) و(۴)

سبک انگلیسی
استفاده از خطای چشم در ترکیب رنگ ها و کاشت درختان و درختچه ها با نظم ردیفی در طرح های سنتی.
ایجاد برکه یا دریاچه مصنوعی در باغ.
استفاده از باغ ها با طرح هندسی توسط ثروتمندان تا اواخر سلطنت الیزابت اول.
شروع باغ سازی جدید از ۱۵۱۹ میلادی.
کاهش هزینه ی احداث و نگهداری باغ ها در زمان سلطنت جیمز اول.
روی آوردن به سبک طبیعی و غیر رسمی به دلیل دلزدگی مردم از سبک های رسمی.(۳) و(۴)
باغ شرقی
باغ ژاپنی
آغاز این نوع باغ سازی از چین در حدود ۲۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح می باشد،اما چون این شیوه در ژاپن توسعه می یابد به باغ ژاپنی معروف است.
ویژگی باغ ها
تاثیر افکار مذهبی و فلسفی در طراحی باغ.
استفاره از گیاهان معطر و خوشبو با خواص دارویی در باغ.
عدم توجه زیاد به محورها و شکل هندسی.
عناصر باغ
سنگ:هر سنگ نماد عنصری طبیعی می باشد،مثلا سنگ عمودی
نماد کوه،سنگ کوتاه و گرد نماد تپه های کوتاه و سنگ صاف و
گرد نماد رودخانه است.
آب:از یک سرچشمه خاص شروع شده و بوسیله نهرها و جوی ها به
حرکت در می آید و در نهایت به یک مرداب می ریزد.
گیاه:ابتدا گیاهان بزرگ را مستقر می کردند و بعد درختچه ها و در
نهایت گلهای فصلی که با سایر المان های باغ هماهنگی داشتند.
باغ ایرانی
باغ و طبیعت در فرهنگ ایرانی
باغ:
طبیعت دست ساز بشر است.
برخاسته از ذهن و پرداخته به دست انسان.
انعکاس فرهنگ و تخیل انسان در پرداختن به طبیعت.
ترکیبی از آب،خاک،نور،گیاه،فناوری،ذوق و احساس.
آراسته و پیراسته و تابع شرایط محیط.(۵)
واژه باغ:
در زبان مادی.Paridaiza برگرفته از
pari پیرامون
daiza محدود کردن
در عربی فردوس(۶)

طبیعت در ایران
در دوره ی پیش از اسلام:
تقدس طبیعت در دوره ی رواج آیین میترایی و زرتشتی.
در این عصر طبیعت سمبل کمال های مطلوب انسانی شناخته میشد.
.شکل گیری معماری در کنار آب
استفاده از نماد های طبیعی بر روی سفالینه ها.
اعتقاد به فرشته مقدس که صدمه زدن به طبیعت موجب خشم او
می گردید.
اهمیت سرو و نخل در آیین های مرسوم(۷).

در دوره ی اسلامی:
در آیین اسلام طبیعت از یک سو بستر زندگی و رشد انسان است و از سویی دیگر مجموعه ای مملو از نشانه ها و آیات الهی است که با دقت و تدبیر در آنها میتوان حقایق هستی را بهتر دریافت.
توجه به طبیعت در آیین اسلام و قرآن آنقدر جلوه گر است که بسیاری از سوره های قرآن با عناصر طبیعی نامگذاری شده است،مثل:بقره،نمل،طور،قمر،فجر و…
در فرهنگ ایرانی درختان از تقدس خاصی برخوردارند،به طوریکه مردم به بعضی از درختان دخیل می بندند و توسل
می کنند.
آب(عنصر دیگر باغ ایرانی)در اسلام عامل پاکیزگی و آمادگی برای نیایش حق(وضو) به شمار می رود و آلودگی و هدردادن آن گناهی بزرگ است.(۸)

قبل از خرید: توضیحات محصول را به خوبی بخوانید و در صورت نیاز به راهنمایی از بخش کاربری و سیستم تیکت استفاده نمایید .
بعد از خرید: تنها راه پشتیبانی محصولات سیستم تیکت می باشد .
بعد از خرید: از پنل کاربری محصول خود را دریافت نمایید . برای دریافت آخرین نسخه محصولات و دسترسی همیشگی به محصولات خریداری شده حتما در سایت عضو شوید .

افزودن به سبد خرید
0