قیمت محصول :     23000 تومان
  افزودن به سبد خرید

سبد خرید

  • سبد خریدتان خالی است.

بررسی جنبه های زیبا شناختی و اصول گشتالت درساختمان های ادرای تجاری شهر یزد

بازدیدها: 0

این فایل در قالب پاورپوینت PowerPoint در ۴۶ اسلاید تهیه و تظیم و در آن به بررسی جنبه های زیبا شناختی و اصول گشتالت درساختمان های ادرای تجاری شهر یزد پرداخته است.
تاریخچه زیبایی شناسی :
واژه زیبایی شناسی در سال ۱۷۵۰ توسط الکساندر بلوم گاردن برای بیان مفهوم سلیقه در هنر های زیبا ابداع گردید . این واژه هر چند به مفاهیم مربوط به ادراک ربط دارد ، در ادراک زیبایی شعر ، نقاشی و مجسمه سازی والبته معماری مورد استفاده قرار می گیرد .
فلاسفه ، روانشناسان ، هنرمندان و حی افراد حرفه ای که با محیط سر و کار دارند همگی در تبیین مفاهیم زیبایی شناسی دخیلند که البته هدف همگی آنها درک موجبات لذت و چرایی آن است .
درک کامل مفهوم زیبایی شناسی مشکل است ولی فهم اولیه عوامل موثر در ادراک خوشایند بودن محیط را امکان پذیر می سازد .
زیبایی شناسی
تقسیم بندی جورج سانتایانا :

زیبایی شناسی حسی
زیبایی شناسی فرمی
زیبایی شناسی نمادین

نقش علوم رفتاری در نظریه طراحی محیط بیشتر در زمینه های ویژگی های بصری و کیفیت های ترکیبی یا هندسی محیط بوده است .

محیط در صورتی از نظر زیبا شناختی لذت بخش است که تجربیات حسی لذت بخشی را فراهم آورد ، ساختار ادراکی دلپذیری را داشته باشد و یا نماد های لذت بخشی را تداعی کند . یعنی انرژی های محرک از قبیل شدت نور ، رنگ ، صدا ، بو و لمس را برای کاربران فضا لذت بخش کند یا ویژگی های لذت بخش محیط را از طریق سطوح ، بافت ها ، روشنایی و رنگ را که به محیط شکل داده اند را تداعی کنند.
زیبا شناسی حسی
در مورد زیبا شناسی حسی دانش کمی وجود دارد و تحلیل های موجود به شدت ذهنی و درونی اند البته این بدان معنی نیست که اهمیت زیبا شناسی حسی کمتر است .
در موقعیت هایی حس های دریافتی انسان به نحو لذت بخشی برانگیخته می شود در شرایطی چون عبور از فضاهای سایه روشن ، ایستادن در ساحل ، وزیدن باد ، تنفس هوای خالص ، وزیدن نسیم خنک در زمان احساس گرما .
زیبایی شناسی حسی جزء مهمی از پاسخ فرد به محیط است .
زیبا شناسی فرمی
موضوع زیبا شناسی فرمی ارزش های اشکال و ساختارهای محیط است و توجه به فرم اشکال نوعی تجمل گرایی ادراکی است . در قرن ۲۰ میلادی مبانی اثباتی زیبا شناسی فرمی پیشرفت زیادی داشته ولی به روشنی تدوین نشده است اساس این پیشرفت نظریه گشتالت ادراک بوده است .
در نگرش به کیفیات فرمی محیط ساخته شده عواملی همچون شخصیت ، گروههای اجتماعی ، فرهنگ ها و محیط جغرافیایی دخیل است .
زیبایی شناسی فرمی موضوع مورد نظر طراحان است که نکته اصلی آن توجه به ساختار بصری محیط است البته این توجه نقش تجربیات شنیداری ، لامسه ای و بویایی و کلا زیباشناسی حسی در ادراک محیط را منتفی نمی کند .
زیبا شناسی نمادین
با معانی تداعی کننده ولذت بخش محیط سر و کار دارد. بعضی از پژوهشگران معتقدند که بر خلاف طراحان حرفه ای که به زیبا شناسی فرمی توجه بیشتری دارند ، مردم محیط را به خاطر نمادها و قابلیت تامین فعالیت ها تحسین می کنند .
اصول گشتالت
۲٫ قانون مشابهت :
ما اجزاء شبیه به یکدیگر را مربوط به هم تصور می کنیم و فرم مجموعه آنها را به عنوان یک شکل تشخیص می دهیم.
۳٫ قانون بستگی :
یک سطح بسته را ما زودتر به عنوان یک شکل می شناسیم تا یک سطح باز را.
بر طبق قانون بستگی یا فضای محصور ، واحد های بصری به صورت کل بسته شکل می گیرد .
۴٫ قانون تداوم مطلوب :
افراد تمایل دارند که عناصر ادامه دار را به شکل ترکیبی واحد دریافت نمایند .
در گشتالت قوانینی وجود دارند که بنیانی نیستند مانند قواعدی که از طریق نظریه گشتالت به دست می آید از جمله :
۱٫ قانون زیاده نمایی یا قانون شکل خوش: در فرم های ناقص یا قطعاتی از یک فرم میل در این است که به هنگام ادراک این فرم به صورت تصویری خوش فرم تکمیل شود .
۲٫ قانون تجربه : در داخل فرمهای اتفاقی ما اغلب تصور می کنیم که شکلهای آشنایی را تشخیص می دهیم. اینچنین است که اغلب در تصویر ابرها روی آسمان صورتها یا حیواناتی را می بینیم.
۳ قانون سطح و تقارن :
قانون سطح گشتالت می گوید هر چه یک سطح بسته کوچکتر باشد ، بیشتر به عنوان شکلی واحد دیده می شود .
بر اساس قانون تقارن هر چه یک سطح بسته متقارن تر باشد بیشتر به عنوان یک شکل واحد دیده می شود .
و قانون بسته بودن می گوید که سطوح با محیط های مرئی بسته نسبت به سطوحی که این شرایط را ندارند ، یگانه تر دیده می شوند .

قبل از خرید: توضیحات محصول را به خوبی بخوانید و در صورت نیاز به راهنمایی از بخش کاربری و سیستم تیکت استفاده نمایید .
بعد از خرید: تنها راه پشتیبانی محصولات سیستم تیکت می باشد .
بعد از خرید: از پنل کاربری محصول خود را دریافت نمایید . برای دریافت آخرین نسخه محصولات و دسترسی همیشگی به محصولات خریداری شده حتما در سایت عضو شوید .

افزودن به سبد خرید
0