قیمت محصول :     8000 تومان
  افزودن به سبد خرید

سبد خرید

  • سبد خریدتان خالی است.

برنامه فیزیکی اقامتگاه زنان آسیب دیده

بازدیدها: 0

این فایل در قالب ورد Word در ۱۶ صفحه تهیه و تظیم و در آن به برنامه فیزیکی اقامتگاه زنان آسیب دیده پرداخته است.
مقدمه
در فرهنگ لغت دهخدا استاندارد به معنی مجموعه ای از قوانین ومقررات است که توسط برخی از نهادهای ذی صلاح جهت استفاده سازمان ها و موسسات در مقیاس ملی وبین المللی و… آمده است. در معماری منظور از استانداردهای فضا این می باشد که یک معمار باید اندازه حداقل فضاهای مورد نیاز خود را بداند تا این فضاها دچار هرج و مرج ، برونی ودرونی نشوند.
برای سهولت این کار دها و یا شاید صدها نمونه کتاب وجود دارد؛ مانند کتاب های نویفرت یا Time server به هر حال ما از هر منبعی که استفاده کنیم فقط باید بدانیم که این ها حداقل استانداردهای مورد نظر است . پس اصل رسیدن به یک استاندارد درست این است که ما درک درستی از فضا داشته باشیم. لازم به ذکر است برخی از ابعاد و اندازه ها از نمونه های مشابه برداشت شده است.
فضا
با اینکه بسیاری از معماران، فضا را ذات و ماهیت معماری می‌دانند و با وجود مطالب زیادی که در باب اهمیت فضا در معماری عنوان شده و می‌شود، در فرهنگ‌ها و دانشنامه‌ها تعریفی از مفهوم فضا در معماری به چشم نمی‌خورد. فقدان واژه فضا در کتاب‌های مرجع معماری نیز کاملاً قابل توجه و تعجب‌انگیز است .
دلیل این امر شاید این باشد که تلقی و کاربرد معماران از واژه فضا چنان واضح است که نیازی به توضیح واژه‌ای کاملاً مشخص، احساس نمی‌کنند. اما این برهان ساده، آنجا که درمی‌یابیم این واژه در متن تاریخ طولانی معماری نسبتاً جدید می‌باشد و در دهه‌های اخیر مفهومی بحث‌انگیز بوده‌است، اعتبار خود را از دست می‌دهد
با توجه به کمبود منابع جامع درباره فضای معماری و جدید بودن این مبحث، برای تبیین مفهوم فضا در تئوری معماری، بایستی به دیدگاه‌های معماران و نظریه‌پردازان در مورد مفهوم فضای معماری استناد نماییم. در میان نظریه‌پردازان معماری مدرن، برونو زوی و زیگفرید گیدئون از جمله افرادی هستند که به شکل نسبتاً جامعی مفهوم فضای معماری را مورد کنکاش قرار داده و سعی نموده‌اند اهمیت آن را در معماری بازنمایانند
برونو زوی معماری را هنر فضا و فضا را ذات معماری معرفی می‌کند، ولی او طبیعت فضای مورد بحث را مشخص نمی‌نماید. برداشت او از فضا صورت واقع‌گرایانه دارد. به اعتقاد او، نماها و دیوارهای یک خانه، کلیسا یا کاخ مهم نیست که چقدر زیبا باشند، آنها تنها ظرف‌اند و به جعبه شکل می‌دهند، نهاد و مظروف فضای داخلی است. ذات معماری برای زوی، سازمان‌دهی معنادار فضا از طریق فرایند محدودسازی است. بنابراین از این دیدگاه، فضا ماده‌ای با گسترش یکسان است که می‌توان از طریق تعیین محدوده‌ها در آن، به شیوه‌های مختلف به آن شکل داد
برونو زوی با تعمیم مفهوم فضای معماری، فضای جدیدی با عنوان فضای شهری را نیز تعریف می‌نماید. او بر این عقیده‌است که تجربه فضایی معماری در شهر تداوم می‌یابد، در خیابان‌ها، میدان‌ها، کوچه‌ها، پارک‌ها، استادیوم‌های ورزشی، حیاط خانه‌ها و در هر جایی که ساخته دست انسان خلاءها را محدود کرده و فضاهای بسته‌ای بوجود آورده‌است. اگر در داخل بنایی فضا محدود به شش سطح باشد (کف، سقف و چهار دیوار)، بدین مفهوم نیست که خلاء بسته شده در پنج سطح (مانند یک حیاط یا یک میدان) به جای شش سطح، فضا به شمار نمی‌آید. اما آیا می‌توان حرکت در فضای بزرگراه مستقیم‌الخط و یکنواختی را که کیلومترها در دشتی غیرمسکونی پیش رفته‌است، به عنوان یک تجربه فضایی مطرح ساخت؟ مسلم است آنچه در جهت دید به‌وسیله یک سطح چه از طریق دیوارسازی و یا از طریق کاشتن درخت و یا به‌وسیله عناصری که فضاهای معماری را متمایز می‌کنند، محدود شده باشد، فضای شهری محسوب می‌شود. زوی با استناد به توضیحات فوق، چنین نتیجه‌گیری می‌کند که هر بنا هم‌زمان دو فضا را بوجود می‌آورد: فضای داخلی که به‌وسیله اثر معماری معین شده‌است و فضای خارجی یا شهری که به‌وسیله آن اثر معماری و آثار نزدیک به آن ایجاد شده‌است.

مفهومی که برونو زوی از فضای معماری مطرح می‌نماید، هنوز پذیرش عام دارد و مورد استناد بسیاری از نظریه‌پردازان می‌باشد. برای نمونه به گفته وان درلان، فضای معماری با برافراشتن دو دیوار پا به عرصه وجود می‌نهد، دو دیوار فضایی جدید میان خود پدید می‌آورند که از فضای طبیعی پیرامون آنها مجزا می‌شود
در واژه‌نامه تخصصی معماری واژه فضا در حوزه معماری و هنرهای دیداری این گونه تعریف شده‌است
فضاحوزه‌های گسترش یابنده و در عین حال فراگیرنده بوده و جایگاهی یا محیطی را در ابعاد جسمانی یا فیزیکی و روانشناختی تعریف می‌نماید. از کل روابط شکل، رنگ و حرکت شکل گرفته، گاه خالی یا منفی است و گاه فاصله میان عناصر را مشخص می‌نماید، خواه این فاصله در سطح باشد یا در عمق که توسط قواعد پرسپکتیو مجسم می‌شود. فضای دو بعدی فقط طول و عرض داشته، فضای تزئینی نیز به طول و عرض محدود می‌باشد.
اجزاء و مثل اتاق‌ها و تالار و حیاط، جای تهی، حجم پر نشده و توخالی، کیفیت و بیان معماری. فضای سه بعدی: شامل عمق، طول و عرض. فضای چهار بعدی، علاوه بر ابعاد سه‌گانه بعد زمان را می‌رساند که به آن، فضای لایتناهی می‌گویند. تصویری است که توهم فضا در آن معادل بی کرانگی در محیط است.
فضای کنترل شده ساختمان: بخش‌هایی از فضای داخلی ساختمان که مورد کاربرد انسان‌ها قرار می‌گیرد و در طول اوقات سرد سال، گرم شده و طی اوقات گرم سال خنک می‌شود. شرایط دمای این فضاها در ساختمان باید در محدوده آسایش باشد. فضای کنترل شده ساختمان: بخش‌هایی از فضای درونی ساختمان که در اوقات گرم یا سرد سال ضروری نیست خنک یا سرد شوند. انبارها، پارکینگ‌هایی که از سه طرف با دیوار محصورند، دالان‌ها و مانند آن‌ها.

فضای معماری
فضایی که توسط سطوح، به شکل‌های گوناگون محدود گشته و به عملکردهای تعیین شده پاسخ می‌گوید که موضوع و جوهر اصلی معماری است. فضای معماری: معماری عبارت است از علم و هنر شکل بخش فضای زیست انسان، به عبارت دیگر: معماری به وجود آورندهٔ فضایی است که انسان را از عوامل طبیعی مصون داشته و فعالیت زندگی فردی و اجتماعی او را در برگرفته و به نیازهای مادی و معنوی انسان پاسخگو خواهد بود.
پس می‌توان گفت: فضایی که توسط سطوح عمودی و افقی به وجود می‌آید، موضوع و جوهر اصلی معماری ست به عبارت دیگر موضوع اصلی و در حقیقت جوهر معماری فضا است. یک ساختمان، فقط مجموعه‌ای از طول، عرض و عمق نیست بلکه مجموعه‌ای است از اندازه‌های مختلف فضاهای خالی که انسان می‌تواند در آن حرکت و زندگی کند.
عملکردهای مورد نیاز
فضاهای مورد نیاز اقامتگاه زنان آسیب دیده طی چند عرصه تفکیک میشود.

– عرصه ی اداری
– عرصه ی مشاوره و درمان
– عرصه ی فرهنگی
– عرصه ی آموزشی و کارگاهی
– عرصه ی اقامتی مسکونی
– عرصه ی خدماتی
– عرصه ی تجاری
ورودی مجموعه
با توجه به اینکه زن آسیب پذیر مورد نظر باید با اتکا به قدرتی که می تواند وی را حمایت کند وارد این مجموعه می شود، بنابراین بخش ورودی نقش عمده ای را در معماری مورد نظر ایفا می کند. ورودی مجموعه باید علاوه براینکه باصلابت و محکم باشد باید حس پذرش و عوت کنندگی را در مخاطب ایجاد کند.
عرصه ی اداری
وجود یک کادر اداری برای کنترل،برنامه ریزی، مراقبت، برقراری روابط داخلی و نگهداری مجموعه مورد نظربسیار ضروری به نظر می رسد. فضاهای اداری در برگیرنده تمام فعالیت هایی است که جهت مدیریت ، مددکاری، نگهداری وسرویس دهی به بناهای مجتمع وخدمات کارکنان می باشد.عملکردهای فوق در قالب یک بخش اداری پیش بینی می گردد.زن هایی که وارد مرکز میشوند به محض ورود ،پس از انجام امور اداری به بخش مشاوره و مددکاری فرستاده می شوند.
موارد قابل اجرا در طراحی ساختمان اداری
_ ارتباط آسان ساختمان اداری با ورودی اصلی مجموعه که از ضروریات طرح محسوب می شود. بنابراین بخش اداری باید نزدیک به ورودی اصلی و با دسترسی مناسب اتومبیل نسبت به آن قرار گیرد.
_ ارتیاط نزدیک نگهبانی و اطلاعات با بخش اداری
عرصه ی مشاوره و درمان
این بخش یکی از بخش های بسیار مهم معماری مورد نظر می باشد.زیرا زنی که وارد این فضا می شود قطعا نیاز به مشاوره دارد و امکان این که بسیاری از مشکلات وی به این طریق برطرف شود وجود دارد بنابراین این بخش از اهمیت خاصی برخوردار است. مشاوره با روانپزشک ، روانکاو و یا مددکار اجتماعی در این مرکز قطعا به شکل خاص موجود آن نمی باشد، بلکه آنچه مدنظر طراح بوده، نوعی جدید و خاص از روانکاوی است که مددجو با همراه خود ارتباط بسیار نزدیک برقرار کرده و به صورت آزاد و در محیط باز صورت آزاد و در محیط باز صورت پذیرد. بنابراین کل معماری مورد نظر را می توان برای دستیابی به این هدف در نظر گرفت. اما یک بخش عمده و خاص که مجموعه پزشکان و روانشناس ها در آنجا قرار دارند برای این مجموعه در نظر گرفته شده است.

عرصه ی آموزشی
داشتن یک برنامه صحیح در بخش آموزشی می تواند حس اعتماد به نفس و خود باوری را در زن تقویت کند و استعدادهای نهفته اش را شکوفا سازد. تا از این طریق بتواند کمبودهای خود را جبران نموده از نظر شخصیت روانی- اجتماعی به تعادل برسد و نیز امکان یادگیری حرفه ای هنری و درآمدزا در زمینه رفع مشکلات اقتصادی وی موثر خواهد بود .
به طور متوسط برای هر نفر در کلاس آموزشی تئوری ۵/۱متر مربع فضا لازم است که بهتر است ارتفاع حداقل ۳.۶متر و سطح پنجره ها معادل ۳۵ تا ۵۰ درصد سطح کف باشد. با در نظر گرفتن سر سرای مناسب جهت تجمع، عرض راهرو۵/۲ تا ۳ متر برای دسترسی از یک سمت در نظر گرفته شود.
اما از آنچه در این مجموعه بیشتر مدنظر است پیش بینی مکانی برای فعالیت های هنری به صورت کارگاه است. کلاس هنر با برخورداری از نور مناسب و سقف بلند و پنجره های ممتد و مساحت سرانه۲ تا ۵/۲ متر مربع برای هر نفر هنرجو در نظر گرفته می شود. هر کلاس مجهز به میزهای طراحی می باشد که هر یک به طول ۸۰-۱۰۰سانتی متر و پهنای ۷۰ سانتی متر و فاصله هر کدام از یکدیگر ۸/۰تا ۱متر مناسب می باشد. سطح پنجره باید معادل ۴/۱سطح کف باشد.
عرصه ی اقامتی
در قسمت اقامتی بخش های خوابگاهی دور تا دور یک بخش مرکزی شکل گرفته می شود تا ایجاد حس امنیت و محصوریت القا شود. این فضای مسکونی باید به گونه ای طراحی شود، که افراد در اوقات کمتری مجبور به همجواری با کل افراد دیگر باشند. جهت طراحی واحدها، سرانه ۱۲ مترمربع در نظر گرفته می شود که مساحت بدست آمده شامل بخش خواب و استراحت و مطالعه می باشد.
مجموعه بخش های طراحی شده اگر کاملا هم موفق نباشند به مراتب بهتر از حالت خوابگاهی می باشند. زیرا در این حالت تداعی مفهوم خانه کاملا مشهود است و می تواند با داشتن حس امنیت خانه وپناه دادن آن، خودباوری و اعتماد به نفس از دست رفته خود را پیدا کنند.
در این مرکز ۳۷ اتاق در سه تیپ طراحی شده که شامل اتاق های دو نفره و سه نفره و چهارنفره میباشد که به طور کلی امکان اقامت ۹۲ نفر میباشد.

عرصه ی فرهنگی
( سالن اجتماعات )
سالن اجتماعات این مجموعه به عنوان عنصری است که بخشی از بار فرهنگی مجموعه را به دوش می کشد. بنابراین قرارگیری این فضا در مکانی که امکان بیشترین استفاده را فراهم کند لازم و ضروری است.
سالن اجتماعات مورد نظر از بخش های زیر تشکیل شده است.
– قسمت تماشاچیان
– صحنه که خود شامل صحنه اصلی، پشت صحنه، دو طرف صحنه، انبار، اتاق گریم و رختکن می باشد.
البته بدیهی است که ابعاد و اندازه هر یک از این فضاها با توجه به تعداد افراد مراجعه کننده متغییر می باشد . حداقل فضاهای لازم برای ۴۸تا۵۰می باشد. پهنای کریدور پشت صحنه از ۱۵۰ تا ۲۲۰ سانتی متر متغییر است. حداکثر زاویه دید مطلوب برای تماشاچی ۱۳۰ درجه است که کلا فضای ۵۰۰ متر مربع برای مجموعه ی آمفی تیاتر برای ۲۵۰ نفر در نظر گرفته شده است. .

عرصه خدماتی
( کتابخانه )
جهت بالا بردن زمینه اطلاعات زنان در رابطه با مسائل خود آنها کتابخانه ای در این مجموعه در نظر گرفته شده است. محیط کتابخانه باید آرام و بی سر و صدا و دور از فضاهایی باشد که عملکرد آنها با سر و صدای زیاد همراه است.
فضاهای اصلی کتابخانه به شرح زیر می باشد
– فضاهای مورد نیاز برای کتاب هایی که مخزن و قفسه دارند
– سالن قرائت، روزنامه و مجلات
برای بدست آوردن زیر بنای مفید مخزن های کتاب می توان از فرمول ۱۶۵ جلد در هر متر طول شامل راهروها همراه با۷۰جلد کتاب در هر متر مکعب استفاده نمود.
استاندارد سالن قرائت برای هر بزرگسال ۹۷/۲متر مربع است که این مقادیر برای خوانندگان کتاب شامل جای افراد ، میز، صندلی ها، راهروها و میز متصدی می باشد.
این فضا در حدود۳۲۰ متر مربع فضا را به خود اختصاص داده است. .
(سالن ورزشی )
بخش ورزشی این مجموعه به دلیل اینکه استفاده کنندگان آن زنان می باشند به صورت سرپوشیده در نظر گرفته می شود .این بخش شامل ورزشهای سبک و آرامش بخش است. حدود ۱۰۰ مترمربع فضا به خود اختصاص داده جهت استفاده ۳۰ نفر در هر نوبت .
عرصه تجاری
این فضا شامل لابی . ۱۱ پلاک تجاری .انبار وسایل نظافت و سرویس بهداشتی عمومی میباشد که به طور کلی مساحت آن ۵۳۰ متر مربع است.

قبل از خرید: توضیحات محصول را به خوبی بخوانید و در صورت نیاز به راهنمایی از بخش کاربری و سیستم تیکت استفاده نمایید .
بعد از خرید: تنها راه پشتیبانی محصولات سیستم تیکت می باشد .
بعد از خرید: از پنل کاربری محصول خود را دریافت نمایید . برای دریافت آخرین نسخه محصولات و دسترسی همیشگی به محصولات خریداری شده حتما در سایت عضو شوید .

افزودن به سبد خرید
0