قیمت محصول :     56000 تومان
  افزودن به سبد خرید

سبد خرید

  • سبد خریدتان خالی است.

تحلیل نمونه بازار تبریز

بازدیدها: 0

این فایل در قالب پاورپوینت PowerPoint در ۱۱۲ اسلاید تهیه و تظیم و در آن به بررسی سيستم هاي پوسته اي پرداخته است.


تفاوت فیزیکی در بازارهای شهرهای سنتی ایران متاثر از ویژگیهای اقلیمی و محیطی هر منطقه بوده که این امر در نوع مصالح وفرمهای به کار گرفته شده در ساخت بازارهای هر منطقه مشهود می باشد اما از لحاظ ویژگیهای فضایی و کارکرد هر فضا در بازارها (عناصر تشکیل دهنده بازار ) وجه تشابهاتی در نقاط مختلف وجود دارد که می توان به راسته ، سرا ، تیمچه و قیصریه اشاره نمود . راسته ها که اصلی ترین عنصر بازار محسوب می گردند مسیرهایی سرپوشیده هستند که در دو طرف آنها دکانهایی به صورت به هم پیوسته قرار گرفته اند و شکل و وسعت آنها بستگی به نوع کالایی داشته که در آنها عرضه می شده است ، تقاطع دو راسته به چهار سوق معروف است که از معماری متفاوتی برخوردار بوده وسقف گنبدی شکل آنها جلوه ای زیبا به فضای بازار می بخشد . سرا نیز عنصری دیگر از فضای بازار می باشد که عبارتست یک حیاط که حجره هایی به صورت پیوسته حول آن شکل گرفته اند و به لحاظ خصوصیات معماری در شهرهای مختلف متفاوت می باشند در بعضی شهرها آنها دارای معماری ساده ای بوده و درشهرهایی چون  اصفهان ، اراک و تهران از معماری زیبایی برخوردار هستند مانند سرای نوذری ، سرای کتابفروشها ، سرای کاشانی  در اراک که از فضاهای زیبا و دیدنی در مجموعه بازار اراک هستند اما به طور کلی هشت طرح را می توان برای سراها در نظر گرفت که عبارتند از : 
– سرا با رواق و ایوان سراسری در همه طبقات
– سرا با ایوان سراسری در سه طرف
– سرا با رواق و ایوان سراسری و راهروهای داخلی 
– سرا با رواق و ایوان سراسری در یک طبقه
– سرا با رواق و ایوان سراسری در دوطبقه
– سرا با مهتابیهای دورتا دور
– سرا با ایوان و گوشه های پخ
– سرا با صحن سرپوشیده
قیصریه ها به طور معمول اختصاص به تولید و عرضه کالاهای گرانبها داشته و بدین علت نیز در دو انتهای این عنصر از فضای بازار درهای بزرگی تعبیه شده تا امنیت آنها فراهم گردد . تیمچه ها که معمولا مرکز چند تجارتخانه مشابه بودند به ۳ شکل ساخته می شدند ؛ یا به صورت دو طبقه و مسقف و یا بدون سقف و نیز یک طبقه با و یا بی سقف . قهوه خانه و چایخانه ، سقاخانه ، مدارس علمیه ، آب انبار از دیگر عناصری هستند که در بازارها در نظر گرفته می شدند تا مردم به سهولت نیازهای خود را تامین نمایند و از امکانات بهره گیرند .  نکته قابل توجه دیگر درمورد ویژگیهای فیزیکی بازارهای ایرانی تعبیه نورگیرهای زیبا در سقف می باشد که شعاع های نور جلوه خاصی به فضای بازارها داده و فضا را برای عابران دلنشین وجذاب می سازند وهویت متمایزی را نیز به فضا می بخشند.
ارتباطات مکانی–فضایی : بازار ها عموما ازیک فضا(بنا یا ساختمان) تشکیل نشده بلکه ترکیبی از مجموعه ی فضاها و بناها مثل : راسته ها ، تیمچه ها ، چهار سوها ، خان ها ، کاروانسراها و … است که همگی درچارچوب مفهوم سیستم قرار می گیرند. از آنجا که بازار ، یک عنصر مهم شهری است ، پس در پیوند فضایی با دیگر اجزا و عناصر شهر همانند میدان عمومی ، مسجد جامع ، خیابانهای اصلی و … قرار دارد .
کارکرد ها : بازار تنها عملکرد اقتصادی نداشته بلکه به موازات آن کارکرد های فرهنگی ، مذهبی و حتی سیاسی و روحی–روانی دارد.
سازماندهی : بازار سازمانی مشخص و معین دارد که قسمتی از آن را می توان در بخش بندی فضایی اصناف یا موسسات مالی خود جوش (مثل صندوق های قرض الحسنه) مشاهده کرد.
حوزه ی نفوذ : مناسبات بازار صرفا محدود به شهر و محلات مسکونی آن نیست بلکه به اشکال و مکانیزم های گوناگون ، در پیوند با حوزه ی نفوذ شهر ، پس کرانه ی روستایی و دیگر شهرها قرار می گیرد..
۱-۳-۵-۱ عناصر و فضاهای شهری و ارتباطی
راسته اصلی:
از آن جا که بازارهای اصلی ایران غالبا به شکل خطی و در امتداد مهمترین معبر شهری شکل میگرفته است، مهمترین بخش و عنصر اصلی یک بازار، راسته اصلی آن است. یک راسته بازار در ساده ترین شکل با دکانهای واقع در دو سوی آن شکل می گرفت.
در امتداد یک راسته اصلی، اصناف گوناگونی مستقر می شدند، به این ترتیب که هر صنف در بخشی از راسته اصلی جا می گرفت. در بعضی از شهرهای بزرگ دو یا چند راسته اصلی به صورت موازی یامتقاطع پدید می آمد.بسیاری از بازارها به تدریج ساخته می شدند و توسعه می یافتند و به همین دلیل امتداد راسته این بازارها به پیروی از صورت معابرغیرمستقیم و به شکل ارگانیک بوده است. شمار اندکی از بازارها که توسط حاکم یا افرادخیرخواه ساخته می شد، مستقیم و طراحی شده بود.
راسته فرعی:
بازارهای شهر های بسیارکوچک تنها یک راسته اصلی داشت، امادر شهرهای متوسط وبزرگ، علاوه بر راسته اصلی، تعدادی راسته فرعی به صورت موازی یاعمود بر راسته اصلی پدید می آمدکه حاصل توسعه بازار در معابر فرعی بوده است. شمار معابرفرعی در هر بازار به رونق و توسعه فعالیت های اقتصادی در آن شهربستگی داشت. اغلب موارد راسته های فرعی هرکدام به یکی از اصناف یاپیشه وران اختصاص می یافت و کالای خاصی در آن عرضه می شد.
دالان:
دالان یک فضای ارتباطی است که غالبا در فضاهای معماری و به شکل خطی نقش رابط بین فضای بیرونی با فضای درونی ساختمان، یا تنها بین فضاهای درونی بنا را دارد. در بازارهای بزرگ نیز، دالان یک فضای ارتباطی است و غالبا به صورت کوچه یا راسته ای کوچک وفرعی است که از یک سو به راسته ای دیگر و از سوی دیگربه یک کاروانسرا مربوط است و معمولا در دو سوی آن تعدادی حجره ودکان وجود دارد. در بازار تهران شمار زیادی دالان وجود دارد.
خانبار یا کالنبار:
محل انبار و کار روی جنس بوده است. جنسی که به وسیله چهارپایان حمل می شده،نمی بایست وارد بازار شود لذا اجناس از راهی موازی به نام پس کوچه در خانبارها خالی می شده است. خانبارها محوطه های بزرگی در پشت سراها بوده و در آنجا چند کارگاه دستی کوچک و انبار قرار داشته است.
چهارسو:
محل تقاطع دو راسته اصلی و مهم بازار را چهارسو می نامند. در بعضی ازموارد در محل برخورد دو راسته طراحی شده بازار، غالبا فضایی به صورت چهارسو میساختند که به سبب موقعیت ارتباطی آن ارزشمند به شمار می آمد. چهار سوی بازاراصفهان، بازارلار، بازار تهران، بازار کرمان و چهارسوی بازار بخارا از نمونه های خوب باقیمانده، به شمار می آیند.

قبل از خرید: توضیحات محصول را به خوبی بخوانید و در صورت نیاز به راهنمایی از بخش کاربری و سیستم تیکت استفاده نمایید .
بعد از خرید: تنها راه پشتیبانی محصولات سیستم تیکت می باشد .
بعد از خرید: از پنل کاربری محصول خود را دریافت نمایید . برای دریافت آخرین نسخه محصولات و دسترسی همیشگی به محصولات خریداری شده حتما در سایت عضو شوید .

افزودن به سبد خرید
0