قیمت محصول :     8500 تومان
  افزودن به سبد خرید

سبد خرید

  • سبد خریدتان خالی است.

تناسبات معماری معابد یونان

بازدیدها: 0

این فایل در قالب ورد Word در ۱۷ صفحه تهیه و تظیم و در آن به تناسبات معماری معابد یونان پرداخته است.
نسبت طلایی در معابد یونان
در بسياري از معبدهاي يوناني، مي‌توان بارها به نسبت طلايي برخورد. در معبد پارتئون که در بين سال هاي ۴۴۷ تا ۳۳۸ پيش از ميلاد در آکروپوليس در آتن ساخته شده است و عظيم ترين يادگار هنر معماري يونان باستان به شمار مي‌رود، طول ستون بزرگ نسبت به طول ارتفاع تمامي ساختمان برابر ۱ به ۶۱۸/۰ مي‌باشد که ياد آور نسبت طلايي است.

در سده هاي ميانه، براي نسبت طلايي مفهومي عرفاني و خرافي قايل بودند. معماران سده هاي ميانه، رازهاي مربوط به پيدا کردن نسبت ها، از جمله، نسبت طلايي را با دقت از ديگران پنهان مي‌کردند. از جمله اسقف شهر اوترخت به اين دليل که با حيله توانسته بود به روش يافتن نسبت ها در ساختمان کليسا ها پي ببرد، جان خود را از دست داد.

بسياري از اثرهاي هنري سده هاي ميانه، و به ويژه در معماري، با استفاده از قانون نسبت طلايي به دست آمده است. براي نمونه، در يکي از شاهکارهاي معماري سده دوازدهم ميلادي، کليساي اوس پنسکي در چرنيگوف در جمهوري اوکراين، اگر نسبت اندازه‌ها را در جاهاي مختلف کليسا محاسبه کنيم، به تقريب در همه جا به نسبت طلايي مي‌رسيم. مثال هاي مشابه فراواني مي‌توان براي تعداد زيادي از اثر هاي هنري سده هاي ميانه و دوران رنسانس پيدا کرد.

انتخاب ده ضلعي منتظم از طرف هنرمندان ايراني و استفاده آن در کارهاي معماري (پوشش گنبدها با کاربندي ده) و کارهاي هنري (گره سازي ها که پايه آنها روي ده ضلعي منتظم قرار دارد) توجه و دقت آنها و بالاخره ديد آنها را در انتخاب و به دست آوردن بهترين تناسبات در خطوط و سطوح را مي رساند. چرا که در ده ضلعي منتظم نسبت شعاع به طول ضلع، همان نسبت طلائي است که در تمام کاربندي پوشش هاي گنبدي در معماري اصيل ايراني – اسلامي از آن استفاده شده است.

اگر شکلي يا جسمي داراي نسبت طلايي باشد، بيش تر مردم آن را زيباترين و طبيعي‌ترين شکل مي‌دانند. پاره خط راستي رسم کنيد و سعي کنيد به صورت تجربي، آن را طوري به دو بخش تقسيم کنيد که نسبت به هم حالتي زيبا و هماهنگ داشته باشد. در بيش تر موارد به نسبت طلايي مي‌رسيد.
مي‌توان به نحو ديگري اين آزمايش را انجام داد: چند مستطيل، با مساحت‌هايي برابر از مقوا ببريد به نحوي که نسبت ضلع ها در آن ها متفاوت باشد و سپس از ديگران بخواهيد از بين اين مستطيل‌ها آن را که زيباتر است و به چشم «مطبوع‌» تر مي‌آيد، جدا کنند. باز هم بيشتر مستطيلي را انتخاب مي‌کنند که نسبت طول و عرض آن به يکديگر نزديک به نسبت طلايي است. گوستاو تئودور فخنر (۱۸۸۷-۱۸۰۱ميلادي) روان‌شناس آلماني و يکي از پايه‌گذاران دانش روان تني و روان‌شناسي تجربي، اين آزمايش را در نيمه سده نوزدهم انجام داد. آزمايش‌هاي ديگري هم انجام شده است که در مجموع و به طور متوسط به نسبت طلايي رسيده‌اند.

در سده‌هاي هفدهم و هجدهم، توجه به نسبت طلايي کم شد ولي در سده نوزدهم دوباره آن را کشف کردند. اين موج تازه علاقه به نسبت طلايي به ويژه کشش به سمت «تعبير و احساس هندسي» آن درسده نوزدهم، تا حدي، به انبوه کشف هاي مربوط به باستان‌شناسي و فراهم شدن زمينه‌هاي جدي براي اندازه‌گيري شکل‌ها مربوط مي‌شود. در ضمن، بيشتر اثرهاي تاريخي باستاني، چه آنها که شناخته شده بود وچه آنها که تازه از زير خاک در آمدند، به سختي آسيب ديده بودند، در حالي که در فرهنگ اروپاي غربي سده نوزدهم (برخلاف سده هجدهم)، براي اين اثرها ارزش جدي قايل بودند.
از ويژگي‌هاي سده نوزدهم اين بود که به ترميم و تکميل نوشته‌ها، اثرهاي هنري باستاني و ساختمان‌هايي که صدمه ديده بودند، مي‌پرداختند و براي رسيدن به نمونه واقعي، آن را باز سازي مي‌کردند. به اين ترتيب، به ويژه اين مساله در برابر آن ها قرار داشت که چگونه مي‌توان بخش هاي باقي مانده نسخه اصلي را ترميم کرد؟ براي اين منظور، اندازه‌گيري مي‌کردند، نسبت هاي اندازه‌ها را به دست مي‌آوردند و با نسبت هايي که خاص اين گونه چيزها بود، مقايسه مي‌کردند. در واقع، با تجزيه و تحليل نسبت هاي اندازه‌ها، مي‌توانستند به نخستين کشف رمزها، در اثرهاي هنري و نوشته ها برسند.
اين تلاش‌ها در زماني انجام مي‌گرفت که روان شناسي تجربي به سرعت پيش مي‌رفت و همه جا و به ويژه توسط گوستاو فخنر مساله نسبت طلايي مطرح مي‌شد.
در سده بيستم، به دليل پيشرفت علوم انساني و به ويژه به خاطر نيازهايي که موجب پيدايش شاخه تازه‌اي از روان شناسي، به نام روان شناسي مهندسي شد، علاقه به مساله نسبت طلايي افزايش يافت. پيدا کردن شکل‌هاي بهينه ضرورت پيدا کرد، که يکي از مهم‌ترين مسايل در اين زمينه، يافتن بهترين و مناسب‌ترين شکل براي پرده سينما و همچنين بررسي و تجزيه و تحليل اندازه‌هاي تابلوهاي نقاشي، به نحوي که براي بينندگان مطبوع‌تر به نظر آيد، بود.
همه جا در شوروي، آمريکا، کانادا، آلمان و چکوسلواکي، مدلي علمي را جست و جو مي‌کردند که پاسخ گوي اين نيازها باشد. براي نمونه، امروزه در طراحي نمايشگرهاي LCD پهن از اين تناسب بهره مي‌جويند؛ يعني دقت ۱۰۵۰×۱۶۸۰ که نسبت بين اين دو عدد برابر نسبت طلايي است.
از زماني كه هنرمندان و معماران شروع به استفاده از نسبت طلايي كردند، نشان داده شده است كه مخاطبان شيفتگي و شيدايي بيشتري نسبت به كارهاي آنان از خود نشان مي دهند. اين نسبت نقش پيچيده‌اي در پديده‌هايي مانند ساختار كريستال‌ها، سال‌هاي نوري فاصله بين سيارات و تناوب هاي چرخش، ضريب شكست نور در شيشه، تركيب‌هاي موسيقي، ساختار سياره‌ها و حيوانات بازي مي‌كند. علم ثابت كرده است كه اين نسبت به راستي نسبت پايه و مبناي خلقت جهان است.

قبل از خرید: توضیحات محصول را به خوبی بخوانید و در صورت نیاز به راهنمایی از بخش کاربری و سیستم تیکت استفاده نمایید .
بعد از خرید: تنها راه پشتیبانی محصولات سیستم تیکت می باشد .
بعد از خرید: از پنل کاربری محصول خود را دریافت نمایید . برای دریافت آخرین نسخه محصولات و دسترسی همیشگی به محصولات خریداری شده حتما در سایت عضو شوید .

افزودن به سبد خرید
0