قیمت محصول :     27000 تومان
  افزودن به سبد خرید

سبد خرید

  • سبد خریدتان خالی است.

شیوه پارسی

بازدیدها: 3

این فایل در قالب پاورپوینت PowerPoint در ۵۴ اسلاید تهیه و تظیم و در آن به شیوه پارسی پرداخته است.

از سده شش تا سده چهار پیش از میلاد
شیوه پارسی (از سده شش تا سده چهار پیش از میلاد)
معماری پیش از پارسی
تا پیش ازکوچ آریاییان به ایران ، تیره ها و ملت هایی نه چندان شناخته شده در ایران زندگی می کردند که معماری پیشرفته ای داشتند.
تپه زاغه
از مراکز اولیه استقرار کشاورزی در ایران
واقع در دشت قزوین
در این مکان آثار مهمی از اواخر هزاره هشتم تا اواسط هزاره پنجم پیش از میلاد بدست آمده است.
در مجموعه زاغه ۲۱ خانه با نقشه هایی چهارگوش بدست آمده که جهت گیری طولی شمال شرقی-جنوب غربی و یا بالعکس داشته اند.این جهت گیری با توجه به بادهای دایمی راز(باد گرم کویری) و مه(باد سرد) دشت قزوین بوده که در اینجا عرض خانه ها در مقابل بادها قرار می گرفته که دارای سطح کمتری بوده و مانع نفوذ بادها می شد. از میان بقایای ۲۱ خانه مسکونی در بافت روستا فقط یک خانه با ورودی غربی یافت شده که در مقابل در ورودی و برای احتراز از نفوذ باد سرد مه ، یک بادشکن چینه ای ساخته شده است.
ماده چسباننده خشت ها و چینه ها را مواد گیاهی نظیر کاه و سبزی خرد شده که گاهی با شن مخلوط بودند تشکیل می داد. خشت ها را دراز و باریک و با دست و بدون استفاده از قالب خشت زنی می ساختند.
دیوارهای جداکننده را بشکل چینه می ساختند.پوشش(آسمانه) متکی به دیوارهای چینه ای می شد.سطح دیوارها و کف قسمت های آسمانه با لایه نازکی از کاه گل اندود و روی آن با رنگ تزیین می شد.نقوش تزیینی دیوارها هندسی شکل و به رنگ های قرمز و سفید و سیاه و زرد بوده اند.

انواع گونه های خانه در این بافت که فضای باز به منزله میانسرا و فضاهای سرپوشیده شامل اتاق اصلی ، انبار و آشپزخانه می شده به شرح زیر است:
۱٫خانه هایی با بیش از یک محوطه روباز متعلق به خانوارهای با پایه اقتصادی دامداری
۲٫خانه هایی با بیش از یک واحد مسقف برای خانواده هایی با پایه اقتصادی دامداری
۳٫خانه های دارای فضاهای مسکونی ، دامی و انبار کشاورزی برای خانواده هایی با پایه اقتصادی دامداری و کشاورزی
۴٫خانه هایی کوچک با یک اتاق نشیمن و یک انباری کوچک و حیاط برای خانوارهایی که از طریق کارکردن برای سایر گروه ها امرارمعاش می کرده اند

ساختمان معبد منقوش به شکل هندسی ساخته نشده و ابعاد کاملا مشخص و یکنواختی ندارد.این ساختمان احتمالا برای مراسم خاصی که با طرز عقاید و مذهب ، حکومت و زندگانی اجتماعی آن ها ارتباط داشت ، مانند معبد ، مرکز اجتماع و یا محل مشورت و دادوستد مورد استفاده قرار می گرفت.در داخل معبد ۹ سکو قرار دارد و در وسط آن و بر روی کف زمین محل بزرگی بصورت دایره برای برافروختن آتش ساخته شده بود.در گوشه شمال غربی معبد اجاقی کاملا منظم ساخته شده که احتمالا برای کباب کردن گوشت حیوانات مورد استفاده قرار می گرفته است.
تزیینات دیوارها با رنگ های مشکی و سفید بر روی زمینه گل اخرایی نمایش و زیبایی خاصی دارد.بربدنه شرقی ساختمان نوار تزیینی پهن در سراسر دیوار ادامه داشت.حاشیه تزیینی بصورت نوار کنگره داری تنظیم شده بود.روی دیوارها نیز سر بزکوهی قرار داشت

تپه زاغه

ایلامی ها
ساکن دشت خوزستان
پیروی از فرهنگ چند خدایی سومریان
آن ها همیشه در برابر حملات ساکنین بین انهرین بخصوص آشوریان بودند و سرانجام در میانه سده هفتم پیش از میلاد بدست آن ها برافتادند.
شوش ، مرکز تمدن ایلامی
درهفت تپه خوزستان ساختمان هایی با طراحی راستگوشه که آسمانه ها دارای تاق ضربی بود و همچنین از تیر و آسمانه تخت بهره گیری شده ، بازمانده معماری ایلامی است.
ایلامیان به زندگی پس از مرگ اعتقاد داشتند
ورودی معابد ایلامی بوسیله مجسمه های شیر، گاو نر و نوعی سگ محافظت می شد که احتیاجی نبود ابعاد عظیمی داشته باشند و بصورت مورب و نه مستقیم وارد معابد می شدند

اطلاعات درباره زندگی روزمره ایلامیان را از مهرهای سومین هزاره می توان یافت.طبق این مهرها سیلوها از خشت خام ساخته شده و بوسیله یک دسته طولانی از گنبدها پوشانده شده است. قسمت خارجی دارای شیارهایی است که میان این شیار و سقف صاف سیلو یک دسته از سوراخ های هواکش قرار گرفته است.

این مهر متعلق به هزاره سوم قبل از میلاد است که در آن معبد ایلامی بصورت یک بنای مربع مستطیل مرتفع بر یک شالوده ایواندار نشان داده شده و آجرکاری قسمت جلو دارای روزنه هایی بوده است.از دو چهارچوب در تنها در سمت چپ بعنوان در ورودی مورد استفاده قرار می گرفته است. آسمانه معبد صاف و متشکل از چند ردیف تیرچوبی بود. درون معبد بوسیله پنجره های مربع شکل که میان در و سقف قرار داشت ، روشن و تهویه می شد.جالبترین ویژگی معبد سه شاخ بزرگ است که در هر طرف دیوارهای معبد نصب شده است.سنگ نبشته های ایلامی میانه ثابت می کند که این شاخ ها جزء مهمی از هر معبد را می ساختند چون نماد الوهیت بود.
چغازنبیل
بزرگترین نمونه معماری ایلام و مربوط به ۱۲۵۰ پیش از میلاد که در دو مرحله زمانی مجزا ساخته شد
شاه اونتاش ناپریشا در شوش شهر مقدس دورانتاش را بنا گذاشت که برج چند پله ای (به بابلی زیگورات) در مرکز آن قرار داشت
در فاصله ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شوش ، در نزدیکی رود دز
طرح اصلی زیگوارت مربعی است که گوشه های اصلی آن در جهت چهار جهت اصلی است.
شامل چند اشکوب که همگی از خشت و آجر پخته ساخته شده و روی آن با آجر لعابدار و سفید نماسازی شده که روی برخی آجرها خط میخی کنده شده است. روی طبقه چهارم ، بزرگ ترین بنا ، معبد بزرگ اینشوشیناک قرا می گرفت.
از دید نیارشی یکی از کهن ترین تاق های تیزه دار در آن و آرامگاه های پیرامون آن بر جای مانده است.روش آجرچینی تاق بگونه هره است که به آن رومی می گویند
زیگورات بوسیله دیواری احاطه شده بود که داخلترین سه دیواری که در دورانتاش قرار داشت هفت دروازه داشت که هیچیک از هفت دروازه آن و هیچیک از مسیرها مستقیما بطرف معابد زیگوارت نمی رود و بزرگترین آن دروازه شماره ۴ در سمت جنوب شرقی ، در سمت راست دروازه گاری است که به دروازه شاه نامگذاری شده ، همه دروازه ها آجرفرش شده اند.
در وسط هر یک از چهار طرف زیگورات یک مجموعه پلکان وجود دارد که همه به طبقه اول منتهی می شوند و در طرف شمال شرق و شمال غرب فقط تا طبقه دوم منتهی می شوند. پلکان های قسمت جنوب شرق در مقابل دروازه شاه در زیگورات شروع می شود و مستقیما به طبقات اول ، سوم و چهارم می رسد و بالاخره یک پلکان پنجم در طبقه چهارم به در ورودی معبد بالا منتهی می شد.
معبد چغازنبیل
معبد عیلامیان در ۱۲۵۰ ق.م در جنوب غربی شوش
این نیایشگاه توسط اونتاش پادشاه ایلام، و برای ستایش ایزد اینشوشیناک، نگهبان شهر شوش، ساخته شده است.
بلندی آغازین این بنا ۵۲ متر در قالب ۵ طبقه بوده است. امروزه ارتفاع آن ۲۵ متر و تنها دو طبقه و نیم از آن باقی مانده است.

بین النهرین
زیگورات اور
اقوام ارارتو
سده نهم و هشتم قبل از میلاد
در شمال باختری ایران و خاور آناتول
با فرهنگ آشوری و بابلی
ارارتوها تا اواخر سده هفتم قبل از میلاد که ارمنی ها حکومت وان را برانداختند ، حکومت کردند.
روش نیارشی ساختمان های ارارتو ها ، تیر و ستون با آسمانه تخت بوده
ساختمان ها چهارگوشه و نیایشگاهی با تالاری ستوندار داستند که بیشتر بر روی سکو ساخته می شدند.ستون ها با سرستون های پیچک دار آراسته می شدند و ساختمایه اصلی سنگ و چوب بوده است.آن ها ساختمانی دو طبقه بنام کلاوه داشتند که بدلیل امنیت تنها در طبقه بالا زندگی می کردند و با نردبان به آن دسترسی داشتند و طبقه پایین انبار بوده
از نمونه های ساختمان های ارارتویی آثار تپه حسنلو از سده نهم قبل از میلاد و دژهای پیرامون دریاچه وان

اری (آریا)
دسته ای از سکاها از نژاد هند و ایرانی ساکن آسیای مرکزی
زادبوم این تیره بر پایه نوشته اوستا ، سرزمین آییرن ویچه یا ایران ویچ (سرزمین خوارزم)
آریایی ها چون مردمی کشاورز بودند و در سرزمینی آباد و خرم زیسته بودند ، خویی آشتی جو و یازگار داشتند.
آریایی ها برخلاف آشوری ها که در حمله های خود همه چیز را نیست و نابود می کردند ، پس از چیرگی بر مردم از در آشتی درآمده و از دانسته ها و تجربه های آنان بهره می بردند.

مادها
از اوایل قرن هفتم پیش از میلاد یکی از سران تیره های روسای قبایل ماد بنام دیاکو مادها را پایه گذاری کرد. آن ها از ۷۲۸ تا ۵۵۰ پیش از میلاد فرمانروایی کردند.در سال ۶۰۵ پیش از میلاد هوخشتر دولت آشور را برانداخت. دولت ماد در سال ۵۵۰ پیش از میلاد بدست هخامنشیان برافتاد و جزء دولت پارس گردید.دولت پارس از سال ۵۵۰ تا ۳۳۰ پیش از میلاد بر بخش بزرگی از سرزمین های هندوستان و آسیای مرکزی تا کشورهای شمال افریقا در کنار دریای سرخ و تمام بالکان تا داخل شبه جزیره یونان فرمانروایی می کرد.
تپه نوشیجان
مربوط به سده ۸-۷ پیش از میلاد
یکی از ساختمان های بازمانده از مادها
ساختمان مرکزی دارای چند تالار است که این کشیدگی منطق ایستایی دارد
گرداگرد ساختمان تاق نماهایی با چفد جناغی زده شده
تاق های جناغی آن به روش ضربی آجرچینی شده اند
دیوارها به اندازه کافی ستبر ساخته شده اند تا بتوانند جلوی رانش تاق ها را بگیرند
تاثیرگذاری بر آرامگاه شیخ علاءالدوله بیابانکی در صوفی آباد سمنان ، آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی در خرقان نزدیک شاهرود .در برخی چکادها و کلاه فرنگی ها دوباره بکار گرفته شده.
موزه ایران باستان از روزگار معاصر با این طرح ساخته شده

تپه نوشیجان
استودان
نمونه ای از معماری مادها
در آن زمان بدترین کارها را آلوده نمودن چهار عنصر آب ، خاک ، آتش و هوا می دانستد و بهمین دلیل مردگان را خاک نمی کردند.
در روزگاری که ایران تمدن پیشرفته تری داشت(دوره هخامنشی) کسی که از دنیا می رفت را روی شبکه ای فلزی و آهنی در کریاس خانه می گذاشتند . دخمه ها را که بصورت برج گردی بدون در بوده ، معمولا بیرون آبادی ها و در میان صحرا می ساختند. نساکش ها مردگان را درون آن برده و به سنگ می بستند تا جانوران لاشخور نتوانند استخوان آن را همراه گوشت بکنند.سپس استخوان را تمیز کرده و در جعبه سنگی درداری گذاشته در جایی بنام اسدان(استخوان دان) یا استودان می گذاشتند تا با خاک تماس پیدا نکند.
بنای دکان داوود در نزدیکی سرپل ذهاب از پیش از هخامنشیان در جلو دو ستون دارد و در بیرون آن نقش یک مادی دیده می شود
نمونه های دیگر استودان در فخریکه در کردستان ، سکاوند در نزدیکی سقز ، داودختر و صحنه می باشند

معماری پارسی
یکی از ویژگی های ایرانیان کهن و هنرمندان آن ها باور به تقلید درست بوده که آن را بهتر از نوآوری بد می دانستند ، تقلید یا برداشتی که منطقی داشته باشد و با شرایط رندگی سازگار باشد.
آریایی ها هنگام کوچ وگذر از کنار دریاچه ارومیه ، در برخورد با معماری آرارتویی ، از آن الگو گرفته و آن را برساو کردند. از نمونه های این الگوبرداری تالار ستوندار و کلاوه ها را می توان نام برد.
نیایشگاه آرارتویان دارای تالاری با آسمانه تخت چوبی بود و چون دهانه آن بزرگ بود ستون هایی چوبی در میان تالار نیز زده می شد. همین روش را آریایی ها در شوش پی گرفتند البته آن ها ستون ها را از سنگ و دیوارهای گرداگرد تالار را از خشت می ساختند که ستبرای(قطر) برخی دیوارهای دوپوسته تا ۵ گز می رسید تا جلوی ورود گرما را به درون بگیرند.بدین گونه از معماری آرارتویی الگوبرداری شد ، در حالیکه ساختمایه ای که سازگار با آب و هوای سرد قفقاز بود ، در شوش دگرگون شده بود.این تالار ستوندار با پوشش دو پوسته تیرپوش ، پس از اسلام در مسجد جامع ابیانه ، مسجد گزاوشت و مسجد میدان در بناب نیز دیده می شود.
از کلاوه های آرارتویی نیز در ساختمان کعبه زرتشت در نقش رستم که ساختمانی چهارگوشه سنگی که درگاه آن بلندتر از کف زمین است ، الگوبرداری شده است.
نیارش
در معماری پارسی آسمانه تخت با تیروستون اجزاء اصلی ساختمان بوده ، از چوب برای پوشش دهانه هایی از ۲٫۵ تا ۳٫۵ گز بهره گیری کرد.در تیرریزی آسمانه برای آنکه تیرچه ها در دو دهانه کنار هم ، سنگینی بار را بر روی یک تیر باربر نگذارند ، راستای چیدن آن ها را تغییر می دادند و سر هر تیرچه بالشتکی به پهنای یک تیر باربر پیدا می کرد و این برای گسترش بار تیرچه بهتر بود.پارسیان اتاق هایی می ساختند که دو ستون در میان آن بود و دو تیر چوبی را بر روی هم با کنف می بستند و روی ستون ها می گذاشتند ، بدین گونه به توانایی باربری تیر می افزودند.
با وجودی که اوزیر(ساختار) ساختمان های این روزگار از سنگ بوده اما از دیوار خشتی نیز برای پنام(عایق) بهره گیری شده تا جایی که در شوش دیوار خشتی به ستبرای ۵گز و تنها بصورت اسپر ساخته شده است.
آرایه
آرایه سرستون در معماری ایران ریشه کهنی دارد.در دخمه های مادی سرستون هاییی بر دیوار کنده شده که همانند سرستون های ایونی یونانی است.سرستون های کله گاوی در گودی پشت آن ها سر تیرها جای می گرفتند و از رانش آن ها نیز جلوگیری می شده است
هنر پیکره سازی در ایران چون هم دین های پیش از اسلام در ایران هم دین اسلام بت پرستی را نمی پذیرفتند چندان رواج نداشته است.در ایران جایگاهی بنام ازدیس تچار بوده که چون در آن بت می پرستیدند ، بی ارج و ناشایست شمرده می شده است. خشایارشا پس از بازگشت از جنگ ، این بتکده ها را ویران ساخت.
نقش رستم
مربوط به دوره داریوش و اردشیر
دربرگیرنده استودان های کنده شده بر دیوار کوه و کعبه زرتشت
در ساختمان کعبه زرتشت از کلاوه های کردی الگو گرفته شده و ساختمانی برای نگهداری اوراق کتاب اوستا بوده است.این استودان بصورت برج است

پاسارگاد(شهر مادر سلیمان)
در زمان هخامنشیان باغی بوده دربرگیرنده چندین ساختمان : دو کاخ با طرح کاملا ایرانی با نقشه ای H مانند شامل تالاری ستوندار و بزرگ در میان دو اندام شبیه به ایوان در دو طرف آن که در آستانه درگاه آن سنگی است که کوروش را نشان می دهد و در بالای سر او شکل ذوالقرنین است.
یکی دیگر از ساختمان های در نزدیکی پاسارگاد سکویی از سنگ های تراش است که جایگاه نیایش بوده است.به گفته هرودت ، ایرانیان آن زمان در ساختمان سرپوشیده عبادت انجام نمی دادند اما در شوش برعکس آن آیین های دینی یا جشن هایی که جنبه مذهبی داشته اند در جایی بنام آپدانه انجام می گرفته است.ساختمان آپدانه شوش الگوی آتشکده هایی شد که زمان ساسانیان به بعد ساخته می شد ، اتاقی با چهار ستون که بعدها بصورت گنبدخانه درآمد.

آرامگاه کوروش
در دشت گوهر در چند کیلومتری شمال غربی تخت جمشید در کرانه غربی رود پلوار
دارای نمایی مصطبه ای(الگوی آشوری-بابلی)
در مجموعه کاخ مربوط به قرن چهارم قبل از میلاد در شوش
سازنده آن اردشیر دوم آن را خلوتگاهی باصفا نامیده
ساختمان مقبره کوروش از مقابر هرمی مصر و آسمانه شیبدار آن از آرارتوها برگرفته شده است.

باغ های سلطنتی آشور و بابل همواره بخشی مجزا یا مکمل برای کاخ بوده اند اما کاخ های کوروش با ایوان های طویل و قضای باز اطراف خود بعنوان بخشی مکمل از طرح مفصلی بکار رفته اند و خود باغ بصورت اقامتگاه سلطنتی در می آید. در داخل محدوده طرح نوین کوروش شماری آبگذر سنگی به شیوه هخامنشی از بلوک های خوشتراش و متصل بهم سنگ آهک وجود دارد که نشاندهنده یک باغ رسمی اند.آب لازم برای آبیاری باغ از مجاری دایم از دامنه شرقی تل تخت مستقیما بسوی قلب محدوده کاخ پیش می رفت.
در مرکز باغ نمونه ای از یک باغ اندرونی مستطیل شکل یافت می شود.
یکی از بنیادی ترین عوامل در طرح باغ های متاخر ایرانی را که همان چهارباغ است می توان در پلان باغ اصلی کوروش در پاسارگاد دید.

تخت جمشید(سده ۵ پیش از میلاد)
شامل : پلکان ورودی ، دروازه ملل ، آپادانا ، تالار صدستون ، ورودی کاخ مرکزی ، تچرای داریوش ، هدیش خشایارشا و حیاط روبروی آن ، تالار شورا ، خزانه شاهی و ساختمان های دیگر
مجموعه ای درونگرا که هر ساختمان دارای فضاهای خدماتی و راهرو بوده و نیاز به دیگر فضاها نداشته است که بدلیل باور به حجاب بوده بطوریکه بر روی نگاره ها و نقش های کنده شده بر روی سنگ ها بصوییر یک زن دیده نمی شود.
بخشی از اجزا نیارشی این ساختمان ها تیر و ستون بوده و از چوب در ساخت تیرپوش های تالار آپادانا بهره گیری شده بود. دیوارها ستبر بوده و بر روی آن با سنگ تراش آمود شده است.نمای بیرونی از تخته سنگ و نمای درونی از کاششی لعابدار بوده است.
ستون های تخت جمشید از بلندترین ستون های ساخته شده تا آن زمان در تمام دنیا می باشند و تالارهای ستوندار آن با ستون های نازک فنون ساختمان سازی مصری را به کنار می گذارد.برای کاهش فاصله های بسیار زیاد بین محور ستون ها از سرستون هایی که قسمت بالایی آن بصورت دوشاخه یا چندشاخه بود ، استفاده می شد. نقش های سرستون ها ریشه ایرانی داشته و بصورت کله گاوی ، کله شیری و کله عقابی حجاری شده اند. بر روی این ستون ها پالار با تیر اصلی و روی آن فرسب گذاشته می شد.
معماری هخامنشی مبتنی بر تکرار یاخته های مربعی شکلی است که سابقه بسیار کهن دارد.

اقتباس از هخامنشی
در بنای تلستریون الوزیس یونان وسیع ترین ساختمان آن به مثابه یک آپادانا طراحی شده بود. فرم چهارضلعی تالار ستوندار ، حالت ورودی های دوگانه و سنگریزی های آن مشابه بناهای پارسی است.
شوش
داریوش اول در حدود ۵۲۱ ق.م جانشین کمبوجیه شد و شوش را پایتخت سیاسی و اداری امپراطوری هخامنشیان برگزید.با توجه به اقلیم گرم منطقه شوش این پایتخت در فصول سرد کحل استقرار پادشاهان هخامنشی بوده است. چندی بعد تخت جمشید پایتخت آیین و کانون روحانی خود را بنا کرد.
محل پایتخت زمستانی در میان چند رود بزرگ قرار گرفته و مکانی حاصلخیز است. خرابه های شوش بطور کلی از چهار تپه تشکیل می گردد .کم ارتفاع ترین تپه ها معروف به شهر پیشه وران است و آثار بدست آمده از آن مربوط به دوره اشکانیان و دوره پس از اسلام است.تپه ارگ از تمام تپه ها مرتفع تر است و آثار و ساختمان های تمام اعصار و قرون در این قسمت پیدا شده ؛ معبد ایلامی و خزانه پادشاهان هخامنشی. تپه قصر یا کاخ در شمال واقع گردیده و اقامتگاه داریوش اول(آپادانه) روی آن قرار دارد که در زمان خشایارشای دوم تعمیر شده است.در قسمت شرقی شهر شاهان قرار دارد.
کاخ شوش
این ساختمان درونگرا بگونه ای ساخته شده که کمترین تابش آفتاب به درون آن بتابد.فضاهای داخلی آن شامل شاه نشین و تنبی است که جلوی آن تالاری داشته که همه درو پنجره های آن همگی روبه میانسرا بوده است.در دیوارهای گرداگرد میانسرا پیش آمدگی هایی همچون ایوانچه(بالکن) بوده است.پنام را با ستبرای دیوارها ساخته اند و پادیاوی برای ساختمان در نظر گرفته بودند.
کل مجموعه جهت شرقی-غربی داردو بر این محور چند حیاط(میانسرا) شامل فضاهای مختلف قرار دارند
ترکیب دو نوع ساختمان حیاط دار و کوشکی که در دیگر آثار پیش از هخامنشی دیده نمی شود. ساختمان کوشک مانند سه ایوانی آپادانه با ستون های متعدد و تالار مرکزی به زیبایی با حیاط های جنوبی آن تلفیق شده است.
محموعه کاخ داریوش ترکیبی است از :تالار بار(کاخ آپادانا) ، حیاط بزرگ میناکاری ، حیاط خزانه کاخ داریوش ، حیاط چهل ستون ، تالارهای اطراف حیاط میناکاری ، بناهای شمالی کاخ داریوش

آپادانا(بارگاه) بنایی کوشک مانند است با سه ایوان ستوندار با سرستون های کله گاوی در سه جبهه شمالی ، شرقی و غربی. دو خروجی در ضلع جنوبی به قسمت مسکونی و حیاط های کاخ است که توسط ارزشیر دوم تجدید بنا شد.
حیاط بزرگ میناکاری در میان کاخ قرار گرفته و کف آن از آجر مفروش بوده ولی در مخل عبور شاهانه یا راه مخصوص دیوارک هایی از آجر میناکاری تعبیه شده و ستون های مرمر با چوب بست ظریف و سبک ساخته شده بود. بر بالای دیوارها ، کنگره های مخصوص از سنگ سرخ قرار می گرفتند.این حیاط دارای کاشی های زرنشان معرق بوده که در مرکز کاخ قرار داشته و به حیاط خزانه و دهلیز جاویدان و تالار بزرگ بارگاه که تخت شاه در آن قرار داشته ، راه داشته است.
حیاط چهلستون در غربی ترین بخش مجموعه کاخ واقع است. دورتادور آن مردگردهای کوچکی ساخته شده و یک ایوان که در اطراف آن دیواره کوتاهی با کاشی های میناکاری معرق کشیده اند ، در این حیاط ساخته شده است. این حیاط از بادهای سخت شمال شرقی محفوظ بوده و رو به مغرب باز می شده است.
حیاط خزانه کاخ داریوش در حدفاصل بین حیاط بزرگ میناکاری و حیاط چهلستون قرار گرفته است. در سمت جنوب این حیاط سه در وجود داشته که به قسمت خزانه و انبارهای کاخ که اشیا گرانبها را درآن نگهداری می کردند ، راه می یافته است. باغ های کاخ مه به بهشت های شوش مشهور شده اند ، در قسمت شمالی تپه های شوش قرار گرفته اند.

ویژگی های معماری پارسی
معماری
نیارش
آرایه
معماری
بهره گیری از شیوه آرارتو در طرح فضاهای راستگوشه ، تالارهای ستوندار و کلاوه ها
ساخت ساختمان روی سکو و تختگاه
درون گرایی(بویژه در تخت جمشید و شوش)
ارتباط دادن بخش های فرعی(همچون آشپزخانه) با راه های پنهانی به ساختمان اصلی
ساخت سایبان و آفتابگیر در جاهای ضروری
زیباسازی پیرامون ساختمان ها : تچرا ، هدش ، آپادانا با استخر ، آبنما و پردیس
نیارش
روش آسمانه(سقف) تخت چوبی و شیبدار با تیرریزی عمود بر هم و دهانه های بزرگ با تیرچه چوبی سخت بریده و درودگری شده
دیوارهای جداکننده با خشت
بهره گیری از آسمانه خمیده و تاق در زیرزمین ها
سنگ بریده و منظم و پاکتراش و گاه صیقلی از بهترین و مرغوب ترین ساختمایه ها
پی سازی با سنگ لاشه و گاورس
نماسازی بیرونی با سنگ تراش و نماسازی درونی با کاشی لعابدار
پرداخت کف با بهترین ساختمایه ها
آرایه
بهره گیری از پایه ستون و سرستون
آرایش درگاه ها و سردرها با بهره گیری از زغزه ها و پتکانه ها
آرایش فضاهای درونی با کاشی لعابدار
آرایش تارمی پلکان های کوتاه و مالرو با نقش های برجسته و کنگره های زیبا

قبل از خرید: توضیحات محصول را به خوبی بخوانید و در صورت نیاز به راهنمایی از بخش کاربری و سیستم تیکت استفاده نمایید .
بعد از خرید: تنها راه پشتیبانی محصولات سیستم تیکت می باشد .
بعد از خرید: از پنل کاربری محصول خود را دریافت نمایید . برای دریافت آخرین نسخه محصولات و دسترسی همیشگی به محصولات خریداری شده حتما در سایت عضو شوید .

افزودن به سبد خرید
0