قیمت محصول :     56000 تومان
  افزودن به سبد خرید

سبد خرید

  • سبد خریدتان خالی است.

طراحی خانه

بازدیدها: 0

این فایل در قالب پاورپوینت PowerPoint در ۱۱۲ اسلاید تهیه و تظیم و در آن به طراحی خانه پرداخته است.

ایران ۹۰۰۰سال پیش
هماهنگی کامل با نیاز مردم
الگوی درون گرا
دسترسی از کوچه بندی های بسیار سامان مند

خانه های باستانی
خوابیدن و زندگی و آشپزی همه در یک جا انجام می شده است
خانه ها کوچک و دارای یک اندام یا اتاق بوده اند
رون
یکی از ویژگی های خانه سنتی، شیوه جهت گیری فضایی آن است که معماران سنتی به آن «رون»می گفتند

رون های بنیادی
درونگرایی
نداشتن ارتباط بصری مستقیم فضاهای داخل با فضاهای شهری بیرون
سازماندهی فضاهای مختلف آن با عنصری مانند حیاط و یا صفه های سرپوشیده
عوامل جغرافیایی مثل آب و هوای گرم و خشک و طوفان های شن
جلوگیری از حملات غارتگران
دور نگه داشتن حریم مقدس خانواده
اصفهان
«اسپاران» بطلیموس «سپاهان» پهلوی الفاظ قدیمی «اصفهان» امروز است.
در عهد اشکانیان اصفهان پایتخت و در دوره ساسانی و بعد از اسلام نیز مورد توجه بوده است
اصفهان در زمان مغول ها مورد حمله قرار گرفت اما پس از بازگشت سپاه مغول اصفهان مجدداً رونق گرفت
در دوره صفوی اوج شاهکارهای معماری را داشت
یزد
معماری یزد نسبت به شهرهای اطراف آن مانند بزرگی پایتخت یک کشور به شهرهای دیگر آن است.
یزد به شهر بادگیرها معروف است به «دارالعباده»،«شهر شیرینی»« شهر قنات و قنوت و قناعت» و «شهر آتش و آفتاب»….

ویژگی خانه های یزد
درونگرایی که در نتیجه جبهه درونی خانه از جبهه بیرونی پر تزئین تر است.
تفکیک فضاهای خدماتی از فضاهای زندگی
فضاهای اصلی خانه مانند دو بنای مجزا در شمال و جنوب حیاط استقرار می یابند
جبهه پر سایه حیاط (جنوب یا جنوب غربی)، معمولا جایگاه مهم ترین فضاهای خانه بخصوص ایوان بزرگ آن است.
وجود ایوان های وسیع بصورت حجمی خالی در میانه نمای اصلی
…..
زمستان نشین و تابستان نشین
زمستان نشین پیش از آنکه نام فضاهای معینی باشد به همه فضاهایی که در وجهه شمالی حیاط ساخته می شوند تا از آفتاب زمستان که با زاویه ای مایل به درون اتاق ها می تابد استفاده کنند.(جبهه پَتَو)
تابستان نشین در وجه جنوبی حیاط قرار گرفته و روی محور اصلی آن معمولاً فضای نیمه باز یا تالار قرار می گیرد.(جبهه نسار)
ورودی
سردر مزین با آجرهای نقش دار
پاخوره
هشتی
(کریاس)

فروار:
اتاق بالای سردر ورودی
میانسرا (حیاط)

نمود کامل درونگرایی
دارای درخت و گیاه و حوض
بسته به وسعت کار به دو بخش اندرونی و بیرونی تقسیم میشود

تالار (صفه)

فضای نیمه باز، مهم و مشترک در تمام خانه های یزد

تالار(ارسی)
اتاق بزرگ ارسی دار که ضلع طولی آن به طرف حیاط
اتاق رسمی، اتاق برای مراسم خاص، سفره خانه و تجمع بزرگان

گوشوار
اتاق یا بالا خانه در اشکوب دوم که روی اتاق های دو سوی تالار میانی یا ایوان جای دارد.
محل خواب یا خلوت و کتابخانه می باشد.
اتاق ها
سه دری: اتاق کار،خواب،ناشتا
پنج دری(طهرانی): مهمانخانه، سفره خانه اهل خانه
بالا خانه: خواب، اتاق کار

کفش کن
فضایی نیمه باز که قبل از در ورودی تالار یا اتاق ها قرار گرفته و آنها را به فضای باز مرتبط می سازد این فضا مکانی برای گذاردن کفش بوده است
بادگیر
هدایت باد مناسب (باد مطلوب از سمت شمال غرب معروف به باد اصفهانی)به قسمت تابستان نشین خانه

بادگیر
عملکردی
عملکردی نمادین

بادگیر معمولا در پشت تالار قرار دارد
تنبی
اتاقی بزرگ و دراز در میان اتاق های دیگر
اتاق تابستان نشین میان تالار و بادگیر
اتاق دارای بادگیر
مهتابی
مهتابی همان بهار خواب است در خراسان تخ بوم (تخت بوم)
نیز نامیده می شود
از یک جهت بسته و از جهات دیگر باز است
روزهای بهار و پاییز-شبهای تابستان
کرسی خانه
این اتاق در مجموعه زمستان نشین و اغلب در گوشه های این بخش که در و پنجره کمتری به حیاط دارند قرار دارد
در وسط اتاق چال کرسی قرار داشته است
ابعاد اتاق تابع ابعاد کرسی بوده است(دیواره ها برای تکیه دادن بوده)
مطبخ
معمولاً مربع مستطیل است
نزدیک آب انبار و چاه آب برای استفاده راحت تر از ذخیره آب سالم

آبریزگاه (توالت)در سطح پایینتر در گوشه حیاط با دری همیشه بسته
حمام به دو دلیل در سطح پایینتری قرار دارد
۱- سهولت در استفاده از آب
۲- گرم ماندن
حمام دو بخش دارد
سربینه (تعویض لباس)
شستشو(گرم خانه)
حوضخانه
زیر زمینی در زیر تابستان نشین- فضای نیمه باز
در کنار چاهخانه در بخش بیرونی خانه
در کنار تالار
در فضاهای کنار گودال باغچه

زیر زمین
مهمترین فضای خانه
در روزهای گرم تابستان

پایاب
فضای بسیار خنک در پایین ترین بخش خانه
شامل روزنهای مختلف جهت عبور آب قنات و گذر آن از پایاب
محل نگه داری خوراکیها در تابستان
حوایج خانه
یک چاه در گوشه ای از فضا قرار دارد
از این آب برای شستن میوه و ظرف و … استفاده می شده است
پشت بام

در شب های تابستان استفاده می شده است
به وسیله حصار از دید خانه های اطراف محافظت می شده
در برخی موارد اتاقک کوچکی به نام رختخواب دان داشته است
سلسله مراتب
در خانه ایرانی شخص پس از گذر از در به فضای هشتی می رسد که نیمه عمومی است و نیمه ایستا، سپس از دالان می گذرد و به حیاط خانه می رسد.
حیاط به عنوان یک فضای واسط به فضاهای پیرامون خویش معنی داده و روابط عملکردی و مراتب بعدی دسترسی را سامان می بخشد.
ایوان نیمه خصوصی، نیمه بازو سپس اتاق(خصوصی-بسته) در لایه های بعدی بدنه حیاط قرار می گیرند.
در تعریف سلسله مراتب فضا، نور نیز نقش عمده ای دارد. حیاط کاملاً روشن و فضای حرکت و فعالیت است.
ایوان سایه است و فضای نیمه پر و نیمه ایستاست و برای سکون موقتی به کار می رود و در نهایت اتاق که تاریک است و نقطه نهایی مسیر حرکت است.

برون گرایی
گیلان
ویژگی برون گرایی چیزی است که در برخی نقاط ایران دیده می شود
اما شیب دار بودن فقط مربوط به گیلان وکل ناحیه جلگه خزری است .
دشت گیلان
دشت گیلان با حصار بلند البرز از بقیه ایران جدا شده است .

دشت گیلان

آب و هوای منطقه
معماری
در بررسی معماری گیلان آنچه دیگر
عناصررا تحت تاثیر قرار می دهد ،فن
و روش ساختمانی به کار گرفته شده
می باشد (۱).
چوب؛ عنصر اصلی ساختمانی

!اما مصالحی از قبیل سنگ و خشت در انواع مختلف و همچنین سفال در کنار ساختمان های تماما چوبی استفاده شده است
کرسی ها
دیوار ها

ایوان
ساده ترین نوع ایوان با کمی پیش کردگی سقف شکل می گیرد
انواع بزرگتر آن دارای یک یا چند ردیف ستون است

عملکردهای ایوان

تلار
فضایی به شکل ایوان در طبقه اول

کف تلار چوبی و کف ایوان گلی

خانه رفیعی (جلگه شرقی)

خانه موسوی (جلگه مرکزی)

ابیانه
دیدنی ترین و جالب ترین روستای جهان از نظر یونسکو
ابیانه
روستایی به سرخای سماق

در ۴۰ كیلومتری شمال غربی نطنز از استان اصفهان در دامنه كوه كركس روستایی بس كهن به نام ابیانه واقع است.

روستای ابیانه یکی از روستاهای زیبای اصفهان است وهمانند ماسوله و کندوان از جمله بهترین نمونه های تلفیق معماری و طبیعت است.

در ابیانه با وجود محیط خشکی که دارد معماران و کسانی که در آنجا زندگی می کنند محیط سرسبز و پر درخت را خود شکل داده اند .
ابیانه به موازات خط الراس کوه پشت خود در شیب نسبتاً تندی قرار دارد .

انتخاب محل قرارگیری ابیانه

هماهنگی شکل روستا با محیط اطراف خود
قدمت برخی از بناها مثل آتشکده هارپاک، مسجد جامع، زیارت و مساجد قدیمی دیگر نشان دهنده هسته ای قدیمی است که شاید قدمت آن به قبل از اسلام برسد
آتشکده هارپاک
مسجد جامع مهم‏ترین بنا و اثر تاریخی این روستا
معماری …
معماری بناها اعم از مسکونی و غیر مسکونی تقریباً یکدست است

در ابيانه اغلب ساختمانها دو و سه طبقه  و مکعب شکل  مي باشد و برون گرا بودن خانه هاي اين روستا يکي از ويژگيهاي  معماري  اين منطقه است و استفاده از نورگيرها در اين روستا نيز متداول است زيرا بازشوها اغلب در يک سمت  ساختمان است .

عناصر تشکیل دهنده قطعات بافت غالباً بناهای “برون گرا”هستند
در بیشتر نقاط به علت کمبود زمین و شیب زیاد اکثر بناها بدون حیاط و .برونگرا می باشند

شکل طبیعی منطقه ابیانه اجازه ساخت هرگونه بنایی را نمی دهد . در این روستا اکثر بناها در دامنه تپه ای شیب دار واقع شده اند .

اما…
در نقاطی مثل محله پخونگاه چون سطح هموار است تعدادی از بناها به
. صورت حیاط دار ساخته می شود
بعضی در ارتباط مستقیم باغ های اطراف خود

در ابیانه کلاً از دو نوع مصالح استفاده شده :

 

با قدم زدن در کوچه هاي دهکده متوجه همساني خانه ها، پنجره هاي مشبک و دربهاي چوبي ميشويم که اغلب داراي دو کوبه هستند. کوبه اي با صداي رسا و بم مخصوص مردان و ديگري با صدايي ظريفتر و کوتاهتر براي زنان، که به صاحبخانه اطلاع ميدهند مراجع زن است يا مرد. بعضي از دربها داراي نقش و نگار هندسي يا نام سازنده خانه بوده و يا اشعاري جالب بر آنها نوشته شده است. بسياري از سردرها متعلق به عهد صفويه است.

تقريبا جلو تمام خانه ها دو سکوي بزرگ و پهن قرار دارد که خود نشانه اي از مهمان نوازي و معاشرتي بودن اهالي است.
مکاني براي رفع خستگي رهگذران
محلي مناسب براي گپ و گفتگوي عصر همسايه ها

برای جلوگیری از نفوذ هوای سرد و گرم
استفاده از مصالح رسی
چند عملکرد کردن فضاهای داخلی
استفاده از روزن های کوچک جهت نورگیری و یا نورگیری از سقف

عناصر ساختمانی ابیانه

پیشگاه ها (پیش خانه ها)

مقیاس خانه ها
سادگی ایجاب می کند که مقیاس در حد انسانی باشد مردم واری

اندازه اتاق ها
طاقچه ها(پلا)
دولابها(دولاوا)
درها(برینجا و برکیا)

بررسی گونه های حیاط دار

گونه اولیه ( ساده ترین خانه های ابیانه)
ابعاد: ۴×۳ در یک طبقه

تمام عملکردهای خانواده در طول شبانه روز انجام می شد
اشیا ثابتی مثل داسایا (رختخواب)
وسایل مورد نیاز موقتی در طاقچه هایا پلاها
در زمستان کرسی ها وسیله گرما دهی
منقل برای طبخ غذا

محلی برای نانوا خانه
به دلیل کمبود فضا تنور و اجاق در بیرون اتاق
اجاق های هیزمی در خانه های ساده در بیرون
در خانه های گسترش یافته تر در دالان
مستراح برای هر چند خانه یکی بوده
و در خانه های بزرگ در طبقه همکف
گسترش گونه اولیه
گسترش در ارتفاع
ویژگی طبیعی ابیانه اجازه گسترش تعداد معدودی خانه را در سطح می دهد وبه ناچار تعداد زیادی از آن ها باید در ارتفاع گسترش یابند (۱).

گسترش در ارتفاع

؟
گسترش در ارتفاع باشیب
ساده ترین نوع آن متشکل از سه
اتاق است که درب هر کدام برروی
شیب تپه باز می شود.

پلکان

همیشه ودر همه جا امکان استفاده از شیب برای ارتباط بین طبقات نبوده,گاهی پلکان های خارجی در نظر گرفته می شده .

پله های خارجی
حد اقل مساحت
حد اقل ایجاد مانع برای
مسیر یا کوچه بغل

پله های داخلی

حالا به خانه های دو طبقه وسه طبقه ای اشاره می کنیم که در واقع از همین گونه های اولیه ریشه گرفته اند
روابط فضایی کامل تر شده
فعالیت های مختلف هر کدام در یک فضا انجام می شوند
عناصری به بنا اضافه می شود مثل
پلکان
دالان
هشتی
اتاق تابستان نشین زمستان نشین
پیشگاه
خانه شفیعی

خانه صفره
یکی از زیبا ترین خانه های
ابیانه به جا مانده از دوره صفوی

قبل از خرید: توضیحات محصول را به خوبی بخوانید و در صورت نیاز به راهنمایی از بخش کاربری و سیستم تیکت استفاده نمایید .
بعد از خرید: تنها راه پشتیبانی محصولات سیستم تیکت می باشد .
بعد از خرید: از پنل کاربری محصول خود را دریافت نمایید . برای دریافت آخرین نسخه محصولات و دسترسی همیشگی به محصولات خریداری شده حتما در سایت عضو شوید .

افزودن به سبد خرید
0