قیمت محصول :     19000 تومان
  افزودن به سبد خرید

سبد خرید

  • سبد خریدتان خالی است.

فرانک اٌ گهری

بازدیدها: 0

این فایل در قالب پاورپوینت PowerPoint در ۳۸ اسلاید تهیه و تظیم و در آن به فرانک اٌ گهری پرداخته است.

فرانک گری معمار مشهور کانادایی/آمریکایی معاصر است.
دوران تحصیل:
او در سال ۱۹۲۹ م در خانواده‌ای یهودی در شهر تورنتوی کانادا (با نام اصلی فرانک اون گلدبرگ) دیده به جهان گشود. او در سال ۱۹۴۷ م به همراه خانواده اش به لس آنجلس مهاجرت کردودر دانشگاه کالیفرنیای جنوبی به تحصیل در رشته معماری پرداخت. در سال ۱۹۵۶ م در دانشگاه هاروارد به تحصیل در رشته برنامه‌ریزی شهری پرداخت و هم‌زمان در دفتر ویکتور گروئن مشغول به کار شد. او اکنون شهروند ایالات متحده و ساکن لس آنجلس است. در کارهای اولیه گری می‌توان تأثیراتی از معماران سوئیس و فرانسه به خصوص لوکوربوزیه مشاهده کرد این تأثیرات را تا سال ۱۹۷۲ می‌توان در کارهای گری مانند استفاده از فرمهای هندسی ساده مشاهده کرد. به طور کلی در کارهای گری نوعی تندیس گرائی را می‌توان مشاهده کرد چه در توسعه خانه همسرش ۱۹۸۷ تا موفق‌ترین کارش در سبک فولدینگ که موزه هنرهای معاصر بیلبائو است. او معتقد است: من آثار هنرمندان را نگاه میکنم و هنر را به مثابه وسیله‌ای برای الهام خودم میپندارم و سعی میکنم تحت تأثیر هیچ فرهنگی نباشد در هر کارم روشهای جدید را جستجو میکنم. برای من قانون و قاعده محدود کننده وجود ندارد و اصولا مرزی بین درست و نادرست نمیدانم. گری از پیشگامان عرصه معماری فولدینگ می‌باشد .ما به ازای علمی زبان معماری فولد، نظریات بحران و تداوم است. بحران یا فروپاشی در تبدیل سریع ازحالتی به حالت دیگر، مانند آب به یخ یا بخار، تجلی می‌کند. بحران یا به دو پاره شدن می‌‌انجامد یا به پیچیده شدن، در هم فرو رفتن و در هم تنیدن که مضمون معماری فولد است. در این معماری که گویی در حال فرو ریختن و کج شدن است، ترتیب پلان، نما و مقطع با هم اشکال ابهام آمیزی همانند کریستالها می آفرینند. این بازی را گری با در هم ریختن زبانهای مختلف معماری و ترکیب آنها آغاز کرده است. در بنای موزه ویترای او در وایمار آلمان که در کارهای آیزنمن تأثیرگذاشت، اجزای معماری مکعبهای در هم تنیده و دفرمه و کج و کوژند. از همین رو بعضی معماری او را جانور گونه و کرم گونه نامیده‌اند. در کل می‌توان گفت معماری گری یک معماری شخصی و غیر تقلیدی است و بدون برنامه خاص و یک نوع عدم قطعیت در اکثریت پروژه‌های گری دیده می‌شود.
گری از پیشگامان عرصه معماری فولدینگ می‌باشد .ما به ازای علمی زبان معماری فولد،

• اولین اثر فرانک گری درنیویورک
فرانک گری، معماری که بواسطه موزه گوگنهایم بیلبائو شناخته شد، اولین اثرش را در شهر نیویورک ساخته است. سایت مجموعه ای که او طراح آن است در کنار رودخانه هودسون در لبه خیابان واقع است. او ساختمانهای جدید ادارات جهانی را برای رسانه شخصی بنام دیلر در این سایت طراحی کرده است. این ساختمان خانه تعامل کمپانی های مختلف، گروه های اینترنتی مختلف که بر پایه تجارت الکترونیک شکل گرفته اند می باشد که مسافرت به کشورهای مختلف در ذات کارشان نهفته است. این بنا با شبکه گستردهای از سنگ کنگلومرا و نمای بیرونی که کاملا از شیشه تشکیل شده طرحی که لزوم خمیدگی سرد در شیشه های بزرگ حتی گاهی تا زاویه ۱۵۰ درجه را در بر دارد –دفاتر را در هر حالتی در خود جای میدهد.

کلکسیون جواهرات گهری مجموعه ای است نشان گرفته از ذهنیت های فکری او در معماری اش بسیار تاثیر گذار بوده است او طرحهایی را به گفته خودش مدتهای طولانی در ذهن نگهداشته را با برلیان به واقعیت بدل میسازد . گری در طراحی این جواهرات که شامل گردنبند ، دستبند ، حلقه و گوشواره است از موادی چون طلای سیاه ، نوعی چوب ، نوعی سنگ استفاده کرده ، استفاده از نتریال های مختلف برای طراحی گری از حیطه معماری به یغما برده است.
فرانک ساختمان رقصان پراگ اثری از گری آرمین محسن دانشگر : طراحی پیچیده ،مورد حمایت رئیس جمهور هاول و موضوع نظر سنجی های عمومی ،که تحت پی گیریهای محلی ولادیمیرمیلونیک قرار داشته است . برنامه ی طرح ، طبقات پایین را به کاربری تجاری ، طبقات بالا را به دفاتر اداری ،و طبقه ی آخر را به یک رستوران تخصیص داده است . مشخصه ی گوشه ای بودن زمین ، موضوع دگرگونی دو خیابان و ایجاد یک نقطه ی کانونی محسوس از ناحیه ی ساحل مقابل رودخانه را نیز مطرح ساخته است . گهری ، حتی در اروپای باستان ، مصالحه ناپذیر است . برج ها و معماری شهر سحر آمیز را مورد مطالعه قرار می دهد ، و نظر به خط افق و رودخانه ، به راه حل ساختمان گوشه ای ،با مشخصه ی تغییر شکل زاویه ای مهیج ، میرسد . در آستانه هزاره ی سوم میلادی عصاره ی معماری سبک پراگی باروک را به نمایش میگذارد.

موزه گوگنهایم تعریف معماری در عصر ما
گهری محل موزه ی بیل بائو را در یکی از تقاطع های شهری برگزید: ناحیه ای صنعتی و متروک که در امتداد ساحل رودخانه گسترش یافته است و رمپ پل از روی آن عبور می نماید جایی که در مرکز توسعه ی جدید منطقه قرار دارد . اتصال زنجیره ی مکانیکی حجم هایی که یکی در دیگری می آمیزد خط اصلی طرح را تشکیل داده است . آفرینش میدانی که نه فقط پذیرای محل فروش بلیط موزه می باشد بلکه هم چنین در بردارنده ی رستوران ها و فروشگاه ها و یک تالار سخنرانی کوچک است . نتیجه مجموعه ای است که مجتمع را به شهر پیوند میدهد و در مجاورت اسکله ای ساحلی : در افق دید سر نشنان هزاران خودرویی که همه روزه از روی پل رودخانه نوریون عبور می نمایند . چشم اندازی پلاستیکی پدید می اید که هرگز قبلا تجربه نشده است .

پروژه walt disney concert hall از فرانک گری(نقشه)
ضرورت ایجاد سالنی بزرگ با گنجایش ۲۴۰۰ نفر ( به منزله ی تالار اصلی شهر و یکی از مهم ترین جایگاه ها در جهان ) و نصب اقلام تاسیساتی و تجهیزاتی گوناگون به علاوه آفرینش فضاهای تفریحی و تجاری که همواره به روی عموم باز خواهند بود از جمله موارد موثر در پیچیدگی طرح می باشند . سالن کنفرانس که بدوا در گوشه ی مجتمع پیش بینی شده بود با تعمیق مطالعات و بررسی مجموعه ای از کزینه های متعدد در قسمت مرکزی جای گرفت . طرح در حلقه ی فضای سبز است و مراجعین از طریق مسیرهای مورب به سمت بخش های میانی هدایت می گردند .

برش a-a
سایت پلان
برش b-b
نمای جنوبی
نمالی شما لی
پرسپکتیو ایزومتریک
سالن کنسرت والت دیسنی ، لس آنجلس ، ۱۹۸۸

یکپارچگی سطوح منحنی در تمامی طرح به سرودی خوش آوا می ماند . شبکه ای از مسیرهای مستقیم که با حرکت در فضا انحنا می یابد نیروی حیاتی و قدرت مند گلی را پرتو افشانی میکند در فضای داخلی ستون ها به منظور نگهداری پانل های ورق موجدار و همچنین درخت خم گشته اند . تالار بزرگ کنسرت به یک ویولون یا یک گیتار شباهت دارد. آویزهای سقفی از نوارهای ماهیچه ای قوسی چوبی به فرم بادبان های بر افراشته ی کشتی های بادی ، ملزومات شنوایی را تامین میکنند یک ارگانیسم – مجسمه ای بزرگ واقع در پلکان های پشت ارکستر، از طریق شکاف های شیشه ای ، نور طبیعی را به درون هدایت مینماید.

معماری آینده ,هنر یا تکنولوژی؟
پرده برداري از جديدترين طرح فرانك گري
طرح فرانك گري براي انستيتيو آلزايمر “لو روو” در لاس وگاس پرده برداري شد.شروع اجراي طرح سال ۲۰۰۷ تخمين زده شده و پايان آن سال ۲۰۰۹٫
توده اي از لايه هاي موجي شكل از استيل و شيشه.
اين ساختمان محل موسسه آلزايمر, پيشنهاد شده براي مركز تحقيقات و رسيدگي به اغتشاشات عصبي , مي باشد كه هزينه آن توسط “لري روو” تامين مي شود.
قسمت جلوي ساختمان براي محققان و بيماران در نظر گرفته شده است.تالار مركزي كه اوج گرفته , از ساختمان پزشكي توسط يك چهار چوب سر باز جدا شده است , مكاني براي اتفاقات و جمع آوري اعانه است.
تالار مركزي ۹۰۰۰ فيت مربعي توسط موج هايي از استيل و شيشه پوشيده شده است.
اين موسسه همچنين ستادي مركزي براي بنياد “Keep Memory Alive” (بنباد زنده نگه داشتن حافظه) , بخش همنشيني بيماري هاي آلزايمر و پاركينسون لاس وگاس مي باشد.
موسسه الزایمر
خانه گهری ، سانتا مونیکا ، ۱۹۷۸ : گهری، یک خانه ی قدیمی را در لفاف یک ساختمان ” U ” شکل میگذارد . بنا ، در یک طرف دست نخورده باقی مانده است و در سه طرف دیگر ، همه چیز تازگی دارد . اتاق های خواب ، در بربر هم ، در دو طبقه ی فوقانی قرار دارند . که حمام و سرویس های بهداشتی را در مرکز خود جای داده اند . احساسی از فروپاشی تشریفات ، سادگی ، فاصله از ثروت ، و سبک بالی بر انگیخته میشود. آن را درخت کم بهای میوه دار می نامد .
خانه واگنرا ، مالبو ، ۱۹۷۸
گهری جدید ، طراحی را ، با توسعه ی آنچه که در منزل شخصی اش یافته بود ، دوباره شروع میکند . در طرح واگنرا ، چهر ضلعی های معوج ، کاربری های معینی را تامینمینماید. کشش به حرکت ، محدود به حجمی یگانه نیست ، و اجسام مستقر بر پایه ها ، به نظر میرسند که میخواند در طول سراشیبی بلغزند. در طول فامیلیان ، یک بلوک مستطیلی طویل ، در بردارنده ی بخش شبانه ، و یک بلوک مربع شکل ، با یک چرخش ۱۵ درجه ، در مجاورت هم قرار دارند .

خانه فامیلیان ، لس آنجلس ، ۱۹۷۸
خانه اسپیلر ، ونایس ، ۱۹۷۹
برنامه ای اجرای پروژه ی مسکونی اسپیلر ، شامل دو بخش است : خانه ی بزرگ تر ، محل سکونت مالک ، و خانه ی کوچک تر ، برای مستاجر . در حد فاصل منازل ، نوعی سیستم توزیع ، به منظور جدایی – پیوند طبقات حاکم است . هر بازشو ( پنجره ی نواری ، بریدگی عمودی که بر روی پشت بام تا می خورد، نورگیر سقفی ) ، همانند یک نت یا آوا ، به خودی خود مستقل است . گذرگاه ها پل ها حصار ها ، بازشو ها ، پانل های خورشیدی سایبان ها ، همه و همه ، چون فهرستی شاعرانه ، در گردشی فارغ از رسومات ، دنیایی را پدید میآورند که حجم زیرین را مورد تهاجم قرار میدهد .
خانه یک فیلم ساز لس آنجلس ، ۱۹۸۱ : قسمت های مجزا و شناختی ( بر جک اتاق ، بلوک اتاق های مهمان با پرده های آویخته و گلخانه ی نشیمن ) ، در فضای باز ، فرمی را پدید می آورند که گویی به قریه ای تعلق دارد . سه استودیوی هنر در مرحله محروم از امکانات شهری ، ضمن حفظ استقلال ، توسط دیواری کوتاه به هم متصل میباشند .
توسعه یک شهرک دانشگاهی ، لس آنجلس ، ۱۹۹۱- ۱۹۷۸ : در پاسخ به فراخوان تنظیم طرح های توسعه ی یک شهرک کوچک دانشگاهی ، گهری برنا مه ی طرح را به ساختمان های مجزا تفکیک نمود . ارائه ی یک استراتژی عملی قانع کننده ، که از همه مهم تر ، به مثابه ی موتوری برای راه حل های معماری به حساب می آید . منحصر به فرد بودن ساختمان ، اهمیت چندانی ندارد ، که خلق فضا های عمومی و ترویج فعالیت های اجتماعی مطرح است . خیابان های داخلی ، با اتکاء به خلاقیت خرد گرایانه و بررسی های ” مضاعف ” ، به میدان های کوچک شیب دار تبدیل می گردند. در طراحی ساختمان ، یک تکنیک ” دگردیسی در شکل ” در کار است ، و نقطه ی آغازین ، نشانه های مشهوراند ( معبد ،‌تونل، کلیسا ) که در آن ها ، با کاربرد مصالح و رنگ ها ، در موقعیت ها و کنتراست های حجمی ، آشفتگی پدید می آورد.
توسعه یک شهرک دانشگاهی ، لس آنجلس ، ۱۹۹۱-۱۹۷۸
انستیتو و کلینیک روانکاوی یال ، نیوهاون ، ۱۹۸۹-۱۹۸۵ : بر پایه ی ادراکی فضایی : یک فرم بی قاعده ی ” C” ، از ترکیب سه ساختمان اصلی پدید امد ( بخش معالجه ، در مرکز قرار داده شده است ، سمت چپ و راست ، به ترتیب ، به بخش ، اداری و اتاق ها تخصیص داده شده اند . )حالت انفجاری کنتراست ، در مقایسه با طرح های قبلی گهری به سبب حضور پلاستر سفید نما و رنگ اخرایی آجر و مس ، تعدیل گردیده است ، ولی همواره زنده و موفق است . تعالی اراده ی تفکیک ، در پله ها نیز تعمیم یافته است . هنگامی که حجمی فشرده به زمین نزدیک میگردد، آزادی دیگری به وسیله ی دو رمپ اولیه تامین میشود ، و به گونه ای تحسین بر انگیز ، تعلیق را میرساند.
انستیتو و کلینیک روانکاوی یال ، نیوهاون ، ۱۹۸۹-۱۹۸۵ :
مرکز تجاری اداریو موزه ی ادگمار ، سانتا مونیکا ، ۱۹۸۸-۱۹۸۴ : راه حل احساس بر انگیز در برنامه ( مغازه ها ، دفاتر اداری ، رستوران و یک موزه ی کوچک ) ، ایجاد یک شکاف در بلوک ساختمانی است که اثری همانند وقوع سیلاب در مسیر رودخانه ای با شیب زیاد ، هنگام عبور از بستر نرم رسی ، بر جای میگذارد . دو راه فرعی منشعب از خیابان ، در میدان کوچک نامتقارن داخلی به هم میرسند . که از یک سو با شیب راهه ای دسترسی به پارگینگ زیر زمینی ، و از سوی دیگر ، با سایر قسمت ها ، میدان های کوچک ، و کوچه هایی که از نوسازی برخی از ساختمان های قبلی پدید آمده اند ، در ارتباط است .
مرکز تجاری اداریو موزه ی ادگمار ، سانتا مونیکا ، ۱۹۸۸-۱۹۸۴ :
انتو نیو سجو : گهری ، حین پیشروی به سمت داخل ، فوران انفجاری وقایع را پیوند میزند . مصالح ( اندود کاری ها و پانل های فلزی گالوانیزه یا مسی ) حجم ها ( نور گیری های سقفی ، تراس ها و پله ها ی محصور در شبکه های توری ) و فرم های آزادی که محدوده ی آسمان را پدید می اورند ، هنگام حرکت استفاده کنندگان از طرح ) در آفرینش یک مدل سه بعدی فراگیر ، به مثابه ی فراخون عمل می کند .
انتو نیو سجو :
موزه ی هوا فضا یی کالیفرنیا، لس آنجلس ، ۱۹۸۴-۱۹۸۲: پروژه ای بر پایه ی دو درک اساسی : نخست ، تقسیم ساختمان باریک به سه بخش ( در مجاورت بنای موجود ، به مثابه ی فضای تکمیلی نمایشگاه ) که یکی از تصمیمات مهم معمار به شمار می آید . در فضای درونی موزه ، حد فاصل دو فضای خالی ، بالکن ها و سکو ها گسترش یافته اند ، و از بیرون ، ساختمانی در بخش های تقسیم شده ، چون موشکی در حالت استراحت ، که مخزن سوخت آن ، از قسمت های مختلف تشکیل گردیده است . دوم ، معرفی نقش مجسمه ، به مثابه ی سمبل و نشانه ی رویداد . گهری ، برای توجه دادن به مجسمه ی اسب سوار ، و گرامیداشت خاطره ی کارلواسکارپا ، هواپیمایی را بر روی یکی از دیوارهای خارجی نمایشگاه نصب نموده است .
موزه ی هوا فضا یی کالیفرنیا ، لس آنجلس ، ۱۹۸۴-۱۹۸۲
ادارت CHIAT- DAY- MOJO ، ونایس ، ۱۹۷۵ و ۱۹۹۱- ۱۹۸۶ : احداث ساختمان در بخش ها ، در ادارات پروژه ی حاضر ، زمان مند است . بر پایهیی غیر قائم توده ی متذاکم ستون ها و تیرهای پوشیده از ورق های مسی در نما ، در مجاورت بنای سفید موجود، موقعیت استقرار دوربین دو چشمی بزرگ ( نصب شده با همکاری مستقیم الدن بورگ ) را ، فی ما بین دو ساختمان جدید و قدیم ، در مرکز قرار داده است ، که سالن های اجتماعات دو گانه را در خودجای میدهد. ساختمانی به مثابه ی بیانیه ، برای یک آژانس تبلیغاتی : همان ایده ای که در طرح رستوران ، حول یک مجسمه ی ماهی ، مورد استفاده قرار گرفت : پاسخی در برابر حرکتی که از مسیر هنر مردمی ، پشتیبانی بحران زدای توده های انبوه را می طلبد ، اقدامی که ، در پروژ هی بارسلون تکامل یافته است ، جایی که ، گویش تمثیلی در فضای ساحلی ، هم زمان ، به پیدایش تصاویر ذهنی چند گانه انجامیده است : لانه ای بزرگ برای مرغ نوروزی ، تورهای ماهیگیران ، طناب های آویخته ی یک کشتی بادبانی ، و پیوند کهنه و نو به وسیله ی نوعی کشتی یا هواپیما .
ادارت CHIAT- DAY- MOJO ، ونایس ، ۱۹۷۵ و ۱۹۹۱- ۱۹۸۶ :
ویلای نورتن ونایس ، ۱۹۸۴- ۱۹۸۲ : تحول در ترکیب ساختمان های مسکونی خود انگیخته ی سواحل مالیفرنیا ، شادی و نشاط را شدت بخشیده است . مناره ی کوچک مراقبه ، همراه با سایبان های آویخته ، در رویای بسیاری از مردم جای دارد: کودکان ، شاعران ، هنرمندان و سایرن .
ویلای سیر مای پیترسون ، هزار بلوط ، ۱۹۸۸-۱۹۸۳ : در حجم مستقل چهار گوش ، در ترازهای مختلف ، به یک بلوک طویل ملحق گردیده اند :‌ مجموعه ای شبیه به ویلای فامیلیان . ترکیب حجم های مکعبی و ایجاد هرم در مجموعه ، با رابطه ی سادهی بین رنگ خاکستری آجری لکا ( و پوشش های سیمانی ) و پلاستر نمای روشن ، تلفیق شده است . تصاویر بر سطح موج دار آب ، حرکات را دو چندان نموده اند .

قبل از خرید: توضیحات محصول را به خوبی بخوانید و در صورت نیاز به راهنمایی از بخش کاربری و سیستم تیکت استفاده نمایید .
بعد از خرید: تنها راه پشتیبانی محصولات سیستم تیکت می باشد .
بعد از خرید: از پنل کاربری محصول خود را دریافت نمایید . برای دریافت آخرین نسخه محصولات و دسترسی همیشگی به محصولات خریداری شده حتما در سایت عضو شوید .

افزودن به سبد خرید
0