قیمت محصول :     65500 تومان
  افزودن به سبد خرید

سبد خرید

  • سبد خریدتان خالی است.

مطالعات رساله مجموعه اداری تفریحی تجاری

بازدیدها: 0

این فایل در قالب ورد Word در ۱۳۱ صفحه تهیه و تظیم و در آن به مطالعات رساله مجموعه اداری تفریحی تجاری پرداخته است.
چکيده :
هدف از طراحي مجموعه‌هاي تجاري اداری تفریحی ايجاد محيطي خوشايند براي خريد کالا؛ دريافت خدمات اداری ، تفریح و تفرج و ارتباط انسانها با يکديگر است. براي رسيدن به اين هدف ابتدا نگاهي گذرا به تاريخچه تجارت و ايران ، پیشینه و تاریخچه فضاها و نظامات اداری ، اوقات فراغت و تفریح و تاريخچه ايجاد مجموعه‌هاي تجاري اداری تفریحی و اجتماعي در ايران وتبریز داريم و سير تکامل و ويژگيهاي اين مجموعه‌ها را مورد بررسي قرار مي دهيم. براي شناخت بيشتر نمونه‌هاي مشابهي را در نقاط مختلف جهان مورد بررسي قرار داده‌ايم. مطالعه شهر تبریز براي طراحی صحيح مجموعه و رسيدن به هدف ابتدايي طراحي مجموعه ( ايجاد محيطي خوشايند براي خريد کالا دريافت خدمات تفریح و ارتباط انسانها با يکديگر) الزامي بوده است. به کمک تحليل هايي که از جهات مختلف بر روي سايت انجام شده؛ نحوه قرارگيري ساختمان در سايت؛ نحوه جهت‌گيري آن امتدادهاي موثر بر ساختمان؛ وروديهاي آن و … استخراج شده است. از آنجايي که سعي شده که ساختمان بيشترين هماهنگي را با محيط داشته باشد؛ آناليز سايت مهمترين ابزارهاي طراحي را در اختيار ما گذاشته است. برنامه‌ريزي کالبدي نيز فضاهاي مورد نياز و ميزان آنها را مشخص خواهد کرد. بديهي است که در روند طراحي؛ توجه خاص به ملاحظات ديد و منظر و طراحي احجام بر اساس ويژگيهاي سايت براي رسيدن به بهترين ديدها و مناسبترين احجام الزامي بوده است.

کلمات کلیدی: مجتمع تجاری اداری تفریحی ، تجارت ، اوقات فراغت ، تفریح ، پاساژها ، فروشگاه ها ، حوزه اداری

۱-۱ . مقدمه:
موضوع مجتمع تجاري تفریحی با توجه به قدرت بي بديل اقتصاد و تفریح و اوقات فراغت در عصر ما موضوعي ويژه در طراحي معماري به حساب مي آيد. در عصري كه توجه به هر مسئله به ميزان صرفه و بازده اقتصادي آن مي باشد پيداست كه امكان پرداختن به نگاه هاي خاص در معماري مجموعه هاي تجاري تقويت مي گردد به همين دليل انتخاب يك مجموعه تجاري که همراه با لذت تفریح باشد براي طراحي معماري خود به خود جذاب تر از موضوعات ديگر مي باشد.
هر مجموعه تجاري تفریحی كه نيازهاي ضروري زندگي بشر را عرضه كند خود به خود بخشي از توجيه اقتصادي است .براي افزايش موفقيت اقتصادي يك مجموعه بايد عواملي از قبيل شدت نياز جامعه ، فاصله سايت تا مجموعه هاي مشابه ونحوه دسترسي افراد به مجموعه توجه نمود .
قابليت اجرا از دو جنبه قابل بررسي است اول استان اجراي پروژه با توجه به تكنولوژي و شرايط جامعه و دوم سازگاري طرح و ساختار اجرايي آن با قدرت و موفقيت پروژه كه هر دو درمرحله طراحي مورد توجه قرارخواهد گرفت.

۲- ۱ . سيري در نظريه‌هاي تجارت
تجارت پديده‌اي است فريبنده و خطرساز که وارد شدن در آن نياز به آگاهي دارد چه در غير آن صورت نتيجه آن شريک شدن در نارواييهاي بسيار در طول تاريخ است، زيرا کمتر پديد ه‌اي به اندازۀ تجارت مورد اتهام قرار گرفته است. آيا سخن را اين طور آغاز مي‌کنيم که ذهنها را آشوب سازيم و چرا سرآغاز کار را بر صفحه‌هاي درخشاني که رسالت تاريخي تجارت بر آن نگاشته‌اند قرار نمي‌دهيم. خير اين طور نيست بلکه تنها دليل آن ـ ضمن اينکه به نقش سازنده تجارت در تسهيل زندگي انسان و انتقال ترقيات بشري اعتقاد داريم ـ آلودگي تجارت جهاني بالکه تنگي چون تجارت برده از آفريقا و آسيا به زمين‌هاي راقيه استعمار ملتهاي عقب‌مانده از کاروان تمدن ـ توسط پيشتاز تمدن صنعتي نظير انگليس و فرانسه و ايتاليا و آلمان و بلژيک و ژاپن بوده است که بعد از جنگ جهاني دوم به صورت استعمار نو بروز کرده است.
از نيمه هزاره دوم ميلادي تا عصر کمال شرکت خود در عصر تجارت به انواع فضيلتها و رذيلتها در غلطيده است. آنجا که توانسته، در همان مواطن اصلي به بهره‌کشي از انسانها پرداخته‌اند. نوع ديگر تجارت که عموماً درصد رفع نيازهاي مصرفي بشري بوده و به کالا محدوده مي‌شده است نقش موثري در تاريخ بشر داشته و بيشتر سرافراز است تا سرافکنده، که اساسا رفع مشکل بوده و نه واضح مشکل ـ اين تجارت، چاي، سيلان و ادويه هندوستان را به ايران و بلاد ديگر بوده فيروزه و پارچه‌هاي گرانبهاي ايران را زينت بخش اندام خوزستان در اقصي نقاط جهان کرده است چرا که فيروزه ايران در سرزمين ديگر يافت ناشدني بود و پارچه‌هاي گرانبهاي زري وترمه را ملتها خريدار نمي‌توانستند بخرند.
دليل عمده اين تجارت محدوده بودند اينکه در جائي نياز و مصرف وجود داشته و توليد نبود و يا احياناً اگر بود خيلي کم بود ـ و در جاي ديگر بلعکس توليد بيش از بازار مصرف بود.
تجارت تا قبل از انقلاب صنعتي، به رغم توسعه بسياري که در عصر رنسانس و به ويژه پس از رواج کشتي بخار پيدا کرد.
انقلاب صنعتي افق تازه‌اي در تقسيم کار و تخصص به وجود آورد به طوري که مبادرت تجاري در چارچوب توليد از يک نقطه جغرافيايي به منظور جبران کمبود مصرف در نقطه جغرافيايي ديگر محدود نمايد. در منطق صنعتي، تجاري تقسيم کار بود و اينکه اگر کسي بهتر توليد مي‌ کند بيشتر توليد کند تا نياز ما را هم برطرف و ما هم صنعتي روي آوريم که در آن بهتر از آنها توانيم بود، و ديگر تجارت موکول نشد به اينکه ايران معدن فيروزه دارد، ديگران ندارند.
در گذشته تجارت محدود اما در عين حال لازم بود. رخنه‌اي به هوا و جهاني ديگر و ارتباط با انسانهايي ديگر بود. نشان از بي‌پاياني جهان خلقت داشت، به علاوه، تجارت وسيله‌اي براي مبادله فرهنگي و غناي توليدات معنوي نيز بوده و در قافله تجارت بودند کساني که شعر و فلسفه ايران را به هندوستان، چين و يونان و سرزمينهاي ديگر ببرند و حکمت و معماري آنان را به ايران بياورند. ( مجله معمار ، شماره ۴۱)

۳-۱ . نياز به مجموعه‌هاي تجاري
از دوران انقلاب صنعتي به بعد تجارت و بخش اداری ضمیمه آن همواره اهميت روزافزوني يافته و بر نقش آن در توسعه و رشد اقتصادي افزوده شده است. تجارت داخلي باعث گسترش در تقسيم کار داخلي کشورهاي صنعتي شد که به سرعت آن کشورها را به يکديگر وابسته نمود و پيشاهنگان انقلاب صنعتي را به اين فکر واداشت که ادامه تکامل صنعتي و ادامه تقسيم کار و افزايش بهره‌وري توليد بدون توسل به تجارت بين‌المللي صرفنظر از توجيهي که بنا به پراکنده بودن منابع طبيعي و متفاوت بودن درجه تراکم عوامل توليد در مناطق مختلف جغرافيايي و بالاخره الزام به پاسخگويي به نيازهاي حياتي و ضروري مردم کشورها داشت به نياز مبرم براي ادامه پيشرفت و تکامل صنعتي تبديل شد. تحويل صنعتي مرزهاي ملي را پشت سر نهاده براي بقا و تعالي خود تقسيم بين‌المللي کار را وجهه همت خود ساخته تا جايي که امروزه براي توليد يک فرآورده صنعتي ـ برخي اوقات ـ همکاري واحدهاي مختلف توليد در کشورهاي متفاوت لازم است که هر يک بنا به جايگاه خود در تقسيم بين‌المللي کار مرحله‌اي توليد آن فرآورده‌ها و يا توليد قسمتي از آن را به عهده گرفته‌اند در کشورهاي رو به توسعه نيز تجارت ايفا کرده است.
اين نقش که گاهي مخرب و گاه سازنده است عمدتاً از غارت استعمارگرانه، منابع و عوامل توليد آغاز مي‌شود و به نقش جدي تجارت بين المللي در توسعه اقتصادي و بويژه صنعتي اين کشورها خاتمه مي‌يابد. هر چند که اين خاتمه‌اي نيست و خود آغاز راهي به پايان است. حالا اينجا اين سوال مطرح مي‌شود که بايد امکان مناسبي براي انجام اين امر مهم در نظر گرفت.
با رشد و توسعه شهرها نداشتن زمان کافي براي رسيدگي به امور يکي از معضلات بزرگ اجتماعي است که گردآوري مجموعه‌هايي اعم از تجاري اداری در يک بستر مي‌تواند به حل اين مسئله کمک کند. (محیط و رفتارهای اجتماعی- ایروین آلتمن)
هدف نهايي ما در ارائه اين مجموعه، طراحي مجموعه تجاري اداری، واقع در شهر تبریز مي‌باشد و براي نيل به اين مقصود علاوه بر مطالعه در مورد فلسفه و علل بنيادي چنين مجموعه‌هايي در کشور به شناخت منطقه و عوامل موثر در طراحي پرداخت.
يکي از امور روزمره در زندگي خانواده‌ها در سراسر جهان خريد پاياپاي يا نقدي کالا و خدمات بوده و هست. (محیط و رفتارهای اجتماعی- ایروین آلتمن)
روشهاي خريد و عادات مربوطه به آن مختلف گاهي متضاد مي‌باشد، بسته به اينکه خريدار چه کسي و يا محل خريد کجاست. ليکن علي‌رغم اختلاف ظاهري، در مقايسه محوطه خارجي شنبه بازارهاي سرزمين اکوادور و يا بازارهاي سوراخ در ديوار بيت المقدس تا مراکز خريد معاصر مدرن و متعددي که در امريکاي شمالي و ديگر نقاط جهان مي‌بينيم، خواسته اصلي در تمام آن‌ها ايجاد محيطي خوشايند براي خريد کالا و دريافت خدمات و نيز برآورد يک نياز اجتماعي است.
انسان در جستجوي ارتباط با ديگران است. در بازارهاي ابتدايي که براي رسيدن به آن مردم غالباً براي عرضه کالاهاي خود از مناطق دور افتاده کيلومترها راه مي‌پيمودند، شايد جنبه اجتماعي مهمترين قسمت از تجزيه شخص در بازار مي‌برد. در اينجا بازار به صورت جشنواره‌اي درآمده و نقش تجمع و تفريح آخر هفته را بازي مي‌کرد. اين جنبه اجتماعي و مهم بازار تدريجاً بر اثر روشهاي روستايي به پيچيدگي و تجربه مختص زندگي شهري نقش خود را از دست داد. در شهرهاي بزرگ، مراکز تجاري اداری در مناطق مرکزي به وجود آمد. اينها در زندگي، تاسيسات تجاري اداری و فراغت قرار گرفته، ديناميک روشهاي زندگي شهري را تشکيل مي‌دادند. (محیط و رفتارهای اجتماعی- ایروین آلتمن)

۴- ۱ . بخش اول: تاریخچه ساختمان های اداری
۱-۴-۱ . تاریخچه نظام اداری در جهان
سیستم سازماندهی اداری اولین بار در مصر ایجاد گردید. دولت جهت کنترل امور زیر بنایی عمومی و راههای ارتباطی خصوصاً عبور و مرور از رود نیل نیازمند وضع مقررات و ایجاد تشکیلات اداری بود.. (اينترنت)
در چین باستان نیز با استفاده از تعالیم کنفوسیون در خصوص وظایف دولت شالوده امور بروکراتیک بنا نهاده شد که این تعالیم مورد استفاده و تقلید پاره ای از کشورها از جمله انگلستان قرار گرفت.
بتدریج با پیشرفت جوامع و گسترش فعالیت های گوناگون اجتماعی ضرورت ایجاد قوانین و سازماندهی در این جوامع امری اجتناب ناپذیر شد و رفته رفته ادارات دولتی و خصوصی شکل گرفت. نظر عموم بر این است که تاریخ ظهور ساختمان های اداری بزرگ به اوایل قرن ۱۹ در اروپا و امریکا باز می گردد. (اينترنت)
۲-۴-۱٫ نگاهی به ساختار نظام اداری در ایران
تاریخ تحولات نظام اداری ایران به ۲ دوره قبل و بعد از اسلام تقسیم می شود.
۱-۲-۴-۱٫ دوران قبل از اسلام
دوران پیش از اسلام دارای یک سیستم اداری بسیار ساده بوده که خود دارای مراحلی بشرح زیر است: (اينترنت)
– نظام اداری مادها
مادها در اواخر قرن هفتم(ق.م) حکومتی مقتدر با تشکیلات اداری و نظامی نیرومند و متمرکز به رهبری و فرمانروایی واحد و به شیوه استبدادی بوجود آوردند و این سیستم مقتدر تا آمدن اسکندر به ایران ادامه یافت. (اينترنت)

-دوران هخامنشیان
دولت متمرکز هخامنشی با مدیریت سیاسی برتر، تکثیر پذیری بالا و به ویژه دیوان سالاری بی نظیر خود، الگو و بنیان جدیدی رادر شیوه و سازمان حکومت گری و فرمان روایی به جهان باستان عرضه داشت، آن گونه که در طول سده های بعد، نظام اداری حکومت های سلوکی، اشکانی، ساسانی، روم و حتی عباسی با پیروی و بر پایه شیوه ها و الگوهای آن برپا و پایدار گشت. در این دوره اقدامات اداری عظیم و شایسته تقدیر داشت. اقدامات اداری وی را می توان به اختصار بیان نمود:
– دستگاه اداری فعال
– ارتباطات سریع
– رسیدگی سریع به امور از طریق ادارات مرکزی
– دستگاه بازرسی بسیار منظم
– مداخله نظامی سریع در صورت وقوع شورش
در زمان داریوش کشور به ۲۰ ایالت تقسیم گردید و برای ادارات هر ایالت یک ساتراپ(استاندارد) وجود داشت. یک فرمانده قشون و یک دبیر از طرف حکومت مرکزی برای هر ایالت، تعیین می گردید. زیر نظر دبیر و ساتراپ عده ای کارمند اداری به کار مشغول بودند که وظایف اداری را اجرا می کردند و در مواقع سازمان بروکراسی ایران را تشکیل می دادند. (اينترنت)
– دوران تسلط مقدونی ها بر ایران
در این دوره مرکزیت اداری ایران از بین رفت و روش ملوک الطوایفی و نیمه مستقل جانشین آن گردید. مقدونیان چون فاقد نفوذ و تکیه گاه ملی بودند برای اداره این امپراطوری وسیع ناگریز شدند اساس سازمان اداری را که در زمان داریوش پایه گذاری شده بود، ادامه دهند. (اينترنت)
– دوره اشکانیان
در این دوره که از ۲۵۰ ق.م آغاز شد تا حدودی نظام اداری ایران سامان دهی شد ولی هرگز نتوانست به پای هخامنشیان برسد. اشکانیان مرکزیت سیاسی زمان هخامنشیان را از بین بردند و سیستم اداره امپراطوری را به ۷ حکومت تقسیم نمودند و هر حکومت، خود چند امیرنشین داشت. (اينترنت)
– دوران ساسانیان
در این دوره درخشان تاریخ باستان ایران، اداره عمومی را چندین اداره به نام دیوان بر عهده داشتند که از هفت دیوان: ارتش، راه ها، مسکوکات، نامه ها، دادرسی، امتیازات دولتی، مالیات، اوزان و مقادیر نام برده اند. این دیوان ها با تشکیلات و سازمان های منظم و ترتیب کامل، ادرات آن دوره را تشکیل می دادند. (اينترنت)
۲-۲-۴-۱ . سیستم اداری ایران بعد از ورود اسلام
در زمان خلفای راشدین حکومت وسیله ای برای اجرای اصول و احکام دینی به شمار می رفت. در آن دوران تشکیلاتی که بتوان آنرا دولت خواند وجود نداشت و همه امور جامعه با مداخله مستقیم پیشوای اسلامی انجام می شد. (اينترنت)
– دوران امویان
در این دوران نظام اداری اسلام دستخوش تغییر و تحول زیادی شد. در این دوران از ۴ دیوان خراج، مستغلات، خاتم و رسایل نام برده اند. ضمناً دیوان الشرطه یا حرس(شهربانی کل) نیز برای اولین بار در عصر امویان (معاویه) تاسیس شد. (اينترنت)
– دوران عباسیان
در دروه عباسیان خلافت، صورت ایرانی پیدا کرد. عباسیان برای بسط قدرت به توسعه سازمان های اداری پرداختند و به تقلید از ایرانیان مقام و منصب وزارت را به عنوان یکی از پایگاه های مهم حکومتی رسمیت دادند. د راین دوران ۲ وزارت تفویض و تنفیذ وجود داشت. از دیوان های جیش، رسالت، عرضی، برید، نفقات، خراج، استیفا، وظایف، اقطاعات، حرس، حسبه، اوقاف، مظالم و دیوان اشراف در این دروه نام برده اند. (اينترنت)
– دوران تیموریان
در این دوران مرکزیت امور از بین رفت و عدم تمرکز بشکل ملوک الطوایفی، حکمفرما گردید. در این دوران تعداد وزرا به ۷ نفر رسید. (اينترنت)
– دوران صفویان
شاهان صفوی با تشکیل دولت واحد و مستقل توانستند یک سیستم اداری مقتدر تشکیل دهند و نظام ملوک الطوایفی را از بین بردند. (اينترنت)
– دوران افشاریان
با ظهور نادر شاه، دوران صفوی از لحاظ سیاسی به پایان رسید ولی اوضاع اداری و اجتماعی آن تغییر نکرد. (اينترنت)
– دوران قاجاری ها
سیستم اداری دوران قاجاری ها نیز تا حدودی از دوران صفویه، اقتباس شد. در این دوران بر اثر افزایش تعداد مشاغل دولتی و لزوم نگهداری حساب ها و سایر احتیاجات سلطنتی، سازمان اداری توسعه یافت. برای اولین بار در دوران فتحعلی شاه ۴ وزارت خانه: دول خارجه، مالیه، مداخله و قواعد عامه به شکل سازمان های مشابه دولت های خارجی، مامور اجرای وظایف دولت شدند. (اينترنت)
– دوران پهلوی
در زمان پهلوی کیفیت و کمیت وظایف دولت تغییر کرد و توجه خاص وی به ایجاد نظم و قانون منجر به ایجاد سازمان های جدید دولتی شد و شالوده ای متفاوت در تشگیلات اداری مملکت و نحوه اجرای وظایف و هدف های هر وزارتخانه بنیان گذارده شد. (اينترنت)
– جمهوری اسلامی ایران
بر اساس قانون اساسی، حکومت ایران، جمهوری اسلامی اعلام شد که در راس کلیه امور ولایت فقیه قرار گرفت و اداره امور بر عهده قوای سه گانه گذارده شد. تشکیلات فعلی دولت جمهوری اسلامی ایران شامل ۲۱ وزارتخانه، ۵ سازمان وابسته به نهاد جمهوری اسلامی است. (اينترنت)
تاریخ ایجاد ساختمان های اداری بزرگ در ایران به اوایل قرن ۱۴ هجری شمسی باز می گردد.
۵-۱ . بخش دوم: تعاریف و مفاهیم
۱-۵-۱ . اداره
دیر زمانی نیست که واژه اداره، مشتمل بر مفهوم جایگاه فیزیکی و یا نوعی ساختمان شده است. این ادارات قالب فیزیکی معینی برای عملکرد خود ندارند. در این گونه ادارات، مفهوم عمل تحقق می یابد در واقع اداره عبارتست از نظام اجتماعی خاص که براساس آن عده ای از افراد بشر به منظور نیل به یک سلسله هدف های نسبتاً مشخص با یکدیگر همکاری می کنند. بدین معنی که تصمیم هایی اتحاذ می نمایند و تصمیم هایی را به مرحله اجرا در می آورند. (اينترنت)
۲-۵-۱ . نظام یا سیستم
مجموعه ای از افراد است که با ارتباط و همبستگی متقابل مجموعه واحدی را تشکیل می دهند و نقش معینی را ایفا می کنند. هر نظامی در درون خود از خرده نظام هایی تشکیل می شود. (اينترنت)
۳-۵-۱ . مساحت، جمعیت اداری و مساحت سرانه
– مساحت زیر بنا
شامل سطح اشغال شده توسط انواع فضاهای اداری بوده و به دو طریق موجودیت می یابد.
– مساحت زیر بنای خالص ساختمان
عبارت است مجموع مساحت زیر بنا در گروه های مختلف.
– مساحت زیربنای ناخالص ساختمان
عبارت است از مجموع مساحت زیربنای خالص ساختمان به اضافه فضاهای گردش افقی و عمودی. (اينترنت)

– جمعیت اداری
عبارت است از تعداد کارکنانی که دارای شرح وظایف سازمانی مصوب سازمان امور اداری و استخدامی کشور هستند و به دو شکل زیر طبقه بندی می گردد:
-رده بندی ۲۴ گانه شغلی سازمان امور اداری و استخدامی کشور، بر حسب نوع وظایف اداری محوله به کارکنان (طبقه بندی مشاغل اداری)
-رده بندی ۱۰ گانه معماری این دستورالعمل، بر حسب چگونگی استفاده از فضا توسط کارکنان اداری بر حسب ارگونومی کار و وسایل اداری تعین شده است. (اينترنت)
– مساحت سرانه
عبارت است سهم هر نفر از جمعیت اداری از مساحت زیر بنای ساختمان.
– مساحت سرانه زیر بنا
عبارت است سهم هر نفر از جمعیت اداری از مساحت زیر بنای ساختمان.
– مساحت سرانه زیربنا
برابر است با مساحت زیر بنای اشغال شده توسط یک نفر یا هر یک از لوازم اداری که شامل فضای حرکت (یا استقرار لوازم اداری) و فضای دسترسی به آن می باشد (واحد نفر بر متر مربع)
– مساحت سرانه خالص زیر بنا
برابر است با سهم هر نفر از جمعیت اداری ا ز مجموع سطوح خالص گروه های ۴ گانه( اداری، ئابسته اداری، رفاهی و پشتیبانی).

– ضریب گردش طبقات تیپ
عبارت است از نسبت بین سطح کل هر طبقه تیپ (ناخالص) به سطح مفید همان طبقه (خالص)

– سهم تاسیسات از زیر بنا
عبارت است از نسبت بین سطح تاسیسات و سطح کل ساختمان(ناخالص).

– سرانه مصرف گرما (سرما)
عبرات است از مقدار گرمایش( سرمایش) تخصیص یافته برای هر یک از کارکنان.

– سرانه پارکینگ( سرپوشیده)
عبارت است از نسبت جمعیت به ازای یک محل پارک.

– ضرایب گردش
نسبت فضای خالص به فضای ناخالص را ضریب گردش گویند که تحت تاثیر الگوی و آمد ساختمان و چگونگی آن متغیر است. ضرایب گردش در ساختمان های اداری عبارتند از:
الف- گردش افقی : شامل راهروها، زیر دیوارها، ورودی به طبقه، کانال های افقی تاسیسات
ب- گردش عمودی: شامل پله ها، آسانسور ها، خروجی های اضطراری، کانال های عمودی تاسیسات، زیردیوارهای مربوطه.
– ضریب گردش افقی
شامل سطح زیردیوارهای هر طبقه، راهروهای بین فضاهای اصلی، ورودی هر طبقه، رایزرهای تاسیساتی و سایر موارد مشابه می باشد و در هر یک از گروه های ۴ گانه فضاهای اصلی ساختمان اداری، دارای مقادیر متفاوت خواهد بود که به تفضیل ذکر خواهد شد.
– ضریب گردش عمودی
شامل سطح زیر پله های اصلی ارتباطی طبقات، پله های فرار، آسانسور(نفر و بار)، پاگردهای طبقات دیوارهای مربوط به آنها و سایر موارد مشابه می باشد و در مجموع فضاهای ناخالص قبل از خود ضرب می شود.
پ- مساحت سرانه ناخالص زیربنا
برابر است با سهم هر نفر از جمعیت اداری از مجموع سطوح خالص گروه های ۴ گانه و گردش های افقی و عمودی ساختمان.

۶- ۱ . اوقات فراغت
۱- فراغت در لغت
۲- تعاریف ارائه شده از اوقات فراغت
۳- اوقات فراغت و انواع آن
۴- مقایسه مفهوم اوقات فراغت با چند واژه دیگر
۵- نظریات فراغت
۶- شرایط و ویژگیهای اوقات فراغت
۷- ویژگی ها ، نقش وآثار اوقات فراغت
۷-۱ . تعاریف ارائه شده از اوقات فراغت :
منظور از فراغت، سرگرمی ها ، تفریحات ، فعالیتهایی است که به هنگام آسودگی از کار عادی با شوق و رغبت، افراد به سوی آن روی می آورند.
درتعریف دیگری از مفهوم اوقات فراغت با دیدگاه مصرف انرژی ( به نقل از میرکمالی، سید محمد) آمده است که:
اوقات فراغت یعنی آزاد شدن و فراغت از یک دوره مصرف انرژی و تمرکز خاص بر یک حالت دیگر، که ممکن است استراحت، تجدید قوا، تنوع، فرصت ارزشیابی از خود و آماده شدن برای دوره بعدی کار و زندگی باشد.
دومازیه جامعه شناس فرانسوی و مولف کتاب به سوی یک تمدن فراغت معتقد است که :
اوقات فراغت مجموعه فعالیتهایی است که شخص پس از ارزشیابی از تعهدات و تکالیف شغلی، خانوادگی، اجتماعی با میل و اشتیاق به آن می پردازد.
و غرضش استراحت ، تفریح ، توسعه دانش ، به کمال رساندن شخصیت خویش ، به ظهور رساندن استعدادها و خلاقیت و مشارکت آزادانه در اجتماع است.
اکنون با بررسی این تعاریف می توان به این نکات اشاره نمود :
۱ـ در ارائه تعریف « اوقات فراغت » عده ای از صاحبنظران به « ویژگی اوقات فراغت » اشاره نموده اند و عده ای دیگر « اهداف اوقات فراغت » و گروهی « آثار و نتایج اوقات فراغت » را مورد توجه قرار داده اند.
۲ـ از میان تعاریف ارائه شده هفت تعریف دو مازیه Dumazdeidi تقریباً جامعترین تعریف برای اوقات فراغت است. که در آن علاوه بر ویژگیهای «اوقات فراغت» به کارکردها و نتایج آن نیز اشاره نموده است .
۸-۱ . مقایسه مفهوم « اوقات فراغت » با چند واژه دیگر
۱ – فراغت و بیکاری :
مردم اغلب اوقات فراغت را معادل زمان بیکاری در نظر می گیرند باید دانست که اوقات فراغت با بیکاری تفاوت دارد.
بیکاری:ایامی است که فرد شغل خود را به طور موقت یا دائم از دست می دهد .
فراغت : هنگامی که فرد شاغل زمانی از وقت خود را « فارغ از کار» به طور دلخواه می گذراند.
۲ – فراغت و کار :
کار و فراغت مفاهیمی هستند که با «وقت و زمان » ارتباط دارند ولی کار: گذران وقت برای فعالیت خاص و یا هدف خاص است ( که مبتنی بر اجبار اقتصادی اجتماعی، اخلاقی و … است) .
فراغت: وقت آزادی است که فرد مجبور به انجام فعالیت خاصی نیست و مبتنی بر میل و رغبت و انتخاب آزاد است.
۳ – فراغت و تفریح سالم
فراغت : مربوط به اوقاتی از زندگی انسان می شود که از کارکردن آزاد است یا در خواب نیست .
تفریحات سالم: مربوط به نحوه استفاده و برداشت از این فراغت است .
شاخص‌های کیفی و کمی اوقات فراغت :
اکثر برنامه‌ریزی‌ها از جمله برنامه‌ریزی اوقات فراغت ممکن است تحت‌الشعاع آرا و نگرش‌های مدیریت کلان جامعه و مدیریت‌های محلی قرار گیرد و به طور نسبی و محدود با مشارکت‌های مردمی همراه نباشد. بنابراین بررسی جنبه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جامعه در برنامه‌ریزی اوقات فراغت ضروری است. در این زمینه توجه به این اصول نیز سودمند است.
۱-‌ هدایت ساختار و امکانات زیست محیطی به سمت نیازهای افراد.
۲- استفاده بهینه از چشم‌انداز محیط.
۳- ایجاد پیوند میان چشم‌انداز محیط و طراحی و برنامه‌ریزی.
۴- رعایت حداکثر سادگی و ساده‌سازی در طراحی فضاهای تفریحی.
۵- به صرفه نمودن استفاده از فضاهای تفریحی ویژه برای افراد کم درآمد.
۶- مناسب نمودن فضاهای تفریحی با ویژگی‌های گروه‌های سنی جامعه و گروه‌های جنسی.
۷- توجه به ویژگی‌های جغرافیایی و بوم‌شناختی و ریخت‌شناسی فضاهای تاریخی.
(مهندسین مشاور رهشهر، نگرش های نوین به فضاهای باز تفریحی، ۱۳۷۷)
۹- ۱ . نقش و كاركرد اوقات فراغت
به طور كلي مي توان كار و فراغت از كار را در مقابل هم ديد بدين لحاظ طي يك دسته بندي به مقايسه آنها پرداخته تا نقش و جايگاه فراغت به خوبي آشكار شود.

۱۰-۱ . آثار و نتايج اوقات فراغت
براي اوقات فراغت آثار و نتايج متعددي قائل شده اند كه در اينجا به طور خلاصه و گذرا تنها با عناوين تعدادي از آنها اشاره مي كنيم :
۱ـ اوقات فراغت و تأمين بهداشت رواني
۲ـ اوقات فراغت و تأمين سلامت جسمي
۳ـ اوقات فراغت و تأمين مهارتهاي حسي و حركتي و ورزشي
۴ـ اوقات فراغت و توسعه مهارتهاي شناختي
۵ـ اوقات فراغت و خلاقيتها
۶ـ اوقات فراغت و آسيب پذيري هاي اجتماعي
۸ـ اوقات فراغت و اشاعه فرهنگ عمومي
۹ـاوقات فراغت و بهره وري بهتر انسانها
۱۱-۱ . تفريح وتفرج
۱-۱۱-۱ . تعریف واژه تفریح
واژه تفریح در تاریخ بشر سابقه ای طولانی دارد اما معنای عامی که می توان برای آن پیدا کرد تفریح را تجدید نیرو و کاستن از یکنواختی و درگیری های زندگی حرفه ای و تحصیلی و تقویت استعدادها می داند به طوری که هر کسی با مقتضیات خویش آنرا تنظیم می کند.
روانشناسان معتقدند که یکی از شرایط رشد عاطفی و بلوغ اجتماعی و همزیستی افراد، داشتن علاقه به تفریحات و اشتغال به فعالیتهای سودمند و سازنده افزون بر کار و تحصیل است. این فعالیت ها می تواند به تفریحات سالم در اوقات فراغت ، فعالیتهای ورزشی گردشگری (دیداری، رفتاری) تقسیم گردد. ورزش و حرکات موزون بخش مهمی را در گذراندن اوقات فراغت از خود نشان می دهد که در مکانهایی خاصی مانند سالنها، زمینهای ورزشی و … یا درمکانهای طبیعی (ماهیگیری، کوهپیمایی، قایقرانی و … ) تقسیم می گردد.
معاشرت و گفتمان اجتماعی و رفت و آمد مناسب در رشد و ارتقاء پرورش و آماده سازی نبرد برای زندگی جمعی قدمی بر می دارد . به طوری که این نحوه نگرش به کار و زندگی، ایجاد فضای تفریحی در مقیاس های مختلف با تنوع بسیار جهت گذراندن اوقات فراغت را ایجاب می کند .
اولین کارکرد اوقات فراغت ایجاد استراحت جهت کاستن از هیجان های دائم است و کارکرد دیگر آن تفریح است که کسالت ناشی از یکنواختی را از بین می برد. کارکرد دیگر آن رشد و تکوین شخصیت افراد است . د رهمین راستا مکانها و پایگاههای متعددی با این انگیزه بوجود آمده تا با گذراندن اوقات فراغت ساختار روانی ،شخصيتی اجتماعی ساخته گردد.
گذراندن اوقات فراغت با وضعیت محل سکونت ، وضع اقتصادی و سطح سواد جامعه رابطه بسیار نزدیکی دارد و گذراندن اوقات فراغت در گروههای سنی ، جنسی ، اجتماعی و شغلی در مناطق مختلف شهری و روستایی یکسان نیست. (مهندسین مشاور رهشهر، نگرش های نوین به فضاهای باز تفریحی، ۱۳۷۷)
۲-۱۱-۱ . تعریف واژه تفرج
۱ـ کلیه تفریحاتی که خارج از محیط بسته و محدود انجام می شود .
۲ـ استفاده از تمام اشکال پارکها بدون توجه به کیفیت ، گستردگی یا مسافت و دسترسی به معنی تفرج است.
۱۲-۱ . مفاهیم مربوط به تفرجگاهها
منابع تفرجگاهی
استفاده یا امکان استفاده از سیستمهای طبیعی شرط اولیه برای تبدیل آن به یک منبع تفرجگاهی بالفعل یا بالقوه است و خصوصیات فیزیکی این سیستمها عامل اصلی شکل گیری آنها به صورت منبع تفرجگاهی محسوب نمی شود.
در مورد ارجحیت ویژگیهای طبیعی توافق کلی وجود دارد ولی در مورد ارجحیت چشم اندازها عوامل بیشماری موثراند . معیار ترجیحی مردم در مورد مناظر و چشم اندازها کاملاً فرق دارد(نوع درختان ، توپوگرافی، جنگلها)
تمایل مردم برای استفاده از منطقه ای به عنوان تفرجگاهی عامل تعیین کننده است که می تواند آن را به منبع تفرجگاهی تبدیل کند.
یک منبع طبیعی برای تفرج عبارت است از هرگونه سیستم طبیعی اعم از آب یا خشکی (همراه درخت یا بدون آن ) که برای استفاده تفرجگاهی کنار گذاشته می شود. وقتی قابلیت منابع برای تفرجگاه مورد بررسی قرار می گیرد و تلاش می شود از طریق تشریح، این قابلیت مشخص شود در واقع هدفی جز این در کار نیست که رفتار وواکنش مردم در برابر ان مورد سنجش قرار گیرد.
۱۳-۱ . پیش بینی تقاضای تفرجگاهی
پیش بینی تقاضای انواع فعالیتهای تفرجگاهی را در نظر بگیرید.
۱- پیش بینی امکانات تفرجگاهی با توجه به جمعیت متغیرهای اقتصادی ، اجتماعی
۲- تعیین نوع و میزان تقاضای تفرجگاهی درون و بیرون شهر ها.
روند استفاده گذشته از یک منطقه ،سابقه استفاده از آن ، دلایل شکل گیری این روند ، در صورت امکان تخمین یا اندازه گیری کمی این عوامل :
۱- تخمین تمایل احتمالی مردم برای استفاده از یک منطقه یا نوع ویژه ای از فعالیتهای تفرجگاهی .
۲- توان احتمالی مردم برای استفاده از یک منطقه (بطور متوسط) بویژه از نظر تخصیص زمان و پول .
۳- ظرفیت یک منطقه از نظر عرضه فعالیتهای تفرجگاهی. (مهندسین مشاور رهشهر، نگرش های نوین به فضاهای باز تفریحی، ۱۳۷۷)
۱۴-۱ . رابطه جمعیت و تفرج
جمعیت ، یا تعداد افرادی که در یک منطقه زندگی می کنند یکی از مهمترین عوامل تقاضای تفرجگاهی محسوب می شود و تغییر جمعیت ، بهم خوردن ترکیب آن ، رشد و تراکم جمعیت از عواملی می باشند که روی تفرجگاها از نظر تعداد ، تنوع ، و عرضه امکانات می تواند تاثیر زیادی داشته باشند. در تخمین تقاضای آتی برای تفرجگاهها ، باید نرخ رشد جمعیت ،تغییر جغرافیایی جمعیت ،نرخ رشد مهاجرت از روستا به شهر ، توالی و روند جابجایی در داخل شهرها، تغییرات جمعیت از نظر ترکیب ، ساختار ویژگيها و تغییرات سنی، جنسی ، شغلی و تحصیلی و کلیه عوامل موثر در میزان و توزیع عرضه تفرجگاهی رشد شهرکها باید پیش بینی شود.

در کشورهای مختلف فعالیتهای تفرجگاهی متفاوتی مرسوم است که تعدادی از آنها به قرار زیرند:
۱- گردش تفریحی
۲- رانندگی تفریحی
۳- تماشای مناظر
۴- خورگشت (پیکنیک)
۵- ماهیگیری
۶- طبیعت گردی
۷- کمپینگ (برپایی ارودگاه)
۸- بازی (انواع ورزشها و بازیها)
۹- دیدن مسابقات ورزشی
۱۰- دوچرخه سواری
۱۱- شکار
۱۲- اسب سواری
۱۳- راهپیمایی
۱۴- کوهنوردی
(مهندسین مشاور رهشهر، نگرش های نوین به فضاهای باز تفریحی، ۱۳۷۷)

۱۵-۱ . الگوی بهینه بررسی مسائل تفرجگاهی
۱-۱۵-۱ . الگوهای حلقه ای متحدالمرکز :
این الگو توسط ژوبنویل (۱۹۷۶) ارائه شده است . اگر چه دوایر در این الگو کاملاً متحدالمرکز نیستند و حلقه جداگانه ای هستند ولی در ایجاد هماهنگی بین آنها در بخش با یکدیگر تلاقی پیدا می کنند . هر یک از این حلقه ها معرف عوامل موثر در تفرجگاه و طرح ریزی آنها به شمار می آیند.
این الگو از سه حلقه اساسی زیر تشکیل شده اند.
حلقه منابع : شامل زمین، آب، هوا، گیاهان، جانوران که هم منبع طبیعی به شمار می روند و هم از جنبه زیست محیطی عوامل تشکیل دهنده فرصتهای تفرجگاهی به شمار می آیند. روابط بین این منابع ویژگیهای ظاهری و درجه ثبات آنها را تعیین می کند که روی نوع تجربه های تفریحی نیز موثرند.
حلقه مردم : شامل کلیه استفاده کنندگان یا سیستم فرعی اجتماعی است که طرح ریزی برای آنها انجام می گیرد. شرایط متفاوت اجتماعی نیازهای تفرجگاهی مختلفی را پیوسته بوجود می آورد که باید در طرح ریزی لحاظ شوند.
حلقه طرح ریزی : این حلقه هماهنگی بین مردم و منابع را با توجه به نیازهای تفرجگاهی آنها به طوری که روی منابع کمترین اثر را داشته باشد به وجود می آورد.
۲-۱۵-۱ . تعيين عرضه و تقاضاي تفرج
گام بعدي مقايسه تقاضا با عرضه موجود ( مناطق گسترش يافته موجود) و توان عرضه تفرج در گام اول است . درطرح ريزي تفرجگاه به نسبت تقاضا فرصتهاي تفريحي كمي قابل عرضه اند . با توجه به اين نيازهاي تفرجگاهي از نظر اولويت بايد طبقه بندي شوند.
(مهندسین مشاور رهشهر، نگرش های نوین به فضاهای باز تفریحی، ۱۳۷۷)

۳-۱۵-۱ . ارائه طرح تفرجگاهي پيشنهادي
با تلفيق نيازهاي گروههاي مختلف استفاده كننده و پتانسيل تفريحي منابع، و نوع فرصتهاي تفرجگاهي در سطح منطقه‌اي يا محلي در حداكثر كميت و تنوع خود تعيين مي شود.
يكي از مهمترين و مشكلترين عناصر طرح ريزي تفرج گاهي ، تخمين تقاضا است و مهمترين تقاضاي تفرج گاهي عبارتست از :
تعداد دفعات استفاده از تفرج گاه در يك لحظه زماني . برآورد تقاضاي تفرج گاهي به علت اينكه بهاي آن مثل كالا و خدمات روشن نيست و يا در بسياري از موارد در تصور مردم به عنوان كالاي رايگان محسوب مي شود بسيار مشكل است .
گذراندن اوقات فراغت با وضعيت محل سكونت ،وضع اقتصادي و سطح سواد جامعه رابطه بسيار نزديكي دارد و گذراندن اوقات فراغت در گروههاي سني، جنسي ، اجتماعي و شغلي در مناطق مختلف شهري و روستايي يكسان نيست.
(مهندسین مشاور رهشهر، نگرش های نوین به فضاهای باز تفریحی، ۱۳۷۷)

قبل از خرید: توضیحات محصول را به خوبی بخوانید و در صورت نیاز به راهنمایی از بخش کاربری و سیستم تیکت استفاده نمایید .
بعد از خرید: تنها راه پشتیبانی محصولات سیستم تیکت می باشد .
بعد از خرید: از پنل کاربری محصول خود را دریافت نمایید . برای دریافت آخرین نسخه محصولات و دسترسی همیشگی به محصولات خریداری شده حتما در سایت عضو شوید .

افزودن به سبد خرید
0