قیمت محصول :     107000 تومان
  افزودن به سبد خرید

سبد خرید

  • سبد خریدتان خالی است.

مطالعات رساله موزه

بازدیدها: 5

این فایل در قالب پاورپوینت PowerPoint در ۲۱۴ اسلاید تهیه و تظیم و در آن به مطالعات رساله موزه پرداخته است.
مقدمه
تا كنون هیچ تعریف تئوری جامعی برای این كه مشخص كند موزه چگونه مكانی است ابراز نگردیده است، البته این بدان معنا نیست كه هیچ درك صحیحی از اینكه موزه چیست وجود نداشته باشد زیرا موزه‌هایی كه ساخته شده‌اند و طرحهایی كه بوسیله طراحان مختلف عرضه گشته‌اند هر كدام خود گویای این مطلب است كه موزه بدون تعریف خاصی بتواند بطورجامع درموردكلیه موزه‌ها صادق باشد می‌تواند بوجود آید و هر موزه‌ای شكل خاص خود را یافته و در دسترس عموم قرار گیرد .
فصل اول
شناخت طرح
تعریف لغوی موزه:
این واژه كه زبان لاتین و از كلمه موزن بوده و به معنی مجلس فرشتگان الهام‌فصل، مشتق شده است، توسط “گیوم” و در واژه‌نامه‌اش به نام، فرهنگ یونانی لاتین، به عنوان مكانی وقف شده به فرشتگان الهام‌فصل و مطالعه كه در آن آدمی به مقوله‌های اصیل می‌پردازد تعریف گشته است.
نام موزه از لغت فرانسوي Musee گرفته شده و به معناي مكاني است كه مجموعه بزرگي از آثار باستاني و صنعتي و چيزهاي گرانبها را در آن به معرض نمايش مي گذارند و دانشمندان و پژوهشگران و هنرمندان و علاقه مندان از آن استفاده مي كنند. كلمه موزه را فرانسويان از لغت يوناني گرفته اند. موزه نام تپه اي در آتن بوده است كه در آن عبادتگاهي براي موزه ها ساخته شده بود.

تعریف اصطلاحی موزه:
موزه محل غیر انتفاعی است كه اهداف آموزشی داشته و بوسیله جمعی متخصص اداره می‌شود. از جمله وظایف اصلی هر موزه جمع‌اوری و نگهداری آثار است.هدف اولیه از پیدایش موزه‌ها به مفهوم نوین و به روش شناخته شده امروزی ایجاد مكانهایی برای نگهداری اموال شخصی و یا ثروتهای صرفاً ملی بوده است.
 اشتیاق به گردآوری اشیاء زیبا، گرانبها و كمیاب و یا صرفاً غریب امری است كه ریشه در نهاد و سرشت آدمی داشته و دارد.
 جوامع این اشیاء را نه به انگیزه احتكار بلكه به منظور بهره‌گیری از آنها محفوظ می‌دارند.موزه‌ها به وجهی سازمان یافته‌اند كه از گنجینه‌هایشان در جهت اهداف فرهنگی استفاده شود.به دیگر سخن موزه‌ها از خلال ارزشهایی كه آنها را فرا می‌گیرند و به صور مرتبی بیان می‌دارند منظری عینی از جهان سه بعدی را در ذهن بازدیدكنندگان خود متبادر می‌سازند و به‌ آنان امكان می‌دهند كه روح نافذ خویش را در مورد میراث خود بكار بسته و از این راه به كنجكاوی خود میدان عمل دهند

تاريخچه موزه:
پژوهشگران و متخصصان موزه داري، به دنبال ريشه يابي واژه موزه به مبدأ “هلني” بسنده كرده و تاريخ موزه و تاريخگذاري اين پديده را اين گونه تعريف كرده اند:
“معبد خدايان هنر شعر و موسيقي كه بر فراز تپه اي در آتن قرار داشت، نخستين موزه اي است كه در تاريخ موزه ها نام برده مي شود و موزه “آشمولين” در شهر آكسفورد نخستين موزه اي است كه آثار مشرق زمين را در خود محفوظ داشته است. نخستين موزه در قاره آسيا موزه “هارميتاژ” يا “هرميتاژ” در لنينگراد روسيه است و اولين موزه ايران در سال ۱۲۹۵ هـ .ش به نام “موزه ملي ايران” پايه گذاري و گشايش يافته است.

تاريخ تشكيل اولين موزه در ايران را بايد در گنجينه هاي گرانبهايي كه باستان شناسان به دست آورده اند، جستجو كرد. ايرانيان براي رهايي از آسيب بيگانگان گاهي گنجينه هاي گرانبهايي مانند كلوزر، كلماكره و مجموعه سفال ئ آبگينه گرگان را درون چاه ها و حفره ها پنهان مي كردند.
اولين بار به دستور ناصرالدين شاه قاجار در داخل سلطنتي كاخ گلستان، تالاري به موزه اختصاص يافت كه سپس همين مكان با ملحقاتي غني تر شد و به نام موزه ” همايوني ” گشايش يافت
وظایف موزه
يكي از مهمترين وظايف يك موزه برقرار كردن ارتباط فرهنگي بازديد كننده با شيئي به نمايش در آمده است. در حقيقت بايد كوشيد تا همان ارتباط وحسي را كه بين خالق يك اثر و خود وجود داشته به نوعي ديگر به بازديدكنندگان منتقل نمود كه اين امري دور از دسترس نيست.
موزه ها روزانه بازديد كنندگان زيادي در سنين مختلف با فرهنگ هاي گوناگون دارند، اگر با موزه آرايي سنجيده و راهنمايي مناسب ارزش تاريخي و هنري هر شيئي بر بيننده مشخص شود، يك شيئي سفالي ساده مربوط به هزاره اول پيش از ميلاد همانند يك تابلوي نقاشي معاصر جذاب و پر بيننده خواهد شد.

اهداف موزه
۱٫ گردآوري، حفظ و نمايش آثار هنري معاصر و گسترش سطح شناخت جامعه
۲٫ شناساندن هنرهاي معاصر اصفهان، ساير استانهاي ايران و هنر معاصر بين الملل
۳٫ عرضه و نمايش دائمي هنرهاي معاصر و ساير كشورها
۴٫آشنا نمودن مردم و خصوصاً هنرمندان با هنرهاي معاصر
۵٫برقراري ارتباط با موزه ها و مراكز حفظ، آموزش و اشاعه هنر معاصر در ايران و ساير كشورها
۶٫برنامه ريزي و ارائه طرح هاي لازم براي تشويق، تحقيق و پژوهش در زمينه هنرهاي معاصر
۷٫ايجاد برنامه هاي آموزشي جهت آشناسازي جامعه و خصوصاً هنرمندان با هنر معاصر از طريق برگزاري جلسات سخنراني، برنامه بازديد، گردهمايي، انتشار كتاب و مجله، امور سمعي و بصري، مرمت آثار و انجام خدمات فني
۸٫ايجاد بانك اطلاعات هنرمندان معاصر ايران با عنايت خاصه به شهر تاريخي اصفهان بازگشت

عمده فعاليتهاي موزه
برپايي نمايشگاههاي هنري در سطوح استاني، ملي و بين المللي
برگزاري جلسات سخنراني و سمينارهاي تخصصي در ارتباط با رشته هاي مختلف هنري
گردآوري، حفظ، مرمت و نمايش آثار هنري نفيس
آشنا نمودن مردم و هنرمندان با هنرهاي معاصر
برقراري ارتباط با موزه هاي و مراكز فرهنگي، هنري داخلي و خارجي

انواع موزه
موزه ها به انواع زیر تقسیم می شوند :
موزه هنری ,موزه تاریخی ,موزه علمی(علوم) ,موزه اختصاصی(تخصصی) ,موزه جنگ
موزه هنری شامل :موزه های فرش ,نقاشی,…..
موزه تاریخی شامل:مردم شناسی,تمبر و اسکناس ,باستان شناسی ,اماکن باستانی و …..
موزه علمی شامل : تاریخ طبیعی ,هرباریوم ,اسباب بازی های فکری نوجوانان و….
موزه اختصاصی شامل : تکنولوژی و فناوری و…..

موزه هاي هنري: موزه هايي هستند كه مجموعه آنها صرفا به دليل ارزش زيباييشان جمع آوري شده و در معرض نمايش قرار گرفته اند.

موزه تاریخی : تمام موزه هایی که مجموعه آنها با دید تاریخی تنظیم و گرد آوری شده و در یک دورنمای تاریخی در معرض نمایش قرار گرفته ,موزه تاریخی به شمار می رود و شامل : باستان شناسی ,اماکن باستانی,انسانشناسی و تمبر و اسکناس است.

موزه های اماکن باستانی :این گروه موزه ها اغلب در محل حفاری های باستان شناسی یا در بناهای باستانی ,پرستشگاه ها و خانه های تاریخی و غیره … تشکیل میشود و ….. بازدید از محل است . این موزه ها اغلب دورتر از مرکز سکونتی قرار دارند و بازدید کننده گان آن ها را اغلب جهان گردان خارجی و گردشگران تشکیل می دهند و به عبارت دیگر بازدید کننده گان عبوری می باشند.در این مورد موزه داران باید کوشش کنند تا تعبیروتفسیری را که مایلند ز مجموعه ارائه دهند متناوب با یک بازدید کوتاه باشد. به این منظور باید موضوع موزه را بر مبنای مجموعه ی کوچکتری قرار دهند و در جدار آن برای تکمیل پیام موزه از…….

موزه انسان شناسي يا مردم شناسي: اين موزه ها از گروه موزه هاي تاريخي اند كه به طور مثال به دوراني از تاريخ يك كشور و يا يك منطقه مي پردازد،در حال حاضر به شدت مورد تهديد جهش تمدن صنعتي است.اهداف و عملكرد يك موزه انسان شناسي از يك سو نشان دادن اهميت و ارزش و قابل احترام بودن ميراث ملي جوامع مختلف،از سوي ديگر نمايش وابستگي،مشتركات و توجه به مركز مشترك تمدنها علي رغم اختلاف نژادهاست.در كشورهاي صنعتي يا در حال صنعتي شدن به رشته مردم شناسي از علوم انساني توجه بسيار مي شود تا در ارتباط ميان بازمانده ارزشهاي سنتي و صنعتي شدن را برقرار كرده و موجب آشتي ميان آنها شود.

موزه هاي علمي: اين موزه ها فعال ترين و داراي بيشترين بازديد كننده در جهان صنعتي هستند و بي شك داراي پيشرفتهاي حياتي و اساسي در زمينه موزه شناسي و موزه نگاري به فنون و نحوه ارايه و نمايش آثار بوده اند.

موزه های علوم طبیعی : این موزه ها اشتیاق انسان ها را به درک و تحسین طبیعت برانگیخته ,همگان را به حفظ و حراست آن ترغیب می کند و همچنین محیط زیست طبیعی انسان را در یک بستر اکولوژیکی و تاریخی در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داده ,ماهیت تکامل طبیعت و انسان را به زبان ساده وقابل فهم برای تمام گروه های اجتماعی به نمایش در می آورد این موزه ها با مجموعه های متنوع چند میلیونی خود امکانات وسیعی را در اختیار پژوهشگران در سطوح مختلف قرار می دهد . موزه های علوم طبیعی در زمینه های زمین شناسی ,دیرینه شناسی ,زیست شناسی,گیاه شناسی,اکولوژی و انسان شناسی (آنتروپولوژی)فعالیت دارند. بخش آنتروپولوژی فعالیت دارند .
بخش‌های مختلف موزه
۱-اتاق بسته بندی وارسال
۲-بخش اداری
۳-بخش اسلاید وعکس
۴-کارگاههای حفاظتی
۵-انبار
۶-تالار سخنرانی
۷-گالری
۸-رستوران
۹-اتاق مطاله
۱۰-فرشگاه محصولات فرهنگی
۱۱-اتاق نمایش
۱۲-فضاهای سبز

فصل دوم
شناخت بستر طرح

قبل از خرید: توضیحات محصول را به خوبی بخوانید و در صورت نیاز به راهنمایی از بخش کاربری و سیستم تیکت استفاده نمایید .
بعد از خرید: تنها راه پشتیبانی محصولات سیستم تیکت می باشد .
بعد از خرید: از پنل کاربری محصول خود را دریافت نمایید . برای دریافت آخرین نسخه محصولات و دسترسی همیشگی به محصولات خریداری شده حتما در سایت عضو شوید .

افزودن به سبد خرید
0