قیمت محصول :     24000 تومان
  افزودن به سبد خرید

سبد خرید

  • سبد خریدتان خالی است.

معماری اسلامی در ترکیه

بازدیدها: 0

این فایل در قالب پاورپوینت PowerPoint در ۴۸ اسلاید تهیه و تظیم و در آن به معماری اسلامی در ترکیه پرداخته است.

معماری اسلامی در ترکیه
پیشینه تاریخی ترکیه
ترکیه کشوریست با فرهنگی غنی مردمی اصیل طبیعتی زیبا و متنوع ترکیه در واقع به عنوان پل ارتباطی شرق و غرب ایفای نقش نموده و ملت ترکیه دائما با فرهنگ های بسیاری در ارتباط بوده.
موقعیت جغرافیایی
ترکیه نقطه تلاقی دو قاره مهم آسیا و اروپا می باشد.
در جنوب شرقی اروپا و جنوب غربی آسیا
در نیمکره شمالی
به صورت مستطیلی که طول آن از شرق تا غرب ۱۶۶۰ کیلومترو عرض آن ۵۵۰ کیلومتر
از سه طرف به وسیله دریا احاطه شده
وسعت ترکیه ۸۱۴/۵۷۸ کیلومتر مربع
دو همسایه اروپایی و شش همسایه آسیایی دارد
از شمال با کشورهای مشترک المنافع در شرق با جمهوری اسلامی ایران با عراق در جنوب

از سه طرف توسط دریای سیاه در شمال دریای مدیترانه در جنوب دریای اژه در غرب احاطه شده در شما غربی دریای داخلی مهمی بنام مرمره وجود دارد.

پایتخت ترکیه شهر آنکارا
کشور ترکیه دارای ۸۱ استان
از شهرهای مهم استامبول. آدانا .قونیه .آنتالیا. وان
زبان رسمی ترکی

تاریخ ترکیه دارای ۴ دوره زمانیست

دوره بعد از اسلام

امپراتوری عثمانی

جمهوری ترکیه

دوره قبل از اسلام

دوران باستان

امپراتوری بیزانس

دوران باستان
ترکیه در دوران باستان تحت حکومت دولت شهرهای متعددی مانند لودیه .ایونیا قرار داشت تا اینکه پس از ۵۰۰ سال پیش از میلاد این دولت ها توسط کورش بزرگ هخامنشی منقرض شد و ترکیه تحت سلطه هخامنشیان در آمد.
موزه موزاییک آنتالیا
یکی از موزه های بسیار معروف موزاییک دنیا
موزاییک های این موزه درحد اعجاز آوریست یکی از موزاییک های غیر قابل قیمت گذاری این موزه موزاییک فصول سال ساخته شده به سال ۲۰۰ میلادی است .
آیزایونی
این شهر در دوران اولیه بیزانس مرکز روانشناسی بوده .مهمترین بنای آیزونی مقبره زئوس است این بنا به لحاظ معماری در آنادولو بی همتاست .
امپراتوری بیزانس
بعدهاامپراتوری روم به دلیل وسعت زیاد دچار مشکل شد تا اینکه در سال ۳۹۵ میلادی امپراتور شهر استامبول را پایتخت خود قرار داد این اقدام مقدمه ی تقسیم روم به دو بخش شرقی و غربی شد.
امپراتوری عثمانی
کوچ قبایل ترکمن از شرق ایران به آسیای کوچک آغاز شد. یکی از مشهور ترین قبایل قایی بود که در نزدیکی آنکارا سکونت داشتند.رهبر این قبیله به نام عثمان حکومتی تأسیس کرد که بنام خودش خوانده شد. از آن پس تا حدود ۱۵۰ سال بعد حکومت عثمانی بیشتر آناتولی را به تصرف درآورد.
معماری امپراتوری عثمانی پس از فتح قسطنطنیه
محمد دوم، سلطان ۲۱ ساله، با تشریفات خاصی از شهر دیدن کرد. او پس از ورود به کلیسای ایا صوفیه اعلام کرد که اینجا باید به یک مسجد جامع(به ترکی جامی) تبدیل شود و از این پس، این شهر پایتخت او خواهد بود. توجه اصلی او به بازسازی و بازپردازی اقتصادی شهروافزایش جمعیت آن معطوف شد.با اینکه نام این شهر همچنان در اسناد رسمی عثمانی و روی سکه ها با نام عربی، فارسی وترکی قسطنطنیه(شهر کنستانتین) می آمد ولی عموم مردم آن را استامبول نامیدند.

در معماری عثمانی پیش از فتح قسطنطنیه بیشترین
تأکید بر حجمهای مکعبی با پوششی از گنبد های نیمکره ای بود.
حفظ یکپارچگی بین نیمرخهای درونی و بیرونی گنبد، نه جدایی آنها مثل معماری ایرانی
اصول کلاسیک معماری عثمانی سدۀ دهم/ شانزدهم مرکب از یک رشته قالبهای محدود و ترکیب یافته با شماری از شیوه های محدود بود.
دستاورد کلاسیک معماری عثمانی به دست معمارانی چون سنان در حل سنجیده مشکلات واجرای دقیق جزییات با نظارت کامل همخوانیها و نا همخوانیها قرار داشت.

کاروانسراهای عثمانی
سبک و طرح آنها همگن است .
برپایی قوس های سنگی و حکاکی بر روی سنگ ها
دارای حیاط باز با اصطبل هایی به شکل تالارهای دراز
بامهای مخروطی بر روی ساقه های بلند
استفاده از سنگ
حیاط باز احاطه شده با رواق و یک سرسرای سرپوشیده
ساختن کاروانسرا ها برای مصارف لشگری ،کشوری و تجاری
سردر، با قوه ای مغناطیسی تمام تزییناتی را به خود جذب می کند

مدارس عثمانی

مدارس اولیه پیش از این دوره ،طبیعتی خانگی داشته اند.
عملکردهای مختلفی در دو بنای مجزا ولی در کنار هم قرار می گرفتند.
اتاق ها معمولا کوچک وناقص به ابعاد سه در سه ساخته می شدند.
مدارس نیز گنبد دار ساخته می شدند.
مدارس دارای ۲ دسته اند نوع باز با ۱ حیاط و نوع بسته با فضایی گنبد دار
طراحی تابع اقلیم
طراحي كاملا درونگرا

آرامگاه عثمانی

بازار

بازار بزرگ سنتي استامبول(كاپالي چارشي)

اين بازار سر پوشيده
از لحاظ معماري در نوع خود بي نظير
متعلق به قرن ۱۵
اين بازار همانند حلزون غول آسا
حدود ۶۰ كوچه و بيش از ۳۰۰۰ مغازه
قديمي ترين و بزرگترين بازار سر پوشيده جهان
اطراف آن با ديوار محصور و سقف آن با تعدادي گنبد پوشيده
در بين دو بناي تاريخي ساخته شده
اكثرا محصولات صادراتي تركيه را عرضه
مي كند .

عناصر معماری به کار رفته در دوره عثمانی
تزئینات
هدف از تزئینات از بین بردن ماده، انکار توده های جسیم
استفاده از ستون ها ،قوس ها ،مقرنسها و…

تأکید بر فضاهای داخلی و بی تفاوتی نسبت به نمای خارجی
نادیده گرفتن نسبی نمای خارجی و تأکید مستمر بر تقارن در طراحی داخلی
حرکت کردن نما به سمت درون
استفاده متناوب از حجمهای برجسته و فرورفته
استفاده از سطوح ساده وسیع

جمهوری ترکیه
امپراتوری عثمانی در جنگ جهانی اول از هم پاشیدو مورد تهاجم بریتانیاو متحدانش واقع شد مصطفی کمال پاشا جمهوری ترکیه را در سال ۱۳۰۲ بر پایه اصل جدایی دین از سیاست بنا کند و ملقب به آتاترک شد وی اقدامات بسیاری در جهت صنعتی و غربی شدن ترکیه انجام داد و دوره نوینی را در ترکیه به وجود آورد.
مساجد ترکیه

مسجد ایاصوفیه
مسجد ایا صوفیه
بنای ایا صوفیه در میدان سلطان احمد استامبول یکی از بزرگترین اثرهای تاریخی دوران بیزانس است ودر زمان کنستانتینوس اول بنا شد که به مدت ۹۱۶ سال به عنوان کلیسا وبه مدت ۴۸۱ سال در دوران عثمانی به عنوان مسجد فعال بود .
این بنای تاریخی به دستور آتاتورک در سال ۱۹۳۵ به موزه تبدیل گردید.
این بنا نخست «مگاله اکلسیا» به معنای کلیسای بزرگ نام گرفت ولی بعدها به «ثئاسوفیا» یعنی حکمت مقدس تغییر نام یافت.

دوره اول
– نخستین بنای ایاصوفیه را به امپراتور کنستانتین اول نسبت می دهند در ۲۰ ژوئن ۴۰۴ آشوب بزرگی در قسطنطنیه پدید آمد و بخشی از ایاصوفیه در حریق سوخت در نتیجه بنای ایاصوفیه مجددا به دست حکومت بعدی ساخته
درسال ۴۱۵ میلادی دوباره افتتاح شد. ولی باز این کلیسا درحریق دیگری به دنبال یک شورش علیه دولت آتش گرفت. حدود ۶هفته پس از حریق امپراتور نیانوس تصمیم گرفت کلیسایی به مراتب بزرگتر و باشکوهتر بر ویرانه های کلیسای قبلی بنا کند.
به همین مناسبت از معماران مشهورعصرخود،ترالسی و ملطی خواست کلیسای جدید را طوری بسازند که دربرابر آتش وزمین لرزه مقاوم باشد.
درساخت کلیسا از باارزش ترین مصالح استفاده کردند ولی بر اثر زلزله درسال ۵۸۸ گنبد کلیسا فروریخت وبالاخره درسال ۵۶۳ گنبدش ساخته شد.

دوره دوم
ایا صوفیه پس از فتح استامبول

– این کلیسا چون درسال ۱۴۵۳ به تصرف ترکان عثمانی درآمد آثار مسیحیت آن رامحو کردند و آن را به صورت مسجد درآوردند
– به مدت ۴۸۱ سال در دوران عثمانی ها فعال بود. به دستور سلطان یک گلدسته چوبی در قسمت جنوبی نیم گنبد غربی و نیز یک محراب دراین مسجد ساخته شد.

– درزمان بایزید دوم دومین مناره ایاصوفیه ازآجر ساخته شد وگنبد بزرگی نیز بر فرازآن ساخته شد.
– سلطان سلیم دوم یکی از پادشاهان عثمانی است که با توجه و علاقه بسیاری به مسجد ایاصوفیه نشان داده در آغاز سلطنت او بنای مسجد در نتیجه عدم توجه وضع نیمه مخروبه ای پیدا کرده بود وی به معمار سنان دستور دادتا خرابی ها را تعمیر کند .خانه هایی که بنای ایاصوفیه را در محاصره خود گرفته بودند تخریب کردند و دیوارها با تعبیه پایه ها و شمع ها محکم شد و یک مناره آجری جای مناره چوبی را گرفت.
– در اوایل سلطنت سلطان مراد سوم کار تعمیرات و بازسازی ایا صوفیه به پایان رسید و این پادشاه تغییراتی نیز در داخل مسجد ایجاد کرد و به تزیینات داخلی آن افزود.در زمان سلطان مراد چهارم آیاتی از قرآن زینت بخش دیوارهای مسجد شد.

دوره سوم
در سال ۱۹۲۶م /۱۳۰۵ ش تعمیرات ضروری در سرسرای فوقانی ، گنبد اصلی و یکی از پایه ها به عمل آمد. در این میان با پیشنهاد آتاتورک مسجد ایاصوفیه به موزه تبدیل شد.کمی بعد لوحه های مدور نام خدا و حضرت رسول را جمع کردند تا حالت روحانی این معبد کهن به حال و هوای موزه تبدیل شود.مدتی بعد این لوحه ها آویخته شدند.
ساختار بنا

– ۴ ستون عظیم از سنگ خارای مصری ،شبیه پای فیل ۴ طاق بالا را نگهداشتند و گنبد بر روی آنها آرمیده است
در ساقه گنبد،حلقه ای از ۴۰ پنجره نزدیک به هم قرار گرفته ،که نور از آن ها به درون می تابد.
ژرفای گنبد ۱۸ متر
بلندی گنبد ۵۶ متر از سطح زمین است
قطر آن۳۳ متر که پشت بند آن دو نیم گنبد است.

– بنا کلا از آجر ساخته شده و با مرمر پوشانده شده.
– در تزیینات بنا آن از فلزات گرانبهای منتسب به هنر بیزانسی استفاده شده.
– در حیاط داخلی فواره هایی برای وضو قرار دارد .
– در زاویه جنوبی مسجد به جای گلدسته ای از جنس سنگ،گلدسته ای آجرین بنا گردیده.

بر اثر ویرانی ها و تعمیرات پی درپی بخشی از موزاییک های ایاصوفیه از بین رفته از جمله تابلوی موزاییک حضرت عیسی مسیح که در سال ۱۳۵۵ م آن را بر سطح داخلی گنبد ساخته بودند.

مسجد سلطان احمد
که در زبان ترکی «sultanaahmet camii نام دارد» مسجدی است که در شهر استامبول واقع شده این مسجد یکی از زیبا ترین شاهکارهای معماری اسلامی در دوره عثمانی است این مسجد به علت وجود کاشی های آبی رنگ در طراحی داخلی به «مسجد آبی» شهرت دارد.
تاریخچه
– این مسجد طی سالهای ۱۶۰۹ تا۱۶۱۹ به دستور سلطان احمد اول بنا شد و به همین دلیل پس از مرگ وی مسجد را مسجد سلطان احمد نامیدند.
وی در همین مسجد دفن شده این مسجد در قدیمی ترین بخش استامبول در منطقه هیپودروم قسطنطنیه واقع شده و تا ایاصوفیه فاصله اندکی دارد.
این مسجد به عمد در مقابل عمارت ایاصوفیه ساخته شده تا نشان دهد که معماران عثمانی و مسلمان می توانند رقبای سرسختی برای اجداد مسیحی خود باشند.

– در غرب این مسجد را با نام مسجد کبود می شنا سند چرا که در نقاشی های طرح داخلی از رنگ آبی استفاده زیادی شده .

معماری
– ساختار اصلی مسجد تقریبا مکعب شکل است
– طول و عرض آن ۵۳و۵۱ است .
-جهت گیری مسجد به گونه ای است که وقتی مسلمانان نماز به پا می کنند رو به سمت مکه داشته باشند.و محراب در روبرویشان قرار داشته باشد.

– در بالای مکعب مجموعه ای از قبه ها و شبه قبه ها فضا را تسخیر میکنند و به سمت قبه اصلی اوج می گیرند
قبه اصلی ۲۳ متر قطر و ۴۳متر ارتفاع دارد .
مسجد سلطان احمد تنها مسجد ترکیه است که ۶ مناره دارد
دور تا دور صحن مسجد در پایین ترین قسمت توسط۲۰۰۰۰ کاشی سرامیک دست ساز تزیین شده
بیش از ۲۰۰ پنجره شیشه ای نور را به درون صحن اصلی هدایت می کنند .
از لوسترهای بزرگ برای نور پردازی مسجد کمک گرفته شده .
مهمترین بخش صحن داخلی محراب است.

مساجد گنبددار نخستین

مساجد نخستین آناتولی از انواع مساجد نمونه عربی پیروی می کردند وبرخی از آنها تدریجا رنگ و بوی ایرانی به خود گرفتند. این تأثیر پذیری بخصوص در به کارگیری آزاد آنها از ایوان برای سردرها و ورودی های شبستان سمت قبله محسوس است. به هر حال با فرا رسیدن قرن ۱۳ تأکید بر گنبد خانه های منفرد به عنوان نوعی سنت مسجد سازی شروع و نما کرد.این طرح نیز می توانست ریشه ایرانی داشته باشد. ولی به زودی چنان پیشرفتی کرد که دیگر ارتباطی با ایران نداشت.

در آناتولی همیشه راه های جدید را برای یک پارچه کردن گنبد خانه با محیط اطراف وجود داشت.تأکید مستمر بر شکلهای گنبدی وحدت بصری لازم را برای دستیابی به این منظور فراهم ساخت.

مناره های ترکی
انواع مناره در دو منطقه جهان اسلام-مصرو ترکیه نوعاً از مقبولیت ویژه ای بر خوردار بودند. منطقۀ ترکیه نه تنها سنت مناره سازی را همانند مصر، به مفهوم مختص و ممتاز خود دارد، بلکه این سنت در آنجا از عمری طولانی نیز بر خوردار است. مردم این ناحیه نیز مناره را در طرفین سر در مسجد گذاشتند چنین استفاده ای را در مدارس نیز توسعه دادند. با انتشار گسترده تر جفت مناره های سردر،طبیعی است که این عنصر در مقایسه با ایران،تغییراتی اساسی را در آناتولی تجربه کرده باشد. . جالب توجه ترین این تغییرات تأکیدی است که بر روی استحکام زیاد این مناره های سر در می شود. بخش تحتانی سازۀ آنها، در حالی که در جسم سردرترکیب شده است،در نما و پلان از آن بیرون می زند و با وسایل تزیینی نیز شاخص می گردد. نمای فو قانی نیز سیمای جدیدی را عرضه می دارد که عبارت است از: بدنه های شیاردار،نعلبکی های جام مانند و بخش انتهایی مخروطی.

آنچه به مناره های ترکی فردیت می بخشد تفسیر ویژه معماران آناتولی از چیزی بود که برای مدتهای طولانی به عنوان یک وسیله جا افتاده در معماری اسلامی تلقی می گردید، یعنی به کارگیری تک مناره به عنوان بخشی تفکیک ناپذیراز مسجد که به خودی خود شایستگی لازم را در جهت توجه خاص داراست. تازگی امر در این بود که از سطح مسجد کاسته می شد و این امر برجستگی بیشتری به مناره می داد. در هیچ کجا از جهان اسلامی نیمرخ آشنای مسجدی با گنبد خفته و مناری استوانه ای، آنچنان که در ترکیه به طور منظم با آن روبرو می شویم، دیده نمی شود. چنین طرحی که تقریباً وجه نمادین به خود گرفته است،در آناتولی به مدارس و عمارات نیز تسری پیدا می کرد. زمختی و موقعیت آنها در گوشه بنا به این مناره ها حال و هوای استحکامات نظامی را می داده، که در مسجد علاء الدین می توان دید.
در شاهکارهای پختۀ عثمانی در استامبول، برای تجهیز مجموعه مسجد، ساختن دو مناره یا مناره های بیشتری معمول بود، ولی سنت قدیمی در سایر ایالات بدون تغییر باقی ماند.
مسجد شهزاده
هتل فوق مدرن مردان
معماری مدرن ترکیه
هتل معروف ،فوق مدرن و پنج ستاره «مردان» در ساحل کندو در آنتالیای ترکیه
این هتل در محوطه ای به مساحت ۱۸۰ هزار متر مربع ساخته شده
بنای هتل از استامبول الهام گرفته شده.
در این هتل یک استخر ۱۶ هزار متر مربعی موجوداست.
دارای ۲۷۱ اتاق استاندارد
۱۶ سوئیت سلطنتی با الهام از کاخ دلما باغچه
۳۸ حمام ترکی
۸۲جونیور سوئیت
۴ آپارتمان شاهنشاهی
۲سوئیت ۶۰۰متر مربعی با حوضهای ویژه

هتل مردان همانند استامبول دارای دو قطعه می باشد که یک حوض وسیع بین آنها قرار دارد
در یک طرف حوض بناها با الهام از مناطق اروپایی استامبول
در طرف دیگر نیز بناها با الهام از معماری کلاسیک ترکی در بخش آسیایی ساخته شده اند
در فاصله بین دو طرف نیز رفت و آمد با قایقهای سلطنتی صورت می پذیرد.
منابع
هنرو معماری اسلامی ترجمه دکتر یعقوب آژند
هنرو معماری اسلامی جاناتان بلوم.شیلا بلر
معماری اسلامی ترجمه آیت الله شیرازی
تاریخ معماری جهان ترجمه محمد زارع
اینترنت

قبل از خرید: توضیحات محصول را به خوبی بخوانید و در صورت نیاز به راهنمایی از بخش کاربری و سیستم تیکت استفاده نمایید .
بعد از خرید: تنها راه پشتیبانی محصولات سیستم تیکت می باشد .
بعد از خرید: از پنل کاربری محصول خود را دریافت نمایید . برای دریافت آخرین نسخه محصولات و دسترسی همیشگی به محصولات خریداری شده حتما در سایت عضو شوید .

افزودن به سبد خرید
0