قیمت محصول :     14000 تومان
  افزودن به سبد خرید

سبد خرید

  • سبد خریدتان خالی است.

معماری صدر مسیحیت

بازدیدها: 4

این فایل در قالب ورد Word در ۲۸ صفحه تهیه و تظیم و در آن به معماری صدر مسیحیت پرداخته است.

بسمه الله الرحمن الرحیم
آشنایی بامعماری جهان
معماری صدر مسیحیت:
پیش از کنستانتین:
مسیحیان بطور مخفیانه به عبادت می پردازند.
همزمان با کنستانتین: کنستانتین از امپراطوران بزرگ روم در سال ۳۲۴ میلادی بود
معماری صدر مسیحیت را بطور کلی می‌توان به دو بخش
بیش از کنستانتین (از سال ۳۱۳-۵۰ میلادی )
پس از ازکنستانتین (از سال ۳۱۴ تا سال سقوط امپراتوری)تقسیم نمود.دوره نخست را “دوره پیگرد” و دوره دوم را “دوره بازشناسی “میگویند
دوره پیگرد:
مقابر زیرزمینی یا دخمه های مسیحیان که تا پیش از رسمی شدن این دین، مکانی برای عبادت و دفن مردگان که در ردیف شهدای اولیه به شمار می رفتند، در صدر مسیحیت بوده است. کاتاکومب ها شبکه ای از دالان هایی بودند که ابتدا در شهر رم ساخته شدند. در سطح دیوارهای جانبی، تورفتگی هایی با نام لوکولوس برای نگهداری اجساد مردگان حفر می کردند.
مسیحیان چون از به رسمیت شناختن دین دولتی یا کیش پرستش امپراتور سر باززدند خرابکار سیاسی به شمار می رفتند و شدیدا تحت پیگرد قرار می گرفتند.رومیان اعتقادات آنان را یک آیین فاسد، گمراه، زشت و ننگین می دانستند.
مسیحیان در نظر رومیان فرقه ای مزاحم و حتی خطرناک به شمار می رفتند که می بایست مهار می شدند و در این میان یکی از شگرد های رومیان برای مهار مسیحیان ممانعت از دفن مردگان مسیحی در زمین بود.این قانون که بسیار ظالمانه به نظر می رسید سبب شد تا مسیحیان دست به اقدامی بزنند که امروزه یکی از ارزشمندترین یادمان های دوره ی صدر مسیحیت ومقاومت و پایمردی در مقابل جهالت و ظلم به شمار می رود. این یادمان ها تماما در زیر زمین قرار گرفته اند و به همین علت، مقابر زیرزمینی،دخمه ای یا در اصطلاح تاریخ هنری آن کاتاکومب نامیده می شوند.
کاتاکومب ها مقابری با شبکه هایی گسترده از دالان ها و اتاقک های زیرزمینی در زیر شهر رم و شهرهایی هستند که به عنوان گورستان هایی پنهانی برای دفن مردگان مسیحی –که بیشترشان در ردیف شهدای صدر مسیحیت به شمار می روند-طراحی شده اند.این مقابر از سده دوم تا چهارم میلادی به صورت مستمر مورد استفاده بوده اندو تخمین زده میشود که حدود ۴ میلیون جسد تنها در کاتاکومب های رم دفن شده اند. این مقابر همچنین روزگاری پناهگاهی برای پناهندگان و افراد تحت تعقیب و فعالان سیاسی و مذهبی نیز بوده است، مدرک اثبات این سخن ، پلکان ها ی مسدود و مجزا ،تورفتگی ها و گذرگاه های مخفی و درهای مخفی نگه داشته ورودی و خروجی است.
بر دیواره اتاقک های این مقابر زیرزمینی با نام کوبیکولوم که نمازخانه های تدفینی بوده نقاشی هایی به سبک رومی پسین نقش می شده که تنها از روی موضوعات آنها قابل تشخیص با هنر غیرمذهبی است. البته به دلیل اینکه این مکان دارای بوی بد مردگان بوده و تنفس را مشکل می کرده و همچنین بیشتر هنرمندان باید بر سقف های کوتاه نقاشی می کردند، نقاشی ها خیلی سریع خلق شده اند، که به نوعی یادآور نگاه امپرسیونیستی در خود هستند.این طرح ها هندسی هستند و نقش صلیبی دارند، صحنه ها برگرفته از کتاب عهد عتیق و داستان حضرت یونس است، مسیح در قالب یک چوپان نیکوکار با آموزگار تصور می شده اما بعدها عیسی در تصاویر خاصیت امپراتورانه به خود گرفت.
اما علاوه بر ساختار عجیب این مقابر نکته مهم و درخور تعمق آن در نقاشی هایی است که بر دیوارهای این مقابر کشیده شده اند زیرا نقاشی در هوای متعفن از فساد اجساد مردگان که بسیار سنگین و مرطوب نیز بوده است کاری بسیار طاقت فرساست به ویژه نقاشی های روی سقف ها که نقاش میبایست به حالت های دشوار و خسته کننده ای در می آمده است و این تنها یکی از صدها نشانه ایست از احترام،عشق و ارادتی که هنرمندان حتی برای اجساد قربانیان و جان باختگان یک هدف مقدس و والا که با تمام وجود بدان اعتقاد داشته اند انجام می داده اند.
دوره بازشناسی
وقتی مسیحیت به عنوان دین رسمی از جانب کنستانتین پذیرفته شد در سراسر امپراتوری رومی گسترش یافت و ناگهان ساختن بناهای مناسب برگزاری مراسم مذهبی و آداب نماز مسیحییت ضرورت پیدا کرد. کلیساهای اولیه از ترکیب و یا تبدیل خانه های دهلیزی سرگشاده رومی، نمازخانه های دخمه ای و باسیلیکاهای رومی بوجود آمد.
یکی از نخستین بناهای کلیساهای مسیحی در دوران بازشناسی کلیسای قدیمی سن پیترو در رم است که بنا به برخی روایات محل دفن پطرس حواری است.
طرح کلیساهای باسیلیکایی، مستطیل شکل است و این طرح سالیان طولانی مورد توجه دنیای مسیحی قرار گرفت. ولی مسیحیان با ایده گرفتن از خانه های رومی ، الگوی کلاسیک دیگری را نیز اقتباس کردند که ساختمان متراکم در قسمت مرکزی یا ساختمان گرد گنبددار یا چند ضلعی بود. بعدها معماران بیزانسی در شرق ابعاد عظیمی به این نقشه دادند.
از نمنه های کلیساهایی با قسمت مرکزی می توان به کلیسای سانتاکنستانتسا در رم مربوط به اواخر سده چهارم میلادی اشاره کرد .
باسیلیکا :
سازه ای طولی بود و کلیسا که سازه ای بود متمرکز . باسیلیکا سه جناح داشت که برای گردهمایی و برپایی قداس بنامی شد ؛ آن دیگری مدور ، چهارگوش و گاه هشت گوش بود و بیشتر برای آیین کفن و دفن مؤمنان مسیحی و ختم و یادبود آنان به کار می آمد
هم باسیلیکا و هم کلیسا در عرصه های وسیع ساخته می شدند .
اغاز ساخت نخستین کلیساهای صدر مسیحیت تقلیدی از باسیلیکاهای رمی بود و به کلیسای کشیده معروف است.
– طرح باسیلیکا ابتدا شامل یک اتریوم (atrium) جلو خان روباز چهار طرف ساخت است و نقشه بنای ان در برگیرنده دو راهروی باریک کناری و یک راهروی پهن (صحن) میانی می باشد.بام شیبدار صحن معمولا” بلندتر بوده تا با اختلاف سطح سقف نور طبیعی ان تامین شود. رفته رفته بازویی ها عمود بر صحن اصلی شکل صلیبی کلیسا را به ارمغان می اورد.
– استفاده از بتن رمی وسنگ های تزئینی و موزاییک ورنگ ونور و نقاشی به طرح باسیلیکا افزوده می گردد تانخستین کلیساهای صدر مسیحیت پدید ایند. – دو کلیسای صدر مسیحیت به نام سن پیترو (st pietro) و st (clement) از نوع باسیلیکایی و کشیده اند و کلیسای سن لورنزو و کلیسای سانتاکوستانستا از نوع پلان دایره وار و متمرکز در وسط میباشند.
کلیسای قدیمی سن پیترو:
طرح کليساي باسيليکايي مستطيل شکل، سالهاي طولاني مورد توجه دنياي مسيحي بود. ولي مسيحيان اوليه، الگوي ساختماني کلاسيک ديگري را نيز اقتباس کردند که ساختمان متراکم در قسمت مرکزي (نقشه – مرکزي) يا ساختمان گنبددار گرد يا چند ضلعي بود، بعدها اين نقشه در خاورميانه زمين مورد توجه قرار گرفت و معماران بيزانسي ابعاد عظيمي به آن دادند و موضوعش را به شکلهاي مبتکرانه گوناگوني تکميل کردند. در غرب از الگوي ساختمان نقشه – مرکزي عموماً براي بناهاي کوچک در مجاورت و در خدمت با سيليکاهاي اصلي مانند آرامگاهها، تعميدگاهها و نماز خانه هاي خصوصي استفاده مي شد. نمونه بسيار ظريف اين طرح نقشه – مرکزي، کليساي سانتا کوستانتسا در رم است که در اواسط سده چهارم ساخته شده بود. اين کليسا که احتمالاً در آغاز يک تعميدگاه بوده، به فاصله اندکي به آرامگاه کنستانتيا دختر کنستانتين امپراتور مبدل گرديد. پيشينيان اين کليسا را مي توان تا رسيدن به مقابر لانه زنبوري ميسني ها رديابي کرد، هرچند اين احتمال وجود دارد که سازندگانش مستقيماً از پانتئون يا بناي مدور گنبدي بر بالاي حوضچه برخي از حمامهاي عمومي مانند حمامهاي کاراکالا الهام گرفته باشند. ليکن پيکر اصلي پانتئون دستخوش دگرديسي شده است، همچنان که باسيليکاي روميان پيش از مسيحيت به باسيليکاي مسيحيت آغازين جهش پيدا کرد. در کليساي سانتا کوستانتسادايره ستونهاي دوتايي که استوانه هاي گنبد دار را نگه مي دارد، از فشار ديوارهاي بيروني خلاص شده و به قدر کافي آزاد است تا فضايي براي دالان طاق گنبدي يا غلام گردش بگشايد. به بيان درست تر، چنين به نظر مي رسد که طاق بندي ديواري باسيليکا به گرد دايره اي چرخيده، غلام گردش بر راهروهاي جانبي باسيليکا منطبق شده و مانند آنها يک رديف پنجره بلند و پر تعداد زير گنبدي پيدا کرده است. ناتوراليسم پر جلوه موزاييکهاي تجملي طاق غلام گردش حکايت از ادامه نفوذ روحيه ناشي از دين روم دارد.
تمام بناهاي مهم سده چهارم، از جمله سانتا کوستانتسا و باسيليکاهاي بزرگ طولي، ارتباط تنگاتنگي با کنستانتين و خويشان نزديکش دارند زيرا در اثر حمايت و نظارت ايشان و به عنوان کمال مطلبو جديد ايمپريوم مسيحي بود که اين ساختمانها به وجود آمدند.
گونه هاي آرامگاهي و باسيليکايي، طرحهاي مرکزي و دراز، يکي براي جاودان ساختن کسي و ديگري به منظور گردهم آيي، نخستين بار به شکلي نسبتاً از هم گسسته در طرح بازسازي شده و حدسي کليساي مزار مقدس (قيامت مورد بررسي قرار گرفته اند. امپراتور در نامه اي به اسقف اورشليم قاطعانه مي گويد که مايل است اين باسيليکا «زيباتر از تمام باسيليکاهاي ديگر در جاهاي ديگر» بشود. از ساختمان اصلي اين باسيليکا چيزي برجا نمانده است و در ساختمان باسيليکاي مزار مقدس پيش از ۳۳۳ ميلادي آغاز شده بود و در سال ۶۱۳ ميلادي به دست ايرانيان ويران گرديد و در سالهاي بعد نيز بارها ساخته و باز ساخته شد. آنچه مي توانيم بازسازي کنيم، باسيليکاي نسبتاً کوچکي است که دهليز سرگشاده کوچکي در ابتدايش قرار گرفته و به رواق واقع در خيابان رومي منتهي مي شود. در حياط پشت باسيليکا دو تا از محترم ترين نقاط واقع شده اند: صخره تصليب در يک طرف و مزار مقدس با پوششي از بناي گنبدي در عقب. اين ساختمانها از طريق کارکرد آييني شان به يکديگر مربوط مي شوند و از لحاظ معماري، يک ديوار پيراموني آنها را با هم مربوط مي کند. بناي گنبدي کليساي مزار مقدس با آنکه ظاهراً به بناي گنبدي سانتا کوستانتسا با آن گنبد مخروطي احتمالاً چوبي اش شباهت دارد، احتمالاً به ساختمانهاي مدوري همچون ساختمان گنبدي اپيداوروس که سقف شان چوبي بود ، باز مي گردد. به هر حال، کليساي مزار مقدس، گونه هاي ساختماني نقشه مرکزي و نقشه دراز را در روابط ميان اجزاي معماري، حتي اگر سست و بي نقشه باشند، در يکجا گنجانده است. وحدت کامل جزء گنبددار مرکزي و باسيليکا دويست سال بعد در وجود کليساي بزرگ اياصوفيه در قسطنطنيه تحقق خواهد يافت. پس از ترکيب مزبور، دو گونه ساختماني به راههاي جداگانه خويش ادامه خواهند داد. کليساي دراز (غالباً با چليپابندي گنبددار) در غرب، و کليساي مرکزي در شرق.
پلان کلیسای مزار مقدس
● موزاییک و نقاشی
همچنان که کارهای کلیسا سازی در دوره کنستانتین و جانشینانش به منظور برآوردن نیازهای فوری مسیحیان برای برگزاری مراسم دینی آغاز می شود و ناگهان جنبه ای رسمی و همگانی پیدا می کند، برنامه های گسترده تزیین کلیساها نیز ضروری می شود.موزاییکهای زیبای تزیینی – با خرده شیشه های براق به جای خرده مرمرهای ماتی که رومیان ترجیح می دادند در موزاییکهایشان به کار ببرند – تقریباً به طرزی ناگهانی – وسیله بیان پذیرفته شده ای گردید. موزاییک، مخصوصاً برای سطوح تخت و نازک باسیلیکاهای جدید مناسب بود و به جزء محسوس و بادوام دیوار یا گونه ای پرده منقوش معماری تبدیل شد. نوری که از ردیف پنجره های زیر گنبد به درون می تابید به صورت بازتابهای لرزانی به موزاییکها می رسید و چنان جلوه ها و تضادها و تمرکزهای ناگهانی در رنگ پدید می آورد که می توانست توجه بیننده را به ویژگیهای اصلی و مربوط آن ترکیب بندی جلب کند.
معماری بیزانس:
در سال ۳۶۴ میلادی امپراتور والینتینان یکم دیوکلسین, امپراتور روم را به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم کرد. بمنظور پیشبرد کار به جای یک امپراتور واحد، دو امپراتور مشترکاً فرمان می‌راندند. پس از کنستانتین یکم بیست امپراطور امپراطوری روم شرقی را اداره نمودند. قسطنطنیه پایتخت نیمه شرقی و میلان پایتخت نیمه غربی بود. بعداً بندر راونا در ساحل دریای آدریاتیک پایتخت نیمه غربی شد. این تقسیم بندی راه حلی عملی برای مشکلات اداره قلمرو بسیار گسترده امپراتوری روم بود. در این زمان امپراتوری قلمرو را در بر می‌گرفت که از اقیانوس اطلس در غرب تا دریای سرخ (بحیره میان سعودی ومصر) در شرق امتداد داشت.در شرق دولت هخامنشیان و ساسانیان و اعراب برای این دولت روم دشمن بزرگ بوده وبارها با این امپرا طوری جنگیدند.
معماری بیزانس با تأسیس پایتخت امپراتوری توسط کنستانتینوس اول بر کرانه ی تنگه ی بوسفوروس آغاز شد . این شهر که بعد ها به نام
کنستانتینوپولیس قسطنطنیه وسپس به نام استانبول خوانده شد ،مکانی شد برای گردهمآیی جمع کثیری از هنرمندان شرق و غرب که حاصل
هنرشان را در کلیساها وبناهایی می توان مشاهده کرد که به نام سبک بیزانس شناخته شدند . مشتق از بوزانتیون که نام یونانی این منطقه ی جغرافیایی بود .
ویژگیهای هنر بیزانسی – امپراتوری بیزانس در آغاز هنر مشخصی از آنِ خود نداشت. با گذشت مدت زمانی پس از تشکیل دولت روم شرقی، خصوصیات و عناصر هنری یونان و روم و مصر و ایران در هم آمیخت و هنری با هویت هنر بیزانسی، که نه یونانی بود و نه رومی و نه خاوری، به وجود آمد. این هنری بود رسمی و نیایشی، با وقار و دیگر جهانی، و
هنر بیزانسی هنری مسیحی بود که در دوران فرمانروایی قسطنطین از پرده خفا بیرون آمد و تا حدی جنبه رسمی یافت و در شهرهای عمده آن زمان چون میلان و اسکندریه و انطاکیه و فلسطین و بخصوص خود قسطنطنیه پایگاههایی به دست آورد. سده ششم میلادی شاهد نخستین «عصر طلایی» آن هنر شد، که ثمره بزرگش بنای/یا صوفیه بود [مقتبس از اصل یونانی «هاگیاسوفیا» به معنی «حکمت مقدس»]. این ساختمان شکوهمند در ابتدا کلیسایی بود [۳۶۰ میلادی] و دوبار طعمه آتش شد، و در ۵۳۷ به فرمان امپراتور یوستی – نیانوس در آن جایگاه بنایی پر تفصیل با گنبدی معظم برپا شد که با تعمیرات و تغییرات بعدی تاکنون برجا مانده است.
در قرون هشتم و نهم میلادی فرقه شمایل شکنان که تمثالهای جسمانی را مظهر و یادآور بت پرستی می شمردند، شمایل قدیسان را از پرستشگاهها طرد و انواع شمایل سازی [نقاشی دیواری، پیکرتراشی، نقش صورت با کاشی معرق یا موزاییک] را تکفیر کردند، که بر اثر آن نشو و نمای هنر دینی متوقف ماند، و عرصه برای رونق گرفتن هنر دنیوی و تزیینی باز شد. بار دیگر از اواسط سده نهم تا اواسط سده یازدهم [از ۸۶۷ تا ۱۰۵۷] که فرمانروایی بیزانس به دست امپراتوران مقدونی افتاد، نه تنها امپراتوری روم شرقی به اوج قدرت خود رسید، بلکه «دومین عصر طلایی» هنر بیزانسی نیز در عرصه وجود آمد، که حاصل تمایل عمومی به سوی هنر باستانی یونان و وصف تصویری تشریفات رسمی و کوکبه امپراتوری، و بخصوص نفوذ افزاینده نگاره های اسلامی بود.
در فاصله دو قرن پایان حیات امپراتوری بیزانس، یعنی از ۱۲۶۰ تا ۱۴۵۳ میلادی «سومین عصر طلایی» هنر آن سامان نیز به ظهور رسید که تعدادی نقاشیهای دیواری برجا مانده نمایانگر آن است. نکته شایان توجه اینکه در همان زمان که نیروهای مادی بیزانس به نهایت درجه صعف رسیده بود، فرهنگ و معماری و هنر آن کشور به گستردن پرتو خود بر ونیز و ایتالیای جنوبی و سیسیل و بلغارستان و سربستان و روسیه ادامه می داد
کلیسای سن ویتاله
شهر راونا سال ها پایتخت امپراطوران روم غربی بود اما در سال ۵۳۹ توسط یکی از سرداران بیزانسی تصرف و به مانند دژی مستحکم برای امپراطوری بیزانس در مقابله با هجوم غربیها گردید و پس از اتحاد این شهر با بیزانس یکی از شهرهای مهم بیزانس شد. «ژوستی نین» یکی از حاکمان راونا بناهای زیادی را بنیان گذاری نمود که مهمترین آن سان ویتاله است. با قاعده هشت ضلعی و دارای گنبدی در هسته مرکزی بنا. این بنا را می توان در ادامه سبک صدر مسیحیت نام برد که بیرون ساده و درون آن پر از تزئینات است
کلیساهایی بر اساس یک پلان مرکزی: در این بناها توجه به نقطه مرکزی است. تفاوت آن با پلان محوری در عدم وجود مانع بر سر راه گذرمستقیم به مرکز ن با و قرارگیری مؤمنان گرداگر یکدیگر در مقابل محراب می باشد . از نمونه های آن کلیساهای سان ویتاله در راونا، سن گریگوری در زوراتنتس، سانتا سرجیوس و باکوس در استانبول .
پلان کلیسای سنت سرجیوس و باکوس:
پلان باسیلیکایی:
این ساختمانها در طول یازده قرن حاکمیت روم شرقی (بیزانس) ساخته شدند و شباهتهای آشکاری با پلان باسیلیکاهای رومی داشتند. محور طولی که مدخل ورودی را به محراب کلیسا متصل می کند، در هر سمت خود با یک یا دو ردیف دالان سر پوشیده فرعی فرا گرفته شده است، و معمولاً قسمت فوقانی همین محور، به دهلیزها یا اتاق هایی خفاظت شده منتهی می گردد. در این گونه بناها، محور طولی تعیین کننده شالوده فضایی کلیسا محسوب می گردد، نه تقاطع آن با محور عرضی که از روی فضای وسیع تجمع های مشرف به محراب عبور می کند، و نه وجود پوششی بلندتر و شکوهمندتر که در محل تقاطع در محور طولی و عرضی بنا می شود، از قدر تعین آن می کاهد. این نوع پلان تفاوت اساسی ای که با باسیلیکا دارد، وجود محور عرضی ثانوی است که عمود بر محور طولی است در نقطه ورودی اصلی قرار گرفته است.
پلانهای مرکزی:
این نوع بناها یکی از پلانهای بارز و مشخص بیزانس است که در جای جای قلمرو امپراتوری ساخته شده است. در این بناها به جای توجه به محور طولی، توجه و تأکید بر نقطه مرکزی است. منشاء این گروه ساختمانی را باید از ساختمانهای رومی قدیمی دانست ولیکن کلیساها را با این سبک ایجاد نمودن، از دوره صدر مسیحیت آغاز و در این دوره به تکامل رسیده است. درباره این پلان باید به این نکته مهم در مقایسه با پلان محوری اشاره نمود، که به طور معمول مانعی بر سر راه گذر مستقیم از این فضا به مرکز بنا وجود ندارد. در این نوع بناهای آیینی مسیحیت، محراب که قطب بنا محسوب می شود، با همه زیبائی و شکوهی که از آرایش آن حاصل می شود روی به فضایی مرکزی دارد، فضایی که مؤمنان را مانند گروه نخست در طول محور طولی کلیسا مستقر نمی کند، بلکه آن را گرداگرد یکدیگر می خواهد تا در مقابل مقدس ترین مکان کلیسا یعنی محراب بایستند. از نمونه بارز این گروه می توان به کلیساهای: سان ویتاله در راونا، سن گریگوری در زوارتنتس و سانتاسرجیوس و باکوس در استانبول اشاره کرد.
بناهای با پلان ترکیبی محوری و مرکزی:
بناهای مذهبی که می توان آنها را جزو این گروه قرار داد، عموماً ویژگی های نخستین خود را از دست داده اند. این طرح نشان بر وجود کارآیی دو محور اصلی عمود بر یکدیگر (یکی طولی و تعیین کننده و دیگری عرضی و فرعی) نیست، این گروه ترکیبی از دو پلان محوری و مرکزی است. یکی از بناهای شاخص آن کلیسای «ایاصوفیه» شهر استانبول است که در حقیقت یکی از شاهکارهای معماری بیزانس است
کلیساهایی براساس ترکیب دو پلان محوری و مرکزی:
بناهای مذهبی در این گروه جای می گیرند . وترکیبی از دوپلان قبلی می باشد.ازبناهای شاخص آن کلیسای ایا صوفیه در شهر استانبول است که یکی از شاهکارهای معمای بیزانس می باشد.
کلیسا سن دمتریوس:
مسجد ایا صوفیا:
موضوع قابل توجه در این بنا کیفیت و کمیت نوری است که وارد آن می شود. زیر گنبد مرکزی ۴۰ پنجره تعبیه شده که نور را به درون وارد می کنند.
انتقال تدریجی از بدنه چهارگوش به لبه مدور گنبد به وسیله سه گوشی های کروی شکل موسوم به تاسچه انجام گرفته است.
برای حل مسئله فشار گنبد اصلی نیروبه وسیله “پندنتیوها “(تبدیلگر) که همان سه گوش های کروی است و در چهار گوشه زیر گنبد قرار دارد به چهار فیل پایه عظیم و نگهدارنده منتقل می شود.
از سوی دیگر به وسیله نیم گنبد شرقی و غربی فشار های حاصله به طرف خارج و پایین انتقال می یابد.
دوره بیزانس پسین دونوع پلان عمده رایج گردید:
۱- صلیب باز
۲- صلیب بسته
ساختمان ها به شکل مکعب گنبد دار که مکعب بر روی نوعی استوانه یا بدنه مدور نهاده شده و بالا رفته است.
کلیساها از نظر حجم کوچک، عمودی و چهار دهانه اند. سطوح دیوار بیرونی آن ها با نقش برجسته تزئین شده است.
نمونه آن ؛ کلیسای تئوتوکس در ۱۰۴۰ میلادی در شهر هوسیوس لوکاس یونان می باشد که در آن یک صلیب گنبددار وچهار بازوی هم اندازه تاغ دار(صلیب یونانی) را می توان دید.
نمونه دیگر کلیسای کاتولیکون است که در آن می توان سقفی گنبدی بر بالای یک هشت ضلعی مشاهده نمود.
کلیسای سان مارکو در شهر ونیز نیز شکل صلیب یونانی دارد که منشأ بیزانسی آن را نشان می دهد.
چند نمونه دیگر ؛ کلیسای سان آندریو کلیسای هویپ سیم ، کلیسای سان افسوس و هاگیا صوفیا در مالونیکا
کلیسای سان مارکو:
ویژگی های سبکی معماری بیزانس(۳۰۰-۱۰۰۰ میلادی)
۱- نقشه ی صلیبی یونانی با دیوارهای آجری طرح دار به شکل پیچ دار، مشبک یا هفت و هشت
۲- گنبد بزرگ بنا شده روی نیم گنبدهای معلق
۳- نمای خارجی ساده
۴- ستون های بنا شده در یک ردیف
۵- سرستون های حجاری شده سبدی شکل
۶- راهروهای پوشیده از مرمر رنگی و موزائیک های پردانه در طبقه فوقانی
موزاییک بیزانس:
هنر بیزانس با سنگ های رنگی، سفال، مکعب شیشه ای مینای دندان یا رنگی، و غیره، را به تصویر تعبیه شده است. به طور عمده برای سقف های دکوراتیو ساختمان، دیوارها و کف. در شرق باستان آغاز شد، پس از یونان و روم نیز می تواند جهانی اعمال شده است. آثار به جای مانده موزاییک از هنر بیزانس است که فراوان ترین آنها است. معماری مدرن نیز معمولا مورد استفاده قرار می گیرد را به این شکل دکوراسیون دیوار. موزاییک ما در حال حاضر نیز به طور معمول در ساخت دکوراسیون، سرامیک و موزائیک نقاشی دیواری در محبوب ترین استفاده می شود.
ویژگی های نقاشی
موزاییک بیزانس پس از پس از رونق دوران رومی دوباره به دست آمده، به دست آورد دستاوردهای هنری بالا. موزاییک های یک قطعه کوچک از سنگ مرمر رنگی و موزائیک شیشه های رنگی ساخته شده از رنگ های روشن و زنده ویژگی های اساسی آن است. برخی از کلیساهای در راونا اول یک ای شما می توانید عصر طلایی از موزاییک بیزانس را ببینید.

قبل از خرید: توضیحات محصول را به خوبی بخوانید و در صورت نیاز به راهنمایی از بخش کاربری و سیستم تیکت استفاده نمایید .
بعد از خرید: تنها راه پشتیبانی محصولات سیستم تیکت می باشد .
بعد از خرید: از پنل کاربری محصول خود را دریافت نمایید . برای دریافت آخرین نسخه محصولات و دسترسی همیشگی به محصولات خریداری شده حتما در سایت عضو شوید .

افزودن به سبد خرید
0