قیمت محصول :     48500 تومان
  افزودن به سبد خرید

سبد خرید

  • سبد خریدتان خالی است.

معماری های تک و اکوتک

بازدیدها: 11

این فایل در قالب پاورپوینت PowerPoint در ۹۷ اسلاید تهیه و تظیم و در آن به معماری های تک و اکوتک پرداخته است.
  با اوج گيري معماري در نيمه دوم قرن بيستم ومعماران براي عملي كرن طرح ها و افكار بلند پروازانه خود سعي در نو اوري وافرينشي متفاوت با گذشته داشتند. همزمان با رشد علم معماري تكنولوژي نيز در حال رشد بودو بعضي از معماران بر جسته از جمله ميس ون دروهه و لوكور بوزيه اقدام به استفاده از تكنولوژي روز در معماري كردند. فلز وبتن از عواملي بودند كه با پيشرفت علم و خلاقييت برخي از معماران تاثير شگرفي در معماري نهادند و تا به امروز نيز با تحولات جديد همچنان مورد استفاده قرار مي گيرد.
با گسترش تكنولوژي پايه هاي جنبشي جديد( كه بعدها هاي تك نام كذاري شد ) بنيان گذاري شد.براي مثال ميتوان به ساختمان سيگرام(۱۹۵۸) ميس اشاره كرد.
 درآغاز اين جنبش فن اوري تاثيرات نا مطلوبي را در معماري به جاي گذاشتو بيشتر به جنبه هاي كاركرد گرايي در معماري پرداخت و روح طراحي را در معماري نا ديده گرفت در حقيقت معماري پيچيده (فن آوري بالا )و مبهم(روح معماري)را بوجود آورد.
پس از گذشت چند سال از يك طرف مساله پيچيدگي در معماري واز طرف ديگر كم رنگ شدن عوامل محيطي در اين نوع طراحي باعث كم رنگ شدن اين جنبش گرديد.
همزمان با رشد جنبش هاي تك گروه حامي توسعه پايدار كه از سال ۱۹۷۰ شكل گرفته بوددر سال ۱۹۹۰ طي كنفرانسي ابعاد توسعه پايدار را كه شامل علم و تكنولوژي- ميگرديدبيان نمود.
مسائل ذكر شده در مورد مشكلات هاي تك واز طرفي رشد توسعه پايدار همزمان با اين جنبش عده اي از معماران را بر آن داشتكه از تكنولوژي در هماهنگ سازي طبيعت با معماري استفاده كنند.اين امر منجربه ايجاد و شكل گيري معماري اكو تك در برابر اكو تك گرديد.
با پيشرفت اكو تك انواع گوناگوني از ساختمانها در زير مجموعه اين گرايش بوجود آمد كه هر كدام ويژگيهاي خاص خود را دارد . در اين گرايش در حقيقت معماري و تكنولوژي بر روي يكديگر تاثير ومتقابل گذاشته اند نه يكطرفه.
 
از نمونه هاي شاخص اكو تك ميتوان به گنبد رايشتاك آلمان- شهرداري كاكه كاوا ـ بانك تجاري فاستر در آلمان و مركز ژان ماري اثر رنتزو پيانو اشاره كرد.
در سال ۱۹۷۱، دو معمار جوان ايتاليايي تبار به نام‌هاي ريچارد راجرز ساكن انگلستان و رنزوپيانو ساكن ايتاليا، در مسابقه طرح ساختمان مركز ژرژپمپيدو در پاريس در بين ۶۸۱ شركت كننده برنده اعلام شدند. نماي اين ساختمان را مجموعه‌اي از دودكش‌ها، آبگردان‌ها، لوله‌هاي تأسيساتي و ستون‌ها، تيرها، بادبندها، راه پله‌ها و مسيرهاي رفت‌ و آمد تشكيل مي‌داد. اين معماران آغازگر سبكي در اروپا بودند كه به نام ‌هاي ـ تك يا تكنولوژي بسيار پيشرفته معروف گرديد.
معماران اين سبك تكنولوژي را دستاورد بزرگ مدرنيته و مهم‌ترين عامل توسعه و پيشرفت در قرن بيستم می‌دانند. از نظر آنها، عصاره و مشخصه هر عصر در معماري آن دوره شكل كالبدي يافته است. به عنوان نمونه، معابد يونان باستان با آن نظم و تناسبات كامل هندسي، تبلور ذهنيت كمال گراي يونانيان باستان است و بناهاي عظيم روم باستان، نمايش قدرت امپراتوري و حكومت سزارها مي‌باشد و بالاخره كليساهاي سر به فلك كشيده گوتيك نمايش دهده ي قدرت كليسا و ذهنيت قرون وسطا است.
به همين ترتيب، ساختمان‌هاي امروز مي بايد نمايش دهنده عصارة فكري و تكنيكي عصر حاضر يعني تكنولوژي باشد. نظريات و مباني معماري مدرن و هاي ـ تك در اصول، بسيار به يكديگر نزديك است و مي‌توان گفت كه معماري‌هاي ـ تك فرزند خلف معماري مدرن است. ولي از نظر شكلي تفاوت‌هاي بين اين دو مكتب معماري مشاهده مي‌شود. به طور كلي مي‌توان بيان كرد كه ‌آن سادگي و بي‌پيرايگي كه در معماري مدرن وجود دارد در هاي ـ تك ملاحظه نمي‌شود و اگر معماران مدرن در طرح‌هاي خود ماشين را به نمايش مي‌گذارند، معماران هاي ـ تك داخل ماشيين و اجزاء آن را نشان مي‌دهند.
برج ايفل در نمايشگاه ۱۸۸۹ پاريس ساختمان ايده‌آل و آرماني معماران هاي ـ تك است. برج ايفل با ۳۳۰ متر ارتفاع و اسكلت فلزي نمايان، نمادي از دستاوردهاي تكنولوژي در عصر مدرن است.

در اكثر ساختمان‌ها، بام ساختمان به عنوان سطح پنهان و فراموش شده ساختمان فرض مي‌شود، ولي در ساختمان‌هاي هاي ـ تك ، بام سطح پنجم بنا است و كاملا طراحي مي‌شود. بخش‌هايي همچون برج هاي خنك كننده، آبگردان‌ها، پمپ‌هاي حرارتي، داكت‌ها، لوله‌هاي تأسيساتي، خرپاها، كابل‌هاي سازه‌اي و همچنين جرثقيل پاك كردن شيشه‌ها و خرپشته‌ها، همواره به عنوان بخش مهمي از ساختمان در روي بام طراحي مي‌شوند. طرح اين بخش‌ها با توجه به چهارنماي ديگر انجام مي‌شود و در معرض ديد قرار مي‌گيرد.
از ديگر معماران معروف اين سبك مي‌توان از نورمن فاستر ياد كرد.
ريچارد راجرز به عنوان نظريه پرداز اصلي سبك‌ هاي ‌ـ تك معتقد است كه « ساختمان‌هاي عصر رنسانس در فلورانس شباهتي به بافت مجاور خود و معماري گوتيك قرون وسطا نداشتند، بلكه اين معماري جلوه‌اي از تبلور عصر جديد را نويد مي‌داد».

راجرز معتقد است كه « هر بنايي بايد نمايانگر زمان خود باشد». به نظر وي در عصر تكنولو ژي نمي‌توان در خانه‌هاي يونان باستان و يا قصرهاي امپراتوري روم باستان زندگي كرد.
نكته جالب توجه اين كه در حال حاضر مرتفع‌ترين ساختمان و بزرگ‌ترين فرودگاه جهان توسط يكي از شاخص ترين معماران اين سبك يعني نورمن فاستر طراحي شده است. برج هزارة توكيو و فرودگاه جدید هنگ‌کنگ.
امورزه از درك کارهاي اين معماران ملاحظه مي شود كه با استفاده از تكنولوژي ، سعي در استفاده حداكثر از عوامل طبيعي هنچون آفتاب ، باد ، آب‌هاي زيرزميني و گياهان براي تنظيم شرايط محيطي ساختمان دارند. لذا در معماري جديد آنها كه به نام اكو ـ تك (اكولوژي + تكنولوژي) خوانده مي‌شود ، تكنولوژي در مقابل طبيعت قرار ندارد ، بلكه در كنار و به موازت طبيعت براي بهره‌برداري هرچه بيشتر از امكانات محيطي و تأمين آسايش انسان جاي دارد.
رویکرد به زیست و اکولوژی یکی از گرایش های عمده معماران های تک است . این معماران طلایه دار استفاده از عوامل اقلیمی و محیط زیست در ساختمان هستند . ” سازگاری با محیط زیست ” است .
از اصولی که در اکثریت کارهای ارائه شده در اکوتک به نظر می رسد ، می توان موارد زیر را بیان کرد  :
تهویه طبیعی با امکان جریان هوا از سقف ، تهویه مطبوع و دمیدن هوا از زیر کف ، کنترل نور و نظایر اینها ، استفاده کردن از منابع طبیعی زیر زمینی ، استفاده کردن از انرژی منابع طبیعی همچون گرما ، نور خورشید ، باد ، انرژی گرمایی ، آب باران  .

قبل از خرید: توضیحات محصول را به خوبی بخوانید و در صورت نیاز به راهنمایی از بخش کاربری و سیستم تیکت استفاده نمایید .
بعد از خرید: تنها راه پشتیبانی محصولات سیستم تیکت می باشد .
بعد از خرید: از پنل کاربری محصول خود را دریافت نمایید . برای دریافت آخرین نسخه محصولات و دسترسی همیشگی به محصولات خریداری شده حتما در سایت عضو شوید .

افزودن به سبد خرید
0