قیمت محصول :     9000 تومان
  افزودن به سبد خرید

سبد خرید

  • سبد خریدتان خالی است.

نور در معماری

بازدیدها: 0

این فایل در قالب ورد Word در ۱۸ صفحه تهیه و تظیم و در آن به نور در معماری پرداخته است.
يكي از مهمترين وجوه سنتي معماري پيشينيان اين سرزمين ، توجه به نور و روشنايي در معماري است. در بسياري از فرهنگها ، نور يا خورشيد به عنوان منبع رو شنايي عنصري خدايي محسوب مي شده و آن را ارج مي نهاده اند.(۱)

قديم ترها درباره نحوه استقرار ساختمان از نظر جهت جغرافيايي و پيكر ه بندي ساختمان ، پيكره بندي پنجره ، نازك كاري هاي داخلي ، اغلب طوري تصميم گيري مي شد كه نور طبيعي را به حد كافي در فضاهاي داخلي تضمين كند.
ما مجبوريم در مقابل خورشيد و مواردي كه مربوط به روشنايي طبيعي ساختمان ها هستند ، برخوردي چند گانه داشته باشيم . راه حل هايي كه ساكنان نواحي مختلف كشور در اثر تجربه در قرون متمادي بدست آورده اند بسيار جالب توجه است :
۱ – مناطق معتدل مرطوب : كه شامل كرانه هاي درياي خزر و دامنه هاي شمال البرزاست پلان ساختمان ها بسيار گسترده و باز بوده و بيشتر اشكال هندسي و طويل و باريك دارند. استفاده از كوران و تهويه طبيعي بدون استفاده در تمام ساختمانهاي اينگونه مناطق به چشم مي خورد و ميزان نوسان
و دماي روزانه هوا كم است. (۱)

۲ – مناطق گرم و خشك : پلا ن خانه ها متراكم و فشرده است . ساخت پنجره به حداقل ممكن كاهش پيدا كرده و استفاده از حياط هاي داخلي مشجر و معطوف نمودن فضاي زندگي به اين حياط ها كه يكي از عمده ترين مشخصات معماري در مناطق گرم و خشك است . استفاده از درختكاري براي ايجاد سايه و رطوبت نيز معمول بوده است . جهت ساختمانها در اين مناطق جنوبي يا جنوب شرقي است اين جهت از نظر كنترل و به حداقل رساندن نفوذ گرماي ناشي از تابش آفتاب بعد از ظهر تابستان به داخل ساختمان مناسبترين جهت است .(۱)

۳ – مناطق سرد : ابعاد پنجره ها در مقايسه با مناطق گرم و خشك افزايش يافته تا از گرماي مستقيم تابش و نور

خورشيد در زمستان استفاده شود.(۱)

۴ – مناطق گرم و مرطوب : تقريبا شبيه مناطق مرطوب است ، فقط ساختمان در سايه كامل قرار مي گيرد. ايوان هاي عريض سرپوشيده سايه اي كامل بر روي ديوار اتاق ها ايجاد مي كند. استفاده از باز شو ها و در و پنجره ها رو به روي هم براي ايجاد كوران در اتاق ها نيز معمول است .(۱)

به طور كلي سه امكان براي نور پردازي طبيعي وجود دارد:
الف – از طريق روزنه هايي كه فقط نور به درون راه دارد.
ب – علاوه بر ورود نور ، راه ديد به بيرون باز است .
ج – هم نور به داخل مي آيد و هم امكان ديد از هر طرف وجود دارد.
گاهي تلاش ميشود براي نور پردازي هاي داخلي از نور طبيعي نيز استفاده شود . نياز به نور در فضاهاي داخلي بر حسب نوع استفاده آنها متفاوتند. قطعا استفاده از تاريك و روشن شديد باعث خستگي مكانيسم ادراك بينايي مي شود . تجربيات به اثبات رسانده اند كه هر چه فضا روشن تر ياشد ، محيط دلپذير تري احساس مي كنيم . اما با گذشتن مقدار شدت نور از حدي معين نور مي تواند نامطلوب شود.(۱)
روزنه هاي عمودي – درها و پنجره ها – مي توانند علاوه بر عملكرد به عنوان منبع نور وسيله اي ارتباطي بين داخل و خارج باشند ؛ اما پنجره هاي سقفي بيشتر جنبه نور گيري دارند و كمتر وسيله ارتباطي با بيرون هستند.(۱)
عواملي كه باعث بوجود آمدن پنجره هاشدند عبارت اند از : نور و تهويه هواي اتاق ها و مكان هاي مورد استفاده ؛ و اينكه پنجره ها چگونه بايد باشند تا كاربرد مناسبي را ايفا كنند و از لحاظ معماري با خود بنا سازگاري داشته باشند ، موجب پيدايش انواع پنجره ها شده است. چون نور جدا از نقشي كه در جهت روشنايي بخشيدن به درون ساختمان دارد ، در زمينه تزيينات معماريايران در تمام ادوار جدا از دقت و ظرافت آن ، نمودار روشني و شادي نيز بوده و هست ، هنرمند ايراني در تزيينات از عناصري استفاده مي كند كه بتواند به هدف نور پردازي خود جامه ي عمل بپوشاند ؛ از جمله اين تزيينات ، استفاده از مقرنس
است كه براي جلب نور و پخش آن به درجات دقيق و باريك و كيفيت در كنترل آن به كار رود . استفاده از رنگ ها در بنا بويژه در روشنايي آن مؤثر است ، و با توازن و هماهنگي رنگ ها ست كه به نقش و جايگاه آن در روشنايي و شفافيت بنا پي مي بريم. همچنين استفاده از پنجره هايي با شيشه هاي رنگي نيز در تحقق اين هدف به معمار كمك شاياني خواهد كرد.(۲)
مي توان اشاره كرد كه استفاده از كف و ديوارهاي صيقلي براي جذب و بازتاب نور ، استفاده از مقرنس براي گرفتن ، شكستن و پخش نور ، گنبدهايي كه بر حسب ساعات مختلف روز و شدت و ضعف نور چرخان به نظر مي آيند، سر در هايي كه نور خورشيد با عبور از قسمت هاي تزييني آنها به آنها شكل مي دهد ، حتي آيينه ها و كاشي ها ي درخشان و براق ، چوب هاي مذهّب و مرمرهاي صيقلي كه همگي مي درخشند تماما نيازمند دريچه هايي هستند به سوي نور .(۲)
عناصر نور گيري در معماري سنتي ايران از دو جهت مورد مطالعه قرار مي گيرند : گروه اول به عنوان كنترل كننده هاي نور ، مانند انواع سايه بانها ، و گروه دوم نورگيرها. عناصري كه به عنوان نور گير مطرح مي شوند ، نام هاي مختلفي دارند كه عبارت اند از : روزن ، شباك ، در و پنجره مشبك ، جامخانه ، هورنو ، ارسي ، روشندان ، فريز و خوون ، گلجام ، بالكانه ، پاچنگ ، پاچلاقي و تهراني ؛ عناصري مانند شباكها و پنجره هايي با شيشه هاي رنگي و گره چيني (ارسي) به جز نور گيري نقش كنترل كننده نيز دارند.(۲)

قبل از خرید: توضیحات محصول را به خوبی بخوانید و در صورت نیاز به راهنمایی از بخش کاربری و سیستم تیکت استفاده نمایید .
بعد از خرید: تنها راه پشتیبانی محصولات سیستم تیکت می باشد .
بعد از خرید: از پنل کاربری محصول خود را دریافت نمایید . برای دریافت آخرین نسخه محصولات و دسترسی همیشگی به محصولات خریداری شده حتما در سایت عضو شوید .

افزودن به سبد خرید
0