قیمت محصول :     15000 تومان
  افزودن به سبد خرید

سبد خرید

  • سبد خریدتان خالی است.

نور

بازدیدها: 0

این فایل در قالب ورد Word در ۳۰ صفحه تهیه و تظیم و در آن به نور پرداخته است.
معماریمدرن امروزی راه خود را به استادیوم‌های ورزشی نیز باز کرده است. در این مطلب به سراغ یکی از این استادیوم‌ها خواهیم رفت که به تازگی در کشور بلاروس افتتاح شده است.گروه معماری OFIS، به تازگی ساخت استادیوم ورزشی بوریسوف (Borisov)، در بلاروس را به پایان برده است، ورزشگاهی که شبیه به حلقه‌ای متورم با حفره‌های متعدد است. ظرفیت این استادیوم ۱۳٫۰۰۰ نفر بوده و قرار است به عنوان ورزشگاه خانگی تیم FC Bate، مورد استفاده قرار گیرد.
از آنجایی که محل قرارگیری این ورزشگاه در نزدیکی جنگل بوده، سعی شده تا تعداد بیشتری درخت در مجاورت آن باقی بمانند. این ورزشگاه همچنین دارای ۶۲۰ جایگاه برای مهمانان ویژه، ۱۰۰ جایگاه مناسب گزارشگران خبری و مطبوعاتی و پارکینگی با ظرفیت ۸۰۰ خودرو است.
این ورزشگاه در حاشیه‌ی شهر و در نزدیکی جنگل واقع شده است.
کلیت نمای بیرونی این سازه از قابی فلزی از جنس آلومینیوم شکل گرفته که دارای حفره‌هایی حباب مانند است، حفره‌هایی که در اصل پنجره‌های این ورزشگاه را شکل می‌دهند.
این قاب فلزی همچنین تا نزدیکی زمین امتداد یافته و ورودی‌هایی این ورزشگاه را در برگرفته است.
نمایی از فضای داخلی این سازه، ظرفیت این استادیوم ۱۳٫۰۰۰ نفر است.
شب هنگام، به لطف نورپردازی ویژه و همچنین این قاب آلومینیومی حفره‌دار، فضای داخلی این سازه، به زیبایی هر چه تمام‌تر خودنمایی می‌کند.
مصالح به کار رفته در ساخت این سازه شامل بتن، داربست فولادی و قاب آلومینیومی است. پروژه ساخت این بنا در سال ۲۰۱۰ آغاز شده و عملیات احداث آن در سال ۲۰۱۴ به اتمام رسید.
شکل مدور و خاص این سازه همچنین در بهینه سازی و تقویت صدای تشویق تماشاگران و بالا بردن سطح شور و هیجان بازی نقشی مهم ایفا می‌کند. فضایی به وسعت ۳٫۰۰۰ فوت مربع در اطراف این سازه و برای رفت و آمد تماشاگران و عموم در نظر گرفته شده است. همچنین برای راحتی هر چه بیشتر تماشاگران، مسیرهای متعددی برای عبور و مرور به پارکینگ این استادیوم که رو به سمت جنگل گسترده شده، تعبیه شده است.
باد و امواج
مركز فرهنگي حيدر علي اُف آذربايجان – زاها حديد
عضو سابق اتحاد جماهير شوروي، طراحي شهري و معماري باكو پايتخت كشور آذربايجان واقع در ساحل غربي درياي خزر، به شدت تحت تاثير طرح ريزي آن دوران بوده است. از زمان استقلال اين كشور در سال ۱۹۹۱ آذربايجان سرمايه گذاري هاي سنگيني در مدرن سازي و توسعه زيرساخت ها و معماري باكو انجام داده است و از ميراث معماري شوروي به تدريج دور گشته است.
پس از برگزاري مسابقه اي در سال ۲۰۰۷ ، شركت معماري زاها حديد براي طراحي مركز فرهنگي حيدر علي اُف برگزيده شد.
اين ساختمان براي تبديل شدن به محل اصلي برنامه هاي فرهنگي كشور طراحي گشته است، فرم و هندسه ي شگفت اين بنا در مقابل معماري خشك دوران شوروي كه در باكو بسيار رواج داشته قرار گرفته است و به جرأت آن را در هم مي شكند، از سوي ديگر اين بنا درك و احساسات لطيف فرهنگ آذري را به نمايش ميگذارد و چهره ي خوش بين يك ملت را نشان ميدهد كه نگاهشان رو به سوي آينده است.
طرح مركز فرهنگي حيدر علي اُف، ارتباطي سيال و پيوسته بين درون ساختمان و ميدان اطرافش برقرار كرده است.
اين ميدان به عنوان سطح زمين كه به تمام قسمت هاي بافت شهر باكو دسترسي دارد خيز برميدارد تا فضاي عمومي داخل ساختمان را در برگيرد و سلسله مراتب فضاهاي به هم پيوسته براي مراسمات و اتفاقات فرهنگي معاصر و سنتي آذربايجان را تعريف نمايد.
فرم بندي حجم به نحوي استادانه، با امواج و انشعاب، تا شدگي ها و انعطافش سطح ميدان را به چشم انداز معمارانه اي مبدل نموده كه عمكردهاي بسياري ايفا مي نمايد از جمله خوشآمدگويي، دعوت، پذيرايي و هدايت بازديدكنندگان به سطوح مختلف درون بنا.
ساختمان با حالت خاص خود مرز اختلاف مرسوم ميان بناي معمارانه و چشم انداز شهري را محو نموده است.
ساختمان چه به لحاظ طراحي داخلي و چه طراحي بيروني اين ميدان را در لفاف خود گرفته است، به آن شكل داده و به زمين مي نشاند.
سياليت و جريان در معماري اين منطقه چيز جديدي نيست. در معماري اسلامي رديف ها، شبكه ها، يا دنباله ستون هايي كه رو به بي نهايت ميروند همانند درختان در جنگل، فضايي عاري از وقفه ايجاد مي نمايند و الگوهاي تزئيني و خطاطي هاي به هم پيوسته كه از كف فرش ها تا ديوار، از ديوارها تا سقف و از سقف ها تا گنبد امتداد يافته اند ارتباط يكپارچه اي را نشان ميدهد كه مرزهاي عناصر معماري و سطح زمين اقامتي را در خود محو نموده است.
هدف طراح پيوند دادن درك تاريخي از معماري اين محل نه بوسيله ي تقليد يا تحديد استفاده از اشكال آن بلكه ارتقاء آن به تفسير محكم امروزين بوده كه يك درك ظريف و بي بديل را منعكس ميسازد.
در پاسخ به اُفت مستقيم ارتفاع توپوگرافي كه معمولاً باعث تقسيم شدن سايت به چند سطح و طبقه ميشود اين پروژه يك تراس دقيق ارائه كرده كه با شيب سايت همراه شده و ارتباطات و مسيرهاي ثانويه بين ساختمان، ميدان شهر و پاركينگ زيرزمين را كنترل ميكند. به گزارش معماري نيوز، اين راه حل از حفاري هاي اضافي جلوگيري كرده و شرايط نامساعد سايت شيب دار را به مزيت كليدي در طراحي مبدل ساخته است.
يكي از عناصر چالش بر انگيز و البته مورد انتقاد، موضوع توسعه ي معمارانه پوسته ساختمان بوده است. جاه طلبي معمار رسيدن به سطح نمايي بوده كه در حالتي موزون بسيار به هم پيوسته و يكپارچه باشد و تماماً يك جنس به نظر آيد. اين امر توسط يك دامنه وسيع از عمليات فوق تخصصي، ساخت و ساز منطقي و سيستم هاي تكنيكي كه همه بايد يكجا جمع و متحد ميشد ميسر گشت.
استفاده پيشرفته از برنامه هاي رايانه اي اجازه كنترل پيوسته و برقراري ارتباطات پيچيده بين تمام اجزاي مختلف شركت كننده در اين پروژه را داد.
سازه ي مركز فرهنگي حيدر علي اُف متشكل از مشاركت دو سيستم است؛ سازه بتني كه با سيستم سازه فضاكار تركيب گشته تا به ستون هايي با فواصل وسيع دست پيدا نمايد و بدين جهت عناصر عمودي سازه توسط سيستم ديوارها مستور گشته اند تا بازديدكنندگان سياليت و جريان بدون وقفه در فضاي داخل را تجربه نمايند.
هندسه ويژه ي سطوح، نيازمند يك سازه ي بي قيد و شرط و شگرف بود و بدين جهت ستون هاي خميده چكمه اي در سازه به كار رفت كه ساخت پوسته واژگون شده سطوح را از سطج زمين تا غرب ساختمان امكان پذير سازد و كام و زبانه اي كه از سر تيرهاي پيش آمده باريك ميشوند و پوشش ساختمان را تا شرق سايت پشتيباني ميكنند به كار رفت.
سيستم سازه فضاكار امكان خلق فرم آزاد سازه را ميسر كرد و زمان قابل توجهي را در پروسه ساخت و ساز صرفه جويي نمود، زيرسازي بنا با ارتباط منعطف ميان شبكه صلب سازه فضايي و درزهاي فرم آزاد پوشش نما درهم آميخته شده است.
درزهاي موجود در نما ناشي از پروسه منطقي سازي هندسه پيچيده، به صورت كاربردي و زيبايي شناختي در اين پروژه است.
فيبر شيشه اي بتن مسلح يا GFRC و فيبر شيشه اي پلي استر مسلح يا GFRP به عنوان متريال ايده آل براي پوشش اين ساختمان انتخاب گرديدند زيرا اين متريال ها خاصيت قدرتمند پلاستيكي يا انعطاف پذيري بالايي دارند و در عين حال پاسخگوي نيازهاي بسيار متنوع كاربردي مرتبط با موقعيت هاي گوناگون در ميدان، فضاهاي سنتي و درون ساختمان هستند
در اين تركيب بندي معمارانه اگر سطوح را موسيقي فرض كنيم آنگاه درزهاي مابين همانند ريتم موسيقي است. مطالعات فراواني بر روي هندسه سطوح صورت گرفته تا پنل ها به صورت منطقي و رياضي ارتباط خود را در امتداد ساختمان و محوطه به صورت پيوسته حفظ نمايند.
اين قطعات بر دگرگوني يكپارچه و جنبش ضمني هندسه سيال خود تاكيد مي نمايند و راه حل كاربردي براي مشكلات ساخت و ساز مثل توليد، جابجايي و سرهم بندي ارائه نمودند و به مسائل تكنيكي از جمله حركات موضعي ناشي از پيچش و انكسار، بارهاي خارجي، تغييرات دمايي، زمين لرزه و نيروي باد پاسخگويي مناسب داشتند.
براي تاكيد بر يكپارچگي ارتباط ميان درون و بيرون ساختمان، نورپردازي اين مجموعه با ظرافت قابل ملاحظه اي مورد توجه قرار گرفته است.
استراتژي نورپردازي در روز و شب با هم متفاوت است. هنگام روز حجم ساختمان نور را منعكس مي سازد و بر اساس حركت خورشيد و نقطه ديد پرسپكتيو جلوه ي ساختمان پيوسته در تغيير است.
استفاده از شيشه نيمه انعكاس دهنده به بيننده جلوه هاي متناوب كوتاه ارائه ميكند و نگاه را كنجكاوانه به دنبال خود ميكشد بدون اين كه خط سير روان درون ساختمان را فاش سازد. در هنگام شب اين خصيصه به نحو استادانه اي توسط وسايل نورپردازي در زير لايه ها كه سطوح داخلي را نسبت به بيرون كاملا تميز ميدهد به كار رفته است و يك تركيب بندي رسمي براي برنامه هاي دربرگيرنده اش ارائه ميدهد و البته پيوستگي ميان درون و بيرون را نيز حفظ مينمايد.
نقش اين مركز پيرامون چشم انداز وسيع فرهنگي اش با تحقيقات و مطالعات گسترده پيرامون زمينه و توپوگرافي سايت عجين شده است.
به كار بستن اين ارتباط مشخص باعث گشته اين طراحي در زمينه خود به نحو احسنت هم نشست گردد و در مجموع امكان برگزاري مراسم متنوع فرهنگي را براي يك ملت به ارمغان آورد.
در انتها گفتني است كه معمار ايراني تيم طراحي شركت زاها حديد، خانم “سارا شيخ اكبري” مسئوليت طراحي داخلي اين پروژه را بر عهده داشته است.
باد
شرکت Venger Wind و شرکت توزیع کننده‌ی انرژی‌های تجدید پذیر آمریکا، SWG Energy، به تازگی بزرگ‌ترین پشت بام مجهز به مزرعه‌ی بادی را در بالای ساختمان بنیاد تحقیقاتی پزشکی اوکلاهما راه‌اندازی کردند. شرکت Venger Wind، هجده توربین عمودی V2 را روی پشت‌بام ساختمان مذکور نصب کرد. اکنون این ساختمان، یک ساختمان تحقیقاتی سبز بدون تولید گاز‌های آلاینده است.
توربین‌های بادی چند جهته برای استفاده در ساختمان‌ طراحی شده‌اند که از انرژی‌ باد در جهت‌های شما و جنوب استفاده می‌کند. استفاده از ۱۸ توربین بادی موجب شده است تا این ساختمان، بزرگ‌ترین ساختمان با انرژی بادی در آمریکا شناخته شود.
برخلاف اکثر توربین‌های بادی عمودی که کوچک هستند، توربین‌های بادی V2 عظیم هستند. این توربین‌ها ۵٫۶ متر ارتفاع دارند و توان نامی هر کدام به ۴٫۵ کیلووات می‌رسد. برخلاف توربین‌های معمولی که از انرژی برق شبکه برای شروع استفاده می‌کنند، این توربین‌ها با سرعت ۸٫۹ مایل بر ساعت یا حدود ۱۴ کیلومتر بر ساعت شروع به تولید برق می‌کنند که پایین‌تر از میانگین سرعت باد در شهر اوکلاهما است.
Vinger Wind یک کمپانی تکنولوژی پاک جهانی است که توربین‌های بادی کوچک‌ را تولید و عرضه می‌کند. توربین‌های V2 آن‌ها بر اساس توربین‌های Sigurd Johannes Savonius است که در سال ۱۹۲۲ برای اولین بار به دست Savonius اختراع شدند.

برج بادی تایوانی و پوششی از صدها توربین بادی و چراغ‌های LED
یک شرکت پکنی به نام Decode Urbanism Office یک برج مفهومی طراحی کرده است که نمای خارجی آن متشکل از صدها توربین بادی کوچک است که قادرند برق کافی برای کل ساختمان را تولید کنند. در طول شب، ژنراتورهای شبیه به الماس با صدها چراغ LED کوچک نورانی می‌شوند.
این ساختار ۳۵۰ متری برای وزارت اکتشافات شهری شهر تایچونگ تایوان در نظر گرفته شده است ولی برای مقاصد تجاری مانند فضاهای نمایشگاه، موزه و نواحی خرده فروشی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع نمای خارجی این ساختمان با الهام از شکوفه‌ی آلو- گل ملی تایوان و چین- طراحی شده است به طوری که متناسب با جهت و شدت باد عکس‌العمل نشان می‌دهد
.
ژنراتورهایی که به منظور استفاده از انرژی باد تعبیه می‌شوند، با شبکه‌ی بیرونی ساختمان یکپارچه سازی شده و توسط باد به گردش در می‌آیند. هر توربین دارای چراغ LED منحصر بفرد خود می‌باشد. چراغ LED مذکور متناسب با انرژی تولید شده توسط توربین مربوط به خود، قسمت کوچکی از نمای خارجی ساختمان را روشن می‌کند. این ایده‌ی طراحی به تولید یک جریان پالسی نور که در طول نمای خارجی ساختمان به جریان در می‌آید منجر می‌شود. همان طور که میزان نور تولید شده LEDها متناسب با سرعت گردش توربین است، رنگ تولید شده توسط چراغ‌ها نیز متناسب با دمای هوا و فصل‌ها می‌باشد.
مقطع فولادی که با بتن پر شده، از سطح زمین، موج‌های سینوسی را دنبال کرده است. قابلیت تولید انرژی بادی به همراه چراغ‌های LED و این طراحی زیبا، این برج مفهومی را تبدیل به یک “رمزگشای طبیعت” کرده‌اند.
ساختمان پشمالوی سوئدی انرژی باد را به دام می‌اندازد
گاهی ایده‌هایی به ذهن برخی از انسان‌ها خطور می‌کند که شاید تا آن زمان به ذهن هیچ شخص دیگری خطور نکرده باشد. خس‌خراش، نی‌خراش، پوشال خراش یا هرچه که می‌خواهید اسمش را بگذارید، آسمان‌خراشی است که حاصل تلاش‌های لابراتور معماری Belatchew می‌باشد. این آسمان‌خراش با پوسته‌ای مویین پوشیده شده به طوری که می‌تواند با انرژی باد، الکتریسیته تولید کند. این طراحی در نگاه اول شاید مانند یک شقایق دریایی به نظر بیاید ولی با رشد تکنولوژی، دست‌یابی به چنین چیزی در آینده چنان دشوار نخواهد بود.
با وجود اینکه تلاش های زیادی در راستای استفاده از انرژی بادی در شهرها صورت گرفته است (به دو لینک انتهای مطلب مراجعه فرمایید)، همچنان یک موضوع چالش برانگیز محسوب می‌شود زیرا مشکلات خاص خود را دارد که قبلاً در برخی از مطالب اکوگیک به آن اشاره شده. برای مثال استفاده از توربین‌های بادی سنتی در شهرها تا حدودی غیر ممکن است و باید به دنبال توربین‌هایی بود که سروصدا نداشته، فضای زیادی را اشغال نکنند و برای محیط شهر خطر‌آفرین نباشند. آسمان‌خراش مذکور طرحی است که قصد دارد این مشکلات را پشت سر بگذارد و برای شهرنشینان سوئدی برق تولید کند. این ساختمان در واقع با پوشش مویین خود از انرژی باد برای تولید برق استفاده می‌کند، بدون اینکه دست به دامن توربین‌های بادی شود.
سیستم نصب شده روی این آسمان خراش از تکنولوژی فیزوالکتریکی که انرژی جنبشی ناشی از باد را به الکتریسیته تبدیل می‌کند بهره می‌جوید. ارتعاشات اجزاء کوچک روی این ساختمان برای پرندگان یا انسان‌ها خطرناک نمی‌باشد و همچنین مانند توربین‌های بادی سنتی سروصدا و آلودگی صوتی زیادی تولید نمی‌کنند.
این طرح، جهت گسترش و توسعه‌ی یک برج در استکهلم سوئد می‌باشد که روند ساخت آن در سال ۱۹۹۷ به پایان رسیده است. لابراتور Belatchew با این طرح جدید، برای بخشیدن زندگی تازه به این پروژه‌ی قدیمی پا به میدان گذاشته است و همچنین با بکار بردن تکنولوژی و ادغام آن با طراحی منحصر بفرد قصد دارد دیدگاه ما نسبت به شهرها را تغییر دهد. در پایان پیشنهاد میکنم از دو مطلب زیر با موضوع مرتبط دیدن فرمایید:
پل دونگایی
این پل که بخش مهمی از پروژه توسعه بزرگترین بندر آب های عمیق جهان، یعنی بندر شانگ های چین است دارای ۲۰ مایل (تقریبا ۳۲ کیلومتر) طول و شش خط عبوری است. پل که به صورت معلق (کابلی) عمل می کند شانگ های را به جزیره یانگشان که بزرگترین بندر کانتینری و اولین منطقه آزاد تجاری چین است متصل می کند. برای جلوگیری از اثرات باد و موجها پل به شکل حرف S ساخته شده است. ساختن پل ۱٫۲ میلیارد دلار هزینه داشته است و موقتا طولانی ترین پل جهان است. در سال ۲۰۰۸ پلی در نزدیکی این پل به طول ۲۲ کیلومتر افتتاح خواهد شد
استادیوم ویمبلی:
این استادیوم که در سال ۱۹۲۴ در شهر لندن ساخته شده بود هم اکنون باز سازی شده است و با گنجایش ۹۰۰۰۰ صندلی بزرگترین استادیوم فوتبال جهان خواهد بود. نماد قبلی استادیوم دو برج حدودا ۳۰ متری بودند که اکنون با یک قوس به ارتفاع ۱۳۲ متر جایگزین شده است. این قوس ۵۰۰۰ تن از مجموع وزن ۷۰۰۰ تنی سقف متحرک ورزشگاه را تحمل می کند. این ایده نیاز به ستون در ورزشگاه را مرتفع ساخته است و بنا بر این دید تماشاچیان صد در صد خواهد بود. قوس استادیوم از همه جای شهر لندن قابل دیدن است.
بیگ دیگ هاوس
این ساختمان در لکزینگتون ماساچوست ممکن است در نگاه اول معمولی به نظر برسد ولی برتری آن در این است که این ساختمان کلا از ضایعات ساختمانی در پروژه های بزرگ عمرانی شهر ماساچوست ساخته شده است.
ساختمان ایالتی سانفرانسیسکو
این ساختمان اولین برج در آمریکا است که در ۷۰ درصد آن، سیستم تهویه مطبوع حذف شده است. نمای خارجی ساختمان که به صورت کامپیوتری کنترل می شود به تغییرات جوی حساس است و ساختمان را با شرایط محیط هماهنگ می کند. در همه جای این سازهسیستم تهویه طبیعی وجود دارد
وزارت کشور ولز :
این ساختمان تماما از مصالح محلی قابل بازیافت ساخته شده است و درای سیستم تهویه طبیعی است. در حالیکه معمولا در ساختمان های دولتی از دیوار استفاده می شود در این سازه برای تاکید بر شفافیت همه چیز، از شیشه به جای دیوار استفاده شده است.
گلن هاوس :
این ساختمان در سانتامونیکا کالیفرنیا بهترین نمونه از سازه های سازگار با محیط زیست است. این ساختمان برق و آب مصرفی خود را خودش تولید می کند و در آن بر مصرف بهینه انرژی تاکید شده است.
فروشگاه اپل ( خیابان پنجم):
این فروشگاه تازه تاسیس اپل در نیویورک همانند محصولات اپل خیره کننده است. این مکعب با بعد ۱۰ متر یک راه پله شیشه ای به سمت زیر زمین دارد که مصرف کنندگان را به بهشت محصولات کامپیوتری هدایت می کند. همچنین در ان از مدرنترین سیستم های فروش استفاده شده است.
ساختمان هرست :
این ساختمان ۴۶ طبقه در نیویورک یک ساختمان سبز است. شکل منحصر به فرد آن باعث ۲۰درصد صرفه جویی در فولاد مصرفی برای ساخت سازه شد. تنظیم نور در داخل ساختمان توسط حس گر های حساس به نور خورشید انجام می شود. در بیشتر مواقع سال هوای بیرون ساخنتمان برای تهویه مطبوع ساختمان استفاده می شود بنابراین این ساختمان ۲۲ % کمتر دی اکسید کربن وارد هوا می کند.
گلخانه دیویس :
این ساختمان که در انگلیس ساخته شده است آمیزه ایست از تکنولوژی مدرن و روش های بهینه طراحی. مجاری تهویه در هنگام بارندگی به طور خودکار بسته می شوند. هوای ورودی به گلخانه پیش از وارد شدن در یک هزارتوی بتنی زیرزمینی خنک می شود. شکل منحصر به فرد سازه باعث می شود که همزمان با بالا رفتن هوای گرم در مجاری تهویه هوای خنک به داخل گلخانه مکیده شود.
موسسه پزشکی هوارد هیوز :
این موسسه پزشکی که سالیان متمادی بورس های تحصیلی به محققین پزشکی در جهان اعطا کرده است، تنها راه پیشرفت سریع پزشکی را در دور هم جمع کردن پزشکان در یکجا یافته است. به همین دلیل مجموعه ژانلیا را ساخته است که دارای ۷۰۶۰۰ متر مربع زیر بنا است و بهشت محققین پزشکی نام گرفته است. این ساختمان اگر در ارتفاع ساخته می شد ۸۵ طبقه می داشت
برج مفهومی KAMJZ با استفاده از آب باران خود را در برابر زلزله ایمن می کند
شرکت معماری لهستانی KAMJZ در حال ایجاد یک طراحی مفهومی برای مرکز فرهنگی شهر تایچونگ در تایوان است که در آن، طراحی پایدار را با ویژگی‌هایی مقاوم در برابر زلزله ترکیب می‌کند. تایوان به دلیل جمعیت بالا، ویژگی‌های جغرافیایی و توزیع نا متوازن باران، در دسته کشورهای کم آب قرار دارد و تنها ۲۰% از آب آن برای مصرف باقی می‌ماند که سبب می‌شود تا آب، یک منبع گران‌بها در آن کشور محسوب شود. این برج آب را جمع‌آوری می‌کند تا از این مشکل بکاهد و در زمان زلزله نیز نیروهای ارتعاشی را منظم و خنثی می‌کند.
در ادامه با اکوگیک باشید تا دریابید که چگونه چنین طرحی امکان‌پذیر خواهد شد.
این ساختمان سبز قادر است تا با جمع کردن آب باران در بارش‌های سنگین و با استفاده از وزن خود در کنار مجموعه‌ای از ویژگی‌های طراحی شگفت انگیز به عنوان مکانیزم دفاعی در برابر زلزله عمل کند. حرکت موج‌ها و وزن آب در داخل مخازن، بسته به عنوان وزنه تعادل در برابر نیروهای ارتعاشی عمل خواهد کرد و به منظم سازی و مهار نوسانات ساختمان کمک می‌کند. این مخازن در کنار ساختاری که در آن با استفاده از افزایش تعداد ستون‌ها اتصالات قطری به حد اقل می‌رسد، نمای بلند و شکل تراس بندی شده‌اش ثابت کرده که بهترین عملکرد را هنگام زلزله دارد.
برای بهبود تأثیر گذاری ویژگی‌های بالا سهم پوشش ساختمان به حداقل رسیده، قسمت همکف (محوطه ساختمان) بالاتر برده شده است تا آب بیشتری را در خود نگه دارد و تا حد ممکن فضای سبز ایجاد شود.طبقات و اتاق‌های داخل ساختمان ، طبقه‌ی همکف ،همین‌طور تمام راه های ورودی و گذرگاه‌ها دارای یک سیستم جمع آوری چند لایه هستند ، که از طراحی پر منفذ و نفوذ پذیر برای ذخیره آب بهره می‌برند.
نمای خارجی ساختمان از نظر زیبایی شناختی هم دلپسند و هم کاربردی است که بر روی جمع آوری آب و افزایش کیفیت آن تمرکز دارد. شکل سیال آب به حرکت طبیعی آن کمک می‌کند تا به وسیله شبکه بندی موجود در تراس‌ها از بالای ساختمان به پایین بیاید. به محض این که یک مخزن سرریز می‌کند، آب به مخزن بعدی سرازیر می‌شود، سپس به مخزن بعدی و همین‌طور تا آخر و رسیدن به پایین‌ترین طبقه، این روند سبب می‌شود تا اطمینان حاصل شود که آب تا بالاترین ظرفیت ممکن ذخیره و استفاده شود.
امیدواریم هرچه زودتر شاهد تحقق این معماری سبز در تایوان باشیم و ببینیم در عمل چنین ساختمانی چگونه خواهد توانست از دغدغه و مشکلات مرتبط با آب بکاهد.
تأمین برق خانه کوچک Arrowtown در نیوزلند توسط انرژی زمین گرمایی
Arrowtown House خانه‌ای کوچک و ساده در حاشیه شهری تاریخی در South Island نیوزلند است. اطراف خانه توسط درختان احاطه شده و طراحی کوچک و ساده آن به طور کامل با ساختار تاریخی منطقه هماهنگی دارد. این خانه ساده و کم ادعا که توسط Kerr Ritchie طراحی شده است، از مواد اولیه محلی و با اصول خورشیدی پسیو ساخته شده و انرژی خود را از منابع زمین گرمایی دریافت می‌کند.
Arrowtown House با مساحت ۱۳۰ مترمربع، خانه‌ای جمع و جور و باکیفیت است که در سراشیبی نزدیک مرکز شهر قرار دارد. جلو خانه رو به شمال است که تا حد ممکن پذیرای نور طبیعی باشد، و پشت آن نیز به سمت خیابان‌های شلوغ است. داخل خانه روشن است و هوا به راحتی درون آن گردش می‌کند و اسباب خانه نیز به طور سفارشی با چوب کاج‌های محلی ساخته شده‌اند.
به دلیل این که این خانه روی زمینی شیب‌دار واقع شده، به صورت پله‌ای ساخته شده و دارای چندین سطح مختلف است، تعداد زیادی پنجره دو لایه نیز دارد که به صرفه جویی در مصرف انرژی کمک می‌کند و درعین‌حال مناظری بسیار زیبا از کوهستان‌های اطراف فراهم می‌آورد. این خانه چند لایه بی‌نظیر از با اصول خورشیدی پسیو ساخته شده است، و از انرژی زمین گرمایی یا ژئوترمال نیز استفاده می‌کند تا وابستگی خود به انرژی‌های کربنی را کاهش دهد.
در مورد شیوه دقیق استفاده از انرژی زمین گرمایی در این خانه، اطلاعاتی توسط منابع موجود منتشر نشده.
احداث آسمانخراش مولد انرژی، طرح پایانی پروژه مرکز فرهنگی سبز آدلاید
به دلیل جابه¬جایی مکان فعلی بیمارستان سلطنتی آدلاید، دولت جنوب استرالیا فراخوانی بین المللی جهت رقابت بر سر ارائه¬ی رویکرد جدیدی در نوع کاربری مکان کنونی بیمارستان داشته است. احسان رحمانی که با “لابراتوار کوچک طرح¬های عظیم معماری” همکاری دارد، پروژه¬ای برای توسعه¬ی مرکز فرهنگی شهر آدلاید دارد که با موزه¬ی هنر معاصر کامل می¬شود. این پروژه طرفدار طراحی هوشمند و پایدار است، و کاربرد دوچرخه را در پارک با احداث مسیری منحصر به فرد واقع در بالای زمین با چشم¬اندازهای وسیع افزایش می-دهد که درصد پایین قبلی جهت “کاربرد اتومبیل برای رسیدن به محل کار” در شهر آدلاید را (تا زیر ۵۰ درصد) هرچه بیشتر کاهش می¬دهد. ویژگی برج اصلی موزه¬ی هنر معاصر، سیستم نمای هوشمندی است که برق تولید می¬کند و آب باران را جهت ذخیره¬سازی جذب می¬کند.
آشنایی با اولین خانه “انرژی مثبت” دنیا: خانه آفتاب‌گردان
یکی از زیبایی‌های طبیعت، گل‌های آفتاب‌گردان هستند که خورشید را همچون معشوق خود دنبال می‌کنند. برترین تکنولوژی‌های دنیا نیز آن‌هایی هستند که از طبیعت و قوانین جاری در آن الهام گرفته‌اند.
خانه‌ی گردان خورشیدی، زاییده‌ی افکار آقای رالف دیچ (Ralph Disch) برای توسعه خورشیدی ساننشیف (Sonnenschiff) و جنبش خورشیدی مدرن در آلمان است. این خانه، به طور کامل از مزیت انرژی خورشیدی بهرمند می‌شود زیرا متناسب با زاویه‌ی تابش نور خورشید، می‌چرخد. این منجر می‌شود تا فضای داخلی خانه نیز از طریق پنجره‌های سه‌گانه به بهترین شکل ممکن از نور طبیعی خورشیدی بهرمند شود. بنابراین، پنل‌های خورشیدی و لوله‌های گرمایشی خورشیدی که در بام خانه نصب شده‌اند به خوبی با گرمای خورشیدی تغذیه می‌شوند. نتیجه‌ی آنچه که خدمتتان عرض شد، اولین خانه‌ی مدرن “انرژی-مثبت” در دنیا است که حدود ۵ برابر انرژی مورد نیاز خود را تولید می‌کند.
بیست و پنج سال قبل، وقتی مسئولین فرایبورگ آلمان تصمیم به احداث یک نیروگاه انرژی اتمی در آن حوالی گرفتند، آقای رالف با شور و نشاط در جهت جلوگیری از احداث آن نیروگاه اقداماتی انجام داد. وقتی او احساسات و تعصب را خود برای یافتن یک راه جایگزین بکار گرفت، به خورشید نگاه کرد. نتیجه، خانه‌ی مفهومی آفتاب‌گردان بود که توسط انرژی جنبشی خود، به بهترین شکل ممکن از انرژی خورشیدی استفاده می‌کرد. این خانه به طوری زمان‌بندی شد تا در طول روز، همراه با خورشید، ۱۸۰ درجه بچرخد. پنل‌های خورشیدی ۶٫۶ کیلواتی بر روی بام، با تولید مازاد انرژی مورد نیاز خانه، آن را تبدیل به یک خانه‌ی انرژی-مثبت کرده است. یک سیستم ریلی بر روی بام، گرمای حاصل شده در لوله‌های حرارتی جهت گرمایش آب مصرفی و رادیاتورها را دو برابر افزایش می‌دهد.
این خانه همچنین آب‌های خاکستری و آب باران را مجددا برای مصارف مختلف مورد استفاده قرار می‌دهد. در خانه‌ی آفتاب‌گردان از سیستم کمپوست کننده‌ی توالت نیز استفاده شده است.
اولین نسخه آزمایشی در سال ۱۹۹۴ به عنوان خانه‌ی آقای رالف در فرایبورگ ساخته شد. اکنون سه نمونه از این خانه در آلمان وجود دارد. دو نمونه بعدی یکی به عنوان ساختمان نمایشگاه برای یک شرکت در آفنبورگ و نمونه دوم به عنوان آزمایشگاه یک دندانپزشکی در بایرن مورد استفاده قرار گرفت. ساختمان گل آفتابگردان برای اولین بار در جهان برای تولید انرژی کاملا تجدید پذیر و انتشار رایگان مورد استفاده قرار گرفت.
در این ساختمان، چندین گیرنده برای برداشت انرژی در نظر گرفته شده: دو محور پنل ردیابی خورشیدی فتوولتائیک به مساحت ۶۰ متر مربع، یک مبدل زمین گرمایی، نرده‌های خورشیدی بالکن که برای تامین حرارت و فراهم کردن آب گرم مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ساختمان، یک ساختمان کربن-صفر نیز هست یا به عبارتی، دی اکسید کربن تولید نمی‌کند.
در افزایش بازده این خانه و صرفه‌جویی در انرژی، استفاده از عایق‌های مناسب نیز سهیم بوده‌اند.
PlusEnergy یا انرژی مثبت یک مفهوم جدید بود که توسط رالف ابداع شد. این کلمه نشان می‌دهد انرژی تولید شده بیش از انرژی مصرفی است. او با تکمیل محل اقامت خصوصی خود گل افتابگردان (در سال ۱۹۹۴) اولین خانه انرژی مثبت را به جهان معرفی کرد. هدف بعدی او فضاهای مسکونی، تجاری و خرده فروشی بود. PlusEnergy یا انرژی مثبت یک مفهوم ساده است که در طراحی فنی تحقق می‌یابد و یک ضرورت اساسی زیست محیطی است. رالف ادعا می‌کند که طراحی ساختمان پسیو یا غیر فعال کافی نیست، زیرا همچنان دی اکسید کربن به اتمسفر منتشر می‌کند.

قبل از خرید: توضیحات محصول را به خوبی بخوانید و در صورت نیاز به راهنمایی از بخش کاربری و سیستم تیکت استفاده نمایید .
بعد از خرید: تنها راه پشتیبانی محصولات سیستم تیکت می باشد .
بعد از خرید: از پنل کاربری محصول خود را دریافت نمایید . برای دریافت آخرین نسخه محصولات و دسترسی همیشگی به محصولات خریداری شده حتما در سایت عضو شوید .

افزودن به سبد خرید
0